ترکیه: اعلامیه مشترک رهبران مدیترانه سوگیرانه و فاقد پایه حقوقی است

به گزارش شهر وبلاگ، وزارت خارجه ترکیه گفت: بیانیه های درباره مسئله قبرس و مدیترانه شرقی در اعلامیه مشترکی که در خاتمه نشست یورومد 7 پذیرفته شده اند، سوگیرانه، بدون اتصال به واقعیت و فاقد پایه حقوقی هستند.

ترکیه: اعلامیه مشترک رهبران مدیترانه سوگیرانه و فاقد پایه حقوقی است

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی صباح، وزارت خارجه ترکیه در یک بیانیه کتبی اعلام کرد: ما از یونان دعوت می کنیم از ادعاهای حداکثری مناطق دریایی که نقض قانون بین المللی هستند، دست بردارد. حیاتی است که یونان کشتی های نظامی خود در نزدیکی کشتی اکتشافی عروج رییس را برگرداند، از مذاکرات عدم درگیری ناتو حمایت کند و از نظامی کردن جزایر شرقی اژه از جمله کاستلوریزو دست بردارد و از سرکوب اقلیت ترک که اخیراً افزایش یافته، به منظور کاهش تنش ها، دست بردارد.

یورومد 7 گروه غیررسمی کشورهای مدیترانه ای در اتحادیه اروپا است که برخی اوقات کلوب مِد نیز نامیده می شود و نخستین نشست آن در سال 2016 برگزار گشت. این گروه شامل فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، مالتا، پرتغال، یونان و دولت یونانی قبرس است که روز پنج شنبه ششمین نشست خود را در پورتیسیو، ناحیه ساحلی در جزیره فرانسوی کورسیکا برگزار کرد.

این بیانیه با تکرار اینکه ترکیه دارای طولانی ترین خط ساحلی در مدیترانه شرقی و کشور کاندیدا برای اتحادیه اروپا است، اضافه کرد که یونان و ترکیه باید بدون هیچ گونه پیش شرطی برای دیالوگ و همکاری، بر سر یک میز بنشینند.

این بیانیه می افزاید قبرسی های یونان باید با جمهوری ترک قبرس شمالی که ساکنان مشترک این جزیره هستند، همکاری کرده و به همین دلیل عایدی، بهره برداری و تحقیق درباره منابع هیدروکربن را نیز به اشتراک بگذارند.

در نشست غیررسمی به میزبانی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، کشورهای گروه یورومد 7 هشدار دادند که اتحادیه اروپا آماده در نظر دریافت تحریم ها برای ترکیه، در صورتی است که این کشور فعالیت های یک جانبه خود در مدیترانه شرقی را متوقف نکند.

ماکرون پیش تر نیز با ارجاع به ادعاهای دریایی ترکیه، از جمله حفاری هابرای گاز در آب های مورد ادعای دولت یونانی قبرس و دیگر تحریکات، هشدار داده بود که این کشور دیگر شریکی در منطقه به حساب نمی آید.

ترکیه در پاسخ به این اظهارات ماکرون، به انتقاد از او پرداخت و در این رابطه وزیر امور خارجه ترکیه گفت: رهبر فرانسه در حال دامن زدن به واکنش های قدیمی استعماری است و به جای این ها باید از مصالحه حمایت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 691

به "ترکیه: اعلامیه مشترک رهبران مدیترانه سوگیرانه و فاقد پایه حقوقی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه: اعلامیه مشترک رهبران مدیترانه سوگیرانه و فاقد پایه حقوقی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید