8 ماده غذایی چربی سوز

به گزارش شهر وبلاگ، اگر بتوانیم میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش دهیم، این کار به کاهش چربی بدن کمک خواهد کرد. با اینحال بیشتر مکمل های چربی سوز در بازار غیر قابل اعتماد و بی اثر هستند.

8 ماده غذایی چربی سوز

خوشبختانه مواد غذایی و نوشیدنی های طبیعی و سالمی وجود دارند که می توانند سوخت و ساز بدن را افزایش دهند و به کاهش چربی بدن کمک کنند. در ادامه به 8 مورد از این مواد غذایی اشاره می کنیم:

1- ماهی

ماهی یک غذای سالم و خوشمزه است و برای چربی سوزی فوق العاده مفید است.

ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ساردین، و سایر ماهی هایی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند باعث کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری قلبی می شوند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش چربی بدن کمک می کنند.

در یک آزمایش مشخص شد افرادی که مکمل های ماهی مانند کپسول امگا 3 مصرف می کنند، به طور میانه در هر ماه 1،1 پوند (0.5 کیلوگرم) چربی از دست می دهند و میزان کورتیزول آنها کاهش می یابد. کورتیزول هورمون استرس است که باعث ذخیره چربی در بدن می شود.

علاوه بر این، ماهی یک منبع عالی از پروتئین با کیفیت است. پروتئین تجمع یافته منجر به افزایش احساس سیری می شود و میزان متابولیسم را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد تا هضم چربی و کربوهیدرات به خوبی انجام گیرد.

2- روغن MCT

روغن MCT از روغن نارگیل یا نخل بدست می آید. روغن MCT به سرعت از طریق بدن جذب می شود و درجا به کبد می رود. جایی که به سرعت می توان از آن انرژی گرفت یا آن را برای استفاده به عنوان منبع سوخت جایگزین، به کتون تبدیل کرد.

علاوه بر این، MCT باعث کاهش گرسنگی و حفظ بهتر توده عضلانی در هنگام کاهش وزن می شود.

3- قهوه

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. این ماده منبع عالی از کافئین است که می تواند خلق و خوی فرد را بهبود ببخشد و عملکرد ذهنی و جسمی را افزایش دهد. علاوه بر این، قهوه یک چربی سوز قوی است. تحقیقات نشان داده است که کافئین میزان متابولیسم بدن را با توجه به میزان مصرف و واکنش فردی، به میزان چشمگیر 3 تا 13٪ افزایش می دهد.

4- تخم مرغ

اگرچه برخی افراد از تخم مرغ به خاطر زرده پر کلسترول آن اجتناب می کنند ولی این ماده غذایی در کل برای سلامت قلب و افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند بسیار مفید است. تخم مرغ نیز یک منبع عالی از پروتئین با کیفیت بالا است که بر اساس مطالعات متعدد میزان متابولیسم را حدودا 20 تا 35 درصد طی چند ساعت پس از خوردن افزایش می دهد.

همچنین مطالعات نشان داده است که صبحانه مبتنی بر تخم مرغ، گرسنگی را کاهش می دهد و احساس پر شدن و سیر شدن را برای افرادی که دارای اضافه وزن و چاق هستند، افزایش می دهد.

5- روغن نارگیل

اضافه کردن روغن نارگیل به رژیم غذایی علاوه بر کمک به کاهش وزن، کلسترول خوب یا HDL را افزایش می دهد و تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

در یک مطالعه، مردان چاقی که روزانه 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل به رژیم معمولی خود اضافه کردند، به طور میانه یک اینچ (2.5 سانتی متر) از دور کمرشان کمتر شده بود، بدون اینکه هیچ تغییر دیگری در رژیم غذایی یا فعالیت بدنی خود داده باشند.

چربی ها در روغن نارگیل عمدتا MCT هستند که به خواص مهار کننده اشتها و چربی سوزی مشهورند.

6- چای سبز

چای سبز یک انتخاب عالی برای سلامتی است. مطالعات نشان می دهد که این گیاه باعث کاهش خطر بیماری قلبی می شود و از ما در برابر انواع خاصی از سرطان ها محافظت می کند.

چای سبز علاوه بر تأمین میزان مناسبی از کافئین، یک منبع عالی از اپی هیالوکاتچین گالات (EGCG)است. EGCG آنتی اکسیدانی است که باعث سوزاندن چربی مخصوصا چربی شکم می شود.

از سوی دیگر، برخی مطالعات نشان داده اند که چای سبز و عصاره چای سبز به هیچ وجه بر روی متابولیسم یا کاهش وزن تاثیری ندارد. با توجه به تفاوت در نتایج مطالعه، اثرات چای سبز ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و همچنین ممکن است به میزان مصرف شده بستگی داشته باشد.

7- پروتئین آب پنیر

پروتئین آب پنیر بسیار تاثیر برانگیز است. مطالعات نشان داده است که خوردن آن هنگام ورزش، رشد عضلانی را افزایش می دهد و ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر این، به نظر می رسد که پروتئین آب پنیر در سرکوب اشتها حتی بیشتر از سایر منابع پروتئین موثر است، همچنین سوزاندن چربی را افزایش می دهد و باعث کاهش وزن در افراد چاق می شود.

8- فلفل قرمز

آنتی اکسیدان های قوی در فلفل قرمز، التهاب را کاهش می دهند و از سلول های شما در برابر آسیب ها محافظت می کنند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که یک آنتی اکسیدان در فلفل قرمز به نام کپسایسین با احساس سیری دادن به شخص و جلوگیری از پرخوری، در دستیابی به حفظ یک وزن سالم کمک می کند.

همچنین یک بررسی بزرگ از 20 مطالعه نشان داد که مصرف کپسایسین باعث کاهش اشتها می شود و می تواند تعداد کالری های مصرف شده را افزایش دهد.

در کل ترکیبات فلفل قرمز برای کاهش التهاب، کنترل گرسنگی و افزایش میزان متابولیسم شناخته شده است.

منبع: فوت و فن / healthline.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1986

به "8 ماده غذایی چربی سوز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ماده غذایی چربی سوز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید