گوترش خواهان تشکیل کمیته بین المللی ناظر بر آتش بس لیبی شد

به گزارش شهر وبلاگ، دبیرکل سازمان ملل خواهان تشکیل یک کمیته بین المللی برای نظارت بر فرایند آتش بس در لیبی شد.

گوترش خواهان تشکیل کمیته بین المللی ناظر بر آتش بس لیبی شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری الوسط - لیبیا، دبیرکل سازمان ملل از اعضای شورای امنیت خواست، یک کمیته بین المللی متشکل از نظامیان و غیرنظامیان برای نظارت بر فرایند آتش بس در لیبی تشکیل گردد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

آنتونیو گوترش گفت: اعضای این کمیته باید از میان بازنشستگان نهادهای بین المللی همچون اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب انتخاب شوند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی از تمام جریان های داخلی لیبی و کشورهای منطقه و دنیا خواست به توافقنامه آتش بس که لیبیایی ها آن را امضاء نموده اند، پایبند باشند و اجرای تمام مفاد آن را بدون تاخیر تضمین نمایند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید نمود: از تمام کشورهای دنیا می خواهم به قطعنامه شورای امنیت درباره ممنوعیت ارسال سلاح به لیبی پایبند باشند.

انتظار می رود: پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل درباره تشکیل کمیته بین المللی برای نظارت بر آتش بس لیبی در نشست شورای امنیت طی سال جدید میلادی آنالیز گردد.

یکی از مفاد توافقنامه آتش بس در لیبی، خروج مزدوران و نیروهای نظامی بیگانه از این کشور طی سه ماه است. با توجه به اینکه مدت هاست که زمان مقرر برای خروج این نیروها گذشته است اما مزدوران و نظامیان بیگانه همچنان در لیبی حضور دارند.

در سفر چند روز قبل وزیر خارجه دولت وفاق ملی به روسیه محمد طاهر سیاله از مسکو خواست، جنگجویان روسی را از لیبی خارج کند.

واگنر یک شرکت نظامی روسی است که نیروهای آن در کنار نیروهای وابسته به حفتر قرار دارند و در تحولات نظامی و میدانی از او حمایت می نمایند.

چندی قبل حفتر، ترکیه را که هم پیمان دولت طرابلس است، به انتقال مزدور به لیبی متهم کرد.

از سال 2011 که رژیم قذافی در لیبی سرنگون شد، آتش جنگ داخلی در این کشور شعله ورشده است و اکنون دو دولت بر لیبی حاکمت هستند. دولت شرق از حمایت نظامی نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر برخوردار است. این ارتش از حمایت عربستان، امارات، مصر و روسیه به همراه چند کشور اروپایی بهره مند است و دولت طرابلس (مورد تائید سازمان ملل) بر غرب لیبی حکومت می نماید و از حمایت ترکیه، قطر و بعضی کشورهای غربی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1008

به "گوترش خواهان تشکیل کمیته بین المللی ناظر بر آتش بس لیبی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوترش خواهان تشکیل کمیته بین المللی ناظر بر آتش بس لیبی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید