8 خوراکی که عمرتان را افزایش می دهد

به گزارش شهر وبلاگ، فلاونوئید های موجود در لیمو شامل انواع روتین، کرستین، و هسپریدین است. این ترکیبات در تمامی قسمت های این میوه وجود دارد، اما پوسته سفیدرنگ میان پالپ های لیمو بیشترین اندازه این آنتی اکسیدان ها را دارد.

8 خوراکی که عمرتان را افزایش می دهد

فلاونوئیدها، همچنین به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کنند، در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر هستند و خواص ضدویروسی، ضدالتهابی و ضدسرطانی دارند.

در ادامه این مطلب، به مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که عادت به خوردن آنها، تامین کننده این مواد مغذی است. این خوراکی ها عبارتند از:

بلوبری یکی از غنی ترین منابع فلاونوئید ها به خصوص آنتوسیانین هاست. آنتوسیانین ها نوعی از فلاونوئید ها هستند که عملکرد آنتی اکسیدانی قوی دارند و از جداره عروق خونی محافظت کرده و نقش پیشگیرانه از بروز ادم دارند. البته مقدار آنتوسیانین بلوبری 5 برابر بیشتر از توت فرنگی است.

فلاونوئید های موجود در لیمو شامل انواع روتین، کرستین، و هسپریدین است. این ترکیبات در تمامی قسمت های این میوه وجود دارد، اما پوسته سفیدرنگ میان پالپ های لیمو بیشترین مقدار این آنتی اکسیدان ها را دارد.

از آنجا که 10 درصد مقدار ترکیبات کلی کاکائو را فلاونوئید ها تشکیل می دهند، این دانه ها قدرت آنتی اکسیدانی 4 تا 5 برابر چای سیاه و 2 تا 3 برابر چای سبز دارند. برای بهره مندی از خواص عالی کاکائو توصیه می گردد از شکلات تلخ به جای شکلات شیری و پودر کاکائو شیرین استفاده گردد.

پیاز نیز یکی از منابع غنی فلاونوئیدهاست چنانچه هر 100 گرم آن حدود 50 میلی گرم کرستین دارد که از سیستم قلبی عروقی محافظت می کند. پیاز قرمز و زرد مقدار بیشتری از این ترکیبات نسبت به پیاز سفید دارد که بیشتر در لایه خارجی آن بر می گردد و باید مراقب بود هنگام پوست گرفتن پیاز، اولین لایه آن جدا نگردد.

یک سوم برگ های خشک چای حاوی فلاونوئیدهاست و یک فنجان چای تقریبا 200 میلی گرم فلاونوئید دارد. مهم ترین نوع فلاونوئید های موجود در چای، کاتچین است. مصرف منظم چای خطر بیماری های التهابی و مزمن به خصوص ناراحتی های قلبی عروقی و تحلیل شناختی را کاهش می دهد.

پوسته گوجه فرنگی 98 درصد فلاونوئید دارد که بهتر است برای بهره مندی از این خواص، گوجه فرنگی ارگانیک مصرف گردد. بیشترین مقدار فلاونوئید های گوجه فرنگی از نوع کرستین است.

سویا و مشتقات آن حاوی نوعی از فلاونوئید ها به نام ایزوفلاون ها هستند. این ترکیبات سطح چربی های خون و بروز بیماری های قلبی عروقی مرتبط با آن را کاهش می دهند. مصرف سویا تاثیر خوبی در دوران یائسگی دارد، زیرا ایزوفلاون ها ساختاری بسیار مشابه هورمون استروژن دارد که به کاهش دفعات و شدت گرگرفتگی در این دوران کمک می کند.

سیب نیز حاوی فلاونوئیدهاست که مطالعات نشان می دهد مصرف سیب یا آب سیب در روز تاثیر محافظ در برابر سرطان های سینه، کولون و ریه دارد. البته این تاثیر آنتی اکسیدانی در پوسته سیب 2 تا 6 برابر بیشتر از سایر قسمت های آن است که توصیه می گردد پس از شستشوی کامل با پوست میل گردد.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 31 مرداد 1401 بروزرسانی: 31 مرداد 1401 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1994

به "8 خوراکی که عمرتان را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 خوراکی که عمرتان را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید