مصر و ژنرال حفتر پیشنهاد آتش بس دادند

به گزارش شهر وبلاگ، طرح پیشنهادی قاهره برای توقف درگیری ها در لیبی با استقبال عربی و بین المللی همراه شده است هرچند که دولت وفاق ملی لیبی آن را رد نموده است.

مصر و ژنرال حفتر پیشنهاد آتش بس دادند

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، در پی اعلام طرح ابتکاری برای توقف درگیری ها در لیبی در نشست خبری مشترک میان عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی در قاهره، کشورهای عربی و غربی از آن استقبال کردند.

به نوشته پایگاه خبری اخبار الخلیج بحرین، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و حفتر شنبه (دیروز)، به همراه عقیله صالح، رئیس مجلس شرق لیبی (مستقر در طُبرُق) بعد از ملاقات چند ساعته، طی نشستی از توافق طرفین بر طرح ابتکار عمل سیاسی برای توقف درگیری ها در لیبی خبر دادند.

ابتکار عمل ادعایی مذکور خواهان توقف درگیری ها از فردا (دوشنبه) و ترسیم چارچوب راه چاره سیاسی برای خاتمه دادن به بحران لیبی است.

در پی اعلام این طرح توقف درگیری ها در لیبی، دولت امارات با عقب نشینی از مواضع یک سال اخیر خود در لیبی، اعلام نمود که از آتش بس فوری در این کشور حمایت می نماید.

وزارت خارجه و همکاری های بین المللی امارات اعلام نمود که ابوظبی از کوشش های خیرخواهانه مصر برای تحقق آتش بس و بازگشت به جهت سیاسی در لیبی حمایت و از قاهره بابت این گونه کوشش ها قدردانی می نماید.

ابوظبی همچنین از دولت وفاق ملی لیبی و نیروهای تحت امر حفتر خواست به ابتکار عمل مصر در دعوت به توفق فوری درگیری ها پاسخ دهند تا جلوی خونریزی ها گرفته گردد و زمینه برای ایجاد دولت فراگیر مهیا گردد.

عربستان سعودی نیز از این کوشش مصر برای حل بحران لیبی تقدیر و استقبال کرد و درخواست السیسی برای آتش بس در لیبی را که از روز دوشنبه شروع می گردد، تایید کرد.

ریاض اعلام نمود که از کلیه کوشش های بین المللی برای توقف درگیری ها در لیبی و بازگشت به فرایند سیاسی در این کشور بر اساس طرح های ابتکاری و قطعنامه های بین المللی مرتبط استقبال می نماید و از کلیه طرف ها در لیبی و در رأس آنها دولت وفاق ملی و ارتش ملی لیبی می خواهد که منافع ملی را بر امور دیگر ترجیح دهند و آتش بس فوری را برقرار و مذاکرات سیاسی فوری و فراگیر تحت نظارت سازمان ملل را شروع نمایند.

از سوی دیگر، ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن نیز طرح ابتکاری مصر را دستاوردی مهم و طرحی منسجم با طرح های ابتکاری بین المللی توصیف و اعلام نمود که برای دستیابی به راه چاره سیاسی در حل بحران لیبی باید از آن حمایت کرد.

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز از این طرح ابتکاری برای توقف درگیری ها در لیبی و دستیابی به سازش سیاسی کامل برای حل بحران این کشور تقدیر کرد.

یک مقام مسئول در دفتر دبیر کلی اتحادیه عرب اعلام نمود: دبیر کل اتحادیه عرب از کلیه کوشش ها - و طبعا عربی - که به توقف خونریزی میان برادران لیبیایی و برقراری آتش بس منجر گردد استقبال می نماید و خواهان تکمیل مذاکرات کمیته نظامی مشترک تحت نظارت هیأت سازمان ملل در لیبی و ازسرگیری گفت وگوهای سیاسی میان طرف های مختلف در این کشور است.

وی اضافه کرد که موضع اتحادیه عرب بر ضرورت دستیابی به سازش سیاسی ملی داخلی برای بحران لیبی به دور از دخالت های نظامی خارجی در این درگیری ها و حفظ وحدت اراضی کشور لیبی و حاکمیت منطقه ای آن، تاکید دارد.

در سطح بین المللی نیز ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در رایزنی با سامح شکری همتای مصری خود اعلام نمود که از طرح مصر برای توقف درگیری ها در لیبی حمایت می نماید و از کوشش های مصر درباره پفراینده لیبی تقدیر می نماید و از نتایج گفت وگوهای روز شنبه در قاهره که با هدف توقف فوری درگیری ها در لیبی و از سرگیری مذاکرات در چارچوب کمیته نظامی مشترک 5+5 انجام شد، استقبال می نماید.

وی همچنین از شروع فرایند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل در چارچوب معیارهای مورد توافق در کنفرانس برلین حمایت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از کوشش های مصر برای حل بحران لیبی قدردانی کرد و گفت که واشنگتن از آتش بس در لیبی حمایت می نماید و از تمامی طرف ها می خواهد به مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل بازگردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن منتظر پیوستن گروه ها لیبی در شرق این کشور برای گفت وگوهای ملی فراگیر است.

در این میان تنها ارتش وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در واکنش به پیشنهاد توقف جنگ مصر و خلیفه حفتراعلام نمود که وقت برای تلف کردن ندارد و مخالف طرح پیشنهادی مصر است.

سرتیپ خلبان محمد قنونو، سخنگوی رسمی ارتش مذکور، در واکنش به کنفرانس مشترک رئیس جمهور مصر و ژنرال حفتر در قاهره، گفت: ما نبودیم که جنگ [در لیبی] را شروع کردیم ولی قطعا ما زمان و مکان خاتمه این جنگ را اعلام خواهیم کرد.

او ابتکار عمل آتش بس پیشنهادی از سوی مصر و حفتر را رد کرد و گفت: ما وقت اضافی برای مشاهده یاوه گویی ها جنایت کار جنگی (خلیفه حفتر) در شبکه های ماهواره ای نداریم.

سخنگوی ارتش دولت وفاق ملی گفت که نیروهای تحت امر این دولت با قدرت و قاطعیت به عملیات تعقیب شبه نظامیان تروریست حفتر ادامه خواهند داد.

از زمان سرنگونی حکومت معمر قذافی رهبر سابق لیبی در سال 2011 ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب کشور) که در سطح دنیا به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه نظامیان ارتش ملی لیبی را حمایت می نماید.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین 1398 با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را شروع کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه نظامیان متحد با آن روبرو شده و تا به امروز پیروز نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

درژانویه امسال میلدادی (2020) کشورهای آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر، کنگو و چهار سازمان بین المللی و منطقه ای شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب نشستی درباره لیبی برگزار و تصمیماتی اتخاذ کردند.

در فوریه امسال میلادی نیز وزرای خارجه آلمان، ترکیه، فرانسه، دیپلمات های ارشد روسیه، چین و آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نشستی ویژه درباره لیبی برگزار کردندو

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 367

به "مصر و ژنرال حفتر پیشنهاد آتش بس دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصر و ژنرال حفتر پیشنهاد آتش بس دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید