معرفی هواپیمای ایرباس آ 320 نئو
به گزارش شهر وبلاگ، آشنایی با هواپیمای ایرباس آ 320 نئو | Airbus A320 neo
امروز می خواهیم درباره هواپیماهای ایرباس آ 320 نئو که سری ارتقا یافته آ 320 های ایرباس هستند صحبت کنیم. این هواپیماهای تازه همانطور که از اسمشان بر می آید، سری های تازه این هواپیماهای هستند و امکاناتی بیشتر و تازهتر از سری های قدیمی خود در اختیار مسافران و البته پرسنل پروازهای خود می گذارند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم تاریخچه، اطلاعات و مشخصات فنی این هواپیماها را به اتفاق یکدیگر مورد آنالیز قرار دهیم.
تاریخچه ساخت هواپیماهای ایرباس آ 320
هواپیماهای نو ایرباس 320 نئو بر پایه مدل قدیمی تر خود که ایرباس آ 320 نام داشت، توسعه و ساخته شد.
قبل از این که به سراغ ایرباس آ 30 نئو برویم باید کمی درباره ایرباس 320 نیز شرح دهیم. هنگامی که شرکت ایرباس در اواخر دهه 1960 و 1970 میلادی مدل هواپیمای ایرباس آ 300 را طراحی نمود، در نظر داشت تا بازار دنیای و بزرگ هواپیماها از انحصار دو شرکت آمریکایی بوئینگ و مک دانل داگلاس خارج سازد.
از این رو این شرکت در پی کوشش برای ارائه هواپیماهای نو تر و با کیفیت تر ولی با قیمتی مناسب تر عایدی.
قبل از شروع به ساخت سری های ایرباس 300 قرار بر این شد که با ساخت اولین جت مسافربری و تجاری شرکت ایرباس مهندسین ساخت و پرواز این شرکت 10 گونه مختلف از این خانواده را از ایرباس آ300، 1 تا 10 را معرفی کنند.
چندی پس از اعلام این خبر یکی از هواپیماهای این خانواده که دارای بدنه ای کوچک اما بردی زیاد بود با نام ایرباس آ 310 فراوری گشت و به سرعت نیز به بازار عرضه گشت.
بعد از این پروژه شرکت ایرباس پروژه های هواپیماهای تک بعدی بوئینگ و بازار آن ها متمرکز نمود. در آن موقع این نسل از هواپیماها در اختیار مدل های بوئینگ 737 و مک دانل داگلاس بود.
ائتلاف European Transport در تاریخ ژوئن1977 در ویبریج انگلستان تشکیل شد و در همان مکان نیز مستقر گشت. با این که اعضای این شرکت همگی از اعضای ایرباس بودند اما همگی در ابتدا خود را مشترکینی جدا از ایرباس اعلام نمودند.
این پروژه به عنوان قدمی محکم برای ساخت هواپیمای آ 320 محسوب گشت. با توجه به مختصات فنی این هواپیما و با موتور CF56 و با دارا بودن 130 تا 180 جایگاه از نظر کارایی بسیار مورد توجه نهاده شد.
هواپیمای نو می توانست سرعت برابر با پیمایش 0.84 ماخ که بیشتر از سرعت هواپیمای بوئینگ 737 است را داشته باشد.
ائتلاف European Transport بر روی 3 مدل متفاوت هواپیما که شامل 125 تا 180 جایگاه بود، کار می نمود که نام قبلی آنان با نامی که در حال حاضر دارند بسیار فرق دارد.
هواپیماهای ایرباس آ 319، 320 و 321 همان مدل های اولیه ای بودند که بعدها به مرحله فراوری انبوه رسیدند.
برنامه دوم فراوری این هواپیماها در تاریخ 2 مارس سال 1984 شروع شد. در آن موقع شرکت هواپمایی ایرباس توانست 96 سفارش برای ساخت این هواپیما دریافت نماید.
ایر فرانس با سفارش قطعی 25 فروند و حق گزینش 25 فروند دیگر به عنوان اولین مشتری این هواپیما شناخته شد.
قرارداد ساخت این هوایپیماها برای ایرباس در نمایشگاه هوا و فضای پاریس در سال 1981 به امضا رسید. در اکتبر 1983بعد از ایرفرانس، بریتیش کالدونین 7 سفارش قطعی هواپیما را برای ایرباس ثبت کرد که کل عدد سفارش ها را به عدد 80 رساند.
پس از به ثبت رساندن قراردادهای بسیار برای ساخت نئو 320 در حضور نخست وزیر وقت فرانسه و بعلاوه شاهزاده ولز و همسرش، اولین هواپیماهای ایرباس آ 320 در تاریخ 14 فوریه 1987 وارد خط فراوری ساخت هواپیما خارج شدند و اولین پرواز خود را در 22 فوریه به مدت 3 ساعت و 23 دقیقه در تولوز انجام پذیرفت.
برنامه پروازهای آزمایشی بیش از 1200 ساعت طول کشیدند که درنهایت امر تعداد 530 پرواز را در بر گرفتند.
هم اکنون نیز شرکت هواپیمایی ایرباس دارای چهار خط ساخت و دسته بندی در در کشورهای فرانسه، آلمان، چین و آمریکا است. در خط فراوری نهایی فرانسه آ 320سئو و نئو سرهم بندی می شوند.
ایرباس های آ 320 نئو، فراتر از ایرباس آ 320
می رسیم به هواپیماهای جت تجاری و مسافربری باریک پیکر دو موتوره ای که با برد پروازی میانه بر مبنای خانواده ایرباس آ 320 که در تاریخ 1 دسامبر 2010 میلادی به وسیله شرکت ایرباس معرفی گردید.
این هواپیماها یک نمونه با موتور تغییر یافته از آ 320 ساخته شده است. هواپیماهای این خانواده ایرباس شامل انواع آ 319، آ 320 و آ321 می باشد. در دسامبر سال 2010 شرکت ایرباس ورود نسل تازه ای از هواپیماهای ایرباس آ 320 را با اختصار نام نئو به دنیا معرفی کرد.
آ 320 نئو موتورهایی با عملکرد بهینه را در کنار بدنه و بال های قوی و نو را معرف کردند. این هواپیما تا 15 درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به آ 320 دارند. بعلاوه هواپیماهای این خانواده بر حسب مدل خود توانایی حمل 140 تا 240 مسافر را در بردی بالا دارند.
اولین پرواز هواپیماهای نو در تاریخ 25 سپتامبر سال2014 انجام شد.
اولین نمونه تجاری این هواپیما در تاریخ 25 ژانویه 2016 در پوشش ناوگان لوفت هانزا پرواز کردند.
تا انتها دسامبر سال 2017 شرکت ایرباس در مجموع 5995 سفارش قطعی از هفتاد خط هوایی برای هواپیماهای آ 320 نئو ثبت کرده است که خود یک رکورد تازه در زمینه فروش هواپیماهای تجاری به شمار میرود.
تا فوریه همین امسال، شرکت هواپیما سازی ایرباس 264 فروند هواپیما را از انواع آ 320 و 321 نئو را فراوری کرده است که در حال حاضر 261 فروند از آن ها در خطوط هوایی مختلف فعال هستند.
شرکت هواپیمایی ایران ایر به عنوان شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران در تاریخ 22 دسامبر سال 2016 قراردادی قطعی را برای خرید 100 فروند هواپیمای نو که شامل 32 فروند آ 320نئو است را با شرکت هواپیمایی ایرباس نهایی کرده است.
انتظار می رود تا تحویل این هواپیماها تا سال 2019 به ایران انتها پذیرد.
منبع: الی گشت