اطلاعات و راهنمای کامل فرودگاه دبی

به گزارش شهر وبلاگ، دبی یکی از مدرن ترین مراکز توریستی جهان است. این شهر به دلیل داشتن سازه های خاص و نو، مراکز خرید کم نظیر، مراکز تفریحی و تفریح مجهز و سواحل فوق العاده زیبا و مجذوب کننده هر ساله پذیرای تعداد زیادی توریست از سراسر جهان است. پرتردد بودن شهر دبی باعث شده فرودگاه این شهر هم یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان باشد. توریستان برای تماشا زیبایی های دبی ابتدا باید وارد فرودگاه بین المللی دبی شوند و از آن جا به مقاصد دلخواه خود بروند. در این مقاله کلیه اطلاعاتی که احتیاج دارید درباره فرودگاه دبی بدانید را در اختیار شما قرار می دهیم و سپس به معرفی یکی از نوترین فرودگاه های دبی با عنوان فرودگاه آل مکتوم می پردازیم. با خبرنگاران همراه باشید.

اطلاعات و راهنمای کامل فرودگاه دبی

معرفی فرودگاه دبی

فرودگاه بین المللی دبی (Dubai Airport) با کد یاتاDXB، اصلی ترین و مهم ترین فرودگاه کشور امارات است. این فرودگاه در 4 کیلومتری شهر دبی، در منطقه القرهود قرار گرفته و مساحت آن 2900 هکتار است. فرودگاه دبی قطب اصلی شرکت های هواپیمایی امارات و فلای دبی است و گنجایش جابجایی 75 میلیون مسافر را در سال دارد و از این نظر سومین فرودگاه پر رفت و آمد بر پایه مسافر در جهان محسوب می گردد. بعلاوه شرکت های هواپیمایی معتبر دیگری مانند بریتیش ایرویز، ایرفرانس، ایران ایر، لوفت هانزا، کی ال ام، ترکیش ایرلاینز، تای ایرویز و سنگاپور ایرلاینز پروازهای منظمی در این فرودگاه دارند.

فرودگاه بین المللی دبی دارای 3 ترمینال است که ترمینال 3 آن از نظر مساحت دومین سازه بزرگ جهان محسوب می گردد. حدود هشت هزار پرواز به بیش از 270 مقصد در سرتاسر جهان در این فرودگاه به صورت هفتگی انجام می گردد.

ترمینال های فرودگاه دبی

فرودگاه دبی دارای سه ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی بوده و بخش های اختصاصی هم در این فرودگاه برای ایرلاین های معتبر در نظر گرفته شده است. در ادامه ترمینال های فرودگاه دبی را معرفی می کنیم:

ترمینال شماره 1

ترمینال شماره 1 اصلی ترین ترمینال فرودگاه دبی است و بیش از صد ایرلاین معتبر و پروازهای طولانی از این ترمینال استفاده می نمایند. این ترمینال با مساحتی حدودا 520000 متر مربعی ظرفیت سالانه 15 میلیون مسافر را دارد. ترمینال شماره 1 دارای یک کنکورس یا سالن به نام سالن Dو 221 کانتر چک-این است. در ابتدای کار این ترمینال فقط برای جابجایی 18 میلیون مسافر طراحی شده بود اما با افزایش تردد مسافران، 28 گیت متحرک به ترمینال 1 افزوده شد.

ترمینال شماره 1، در سه طبقه ساخته شده است. طبقه اول این ترمینال شامل کانترهای چک-این و کانترهای تحویل بار و چمدان بوده و به پروازهای خروجی اختصاص دارد. از خدمات این ترمینال می توان به سالن ویژه بریا بچه هایی که تنها سفر می نمایند، کیوسک های سلف سرویس، کانترهای فروش بلیط هواپیما، رستوران ها و کافه ها، باجه های صرافی و اینترنت وای فای اشاره نمود.

طبقه دوم ترمینال شماره 1 مخصوص پروازهای ورودی بوده و خدمات و امکانات آن شامل گیت های هوشمند، بخش مهاجرت immigration، چرخ دستی برای حمل چمدان، سالن خدمات بار و چمدان و سالن های تشریفات و استراحت است.

در طبقه سوم این ترمینال هم خدمات و امکاناتی مانند رستوران ها و کافه های متعدد، دفتر صرافی، دستگاه های ATM و بانک، شرکت های کرایه اتومبیل، پارکینگ، دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی، مرکز تجاری، محوطه بازی بچه ها، اتاق های مادر و کودک، انبار بار و چمدان، عبادتگاه، سالن ویژه برای سیگار کشیدن و وای فای در اختیار مسافران قرار گرفته است.

ترمینال شماره 2

ترمینال شماره 2 کمی دورتر از ترمینال های 1 و 3 و در سمت دیگر فرودگاه قرار گرفته و گنجایش 5 میلیون مسافر را در سال دارد. این ترمینال مخصوص پروازهای منطقه ای، چارتر و پروازهای مخصوص مناسبت های ویژه است و معمولا پروازهای جنوب آسیا و خلیج فارس در آن مدیریت می شوند. بعلاوه پروازهای مقرون به صرفه قیمت فلای دبی هم از این ترمینال استفاده می نمایند و در حال حاضر تقریبا 50 ایرلاین معتبر در این ترمینال مشغول فعالیت هستند.

به دلیل دور بودن این ترمینال از ترمینال های 1 و 3 مسافران برای جابجایی بین ترمینال ها باید از سرویس شاتل فرودگاه استفاده نمایند. مدت زمان جابجایی از ترمینال 2 به 1 با استفاده از اتوبوس ، 20 دقیقه و مدت زمان جابجایی از ترمینال 2 به ترمینال 3 هم با استفاده از اتوبوس 30 دقیقه است. بعلاوه سرویس شاتل به صورت 24 ساعته فعال است.

ترمینال شماره 2 در چهار طبقه طراحی شده است. طبقه اول این ترمینال مخصوص پروازهای ورودی است. در طبقه دوم این ترمینال هم مسافران می توانند سوار هواپیما شوند. این طبقه 6 گیت پروازی، جایگاه های موقت، سالن های انتظار، باجه های ترانسفر، سالن تشریفات بیزینس کلاس، فودکورت و رستوران ها و کافه های مختلفی دارد.

طبقه سوم ترمینال شماره 2 به پروازهای خروجی اختصاص یافته است و در این طبقه خدماتی مانند کانترهای چک-این، کانتر کارکنان و خدمه فرودگاه، سالن خدمات ویژه، سالن تشریفا VIP، سالن فروش بلیط هواپیما و باجه های مهاجرت در دسترس مسافران قرار گرفته است.

طبقه چهارم یا طبقه آخر این ترمینال هم مخصوص پروازهای ورودی بوده و خدمات مختلفی مانند دفاتر صرافی، دستگاه های ATM و بانک، پارکینگ، رستوران ها و کافه، شرکت های کرایه اتومبیل، دسترسی به حمل و نقل عمومی، مرکز تجاری، محوطه بازی بچه ها، اتاق های مادر و کودک، عبادتگاه، محوطه سیگار کشیدن، دسترسی به اینترنت وای فای، مراکز درمانی و خدمات بهداشتی و سالن استراحت مرحبا در آن در دسترس هستند.

ترمینال شماره 3

ترمینال شماره 3 یکی دیگر از ترمینال های فرودگاه دبی است. این ترمینال با مساحت 159142 متر مربعی از نظر وسعت دومین ساختمان بزرگ و بزرگ ترین ترمینال فرودگاهی جهان است. ترمینال شماره 3 فرودگاه دبی با ظرفیت 65 میلیونی در 4 طبقه ساخته شده است و به عنوان مرکز اصلی هواپیمایی امارات شناخته می گردد.

ترمینال شماره 3 به سه کنکورس A,B و C تقسیم می گردد. ترمینال های 1 و 3 دارای محوطه ای مشترک هستند و مسافران بدون مراجعه به بخش مهاجرت می توانند بین این دو ترمینال جابجا شوند. برای جابجایی مسافران بین ترمینال های 1 و 3 به جز سرویس شاتل و اتوبوس ها، مترو هم قابل استفاده است.

در ترمینال شماره 3 مسافران فرست کلاس و بیزینس کلاس باید از راهروهای جداگانه وارد بخش چک-این شوند. بعلاوه هتل بین المللی دبی در این ترمینال قرار گرفته است و مسافران به راحتی می توانند از این هتل برای اقامت استفاده نمایند.

  • طبقات ترمینال شماره 3

ترمینال شماره 3 دارای چهار طبقه است. طبقه اول مخصوص پروازهای ورودی است و در آن امکاناتی مانند چرخ دستی ها برای حمل چمدان، کیوسک های چک-این سلف سرویس، کلینیک درمانی، رزرو هتل، باجه های کرایه اتومبیل و دسترسی به حمل و نقل عمومی در اختیار مسافران قرار گرفته است.

طبقه دوم این ترمینال مخصوص سوار شدن به هواپیما بوده و مسافران بعد از انجام مراحل لازم، سوار هواپیما می شوند.

در طبقه سوم ترمینال شماره 3 فرودگاه دبی به پروازهای خروجی اختصاص یافته است و در آن علاوه بر امکانات رفاهی متعدد، 126 باجه چک-این، باجه دریافت اضافه بار، سالن ویژه بچه هایی که تنها سفر می نمایند، باجه های فروش بلیط هواپیما و باجه های مهاجرت موجود هستند.

طبقه چهارم یا طبقه آخر این ترمینال هم مخصوص پروازهای ورودی است و از امکانات ویژه ی آن می توان به دفاتر صرافی و تبدیل ارز، پارکینگ، دسترسی به حمل و نقل عمومی، دستگاه ATM و بانک، رستوران و کافه، شرکت های کرایه اتومبیل، مرکز تجاری، اتاق های مادر و کودک، محوطه بازی بچه ها، محوطه سیگاه کشیدن، عبادتگاه، وای فای، هتل بین المللی دبی، مرکز درمانی فرودگاه دبی و سالن های استراحت اشاره نمود.

حمل و نقل در فرودگاه دبی

وسایل حمل و نقل در فرودگاه دبی شامل تاکسی، مترو و اتوبوس هستند. تاکسی ها در محوطه بیرونی هر سه ترمینال در دسترس مسافران قرار دارند و امنیت و راحتی آن ها باعث شده بیشتر مسافران از این وسیله برای رسیدن به مقصد استفاده نمایند. کرایه تاکسی ها به وسیله کیلومترشمار معین می گردد.

اتوبوس ها هم مانند تاکسی ها در هر سه ترمینال موجود هستند و مسافران می توانند با استفاده از خط اتوبوسرانی 401 و 402 خود را به ایستگاه های السبخه و الغبیبه برسانند. بعلاوه خط قرمز مترو دبی در ترمینال های 1 و 3 وجود دارد و قطارهای آن هر 10 دقیقه یک بار حرکت می نمایند.

امکانات فرودگاه دبی

فرودگاه دبی یکی از مجهزترین و مدرن ترین فرودگاه های جهان است و کلیه امکانات و خدمات مورد احتیاج مسافران را در اختیار آن ها قرار می دهد. اینترنت رایگان، رستوران ها و کافه های شیک متعدد در هر سه ترمینال فرودگاه، فروشگاه های مختلف که به صورت 24 ساعته باز هستند، دفاتر اشیاء گمشده، بانک های و دستگاه های خودپرداز، خدمات پزشکی، عبادتگاه، سالن های ماساژ، باغ، موزه و بسیاری دیگر از امکانات و خدمات موجود در فرودگاه دبی باعث شده مسافران از حضور در این فرودگاه لذت ببرند.

در فرودگاه بین المللی دبی چه کارهایی انجام دهیم؟

در فرودگاه بین المللی دبی چه کارهایی انجام دهیم؟ شاید این سوال بسیاری از مسافران دبی باشد. همانطور که گفته شد فرودگاه دبی امکانات زیادی را در اختیار مسافران خود قرار می دهد و مسافران در مدت زمانی که منتظر پرواز خود هستند می توانند کارهای مختلفی را در این فرودگاه انجام دهند.

از قدم زدن در باغ ذن لذت ببرید

در ترمینال شماره 3 فرودگاه دبی یک مکان آرامش بخش به نام باغ ذن وجود دارد. می توانید از قدم زدن در باغ ذن لذت ببرید و با تماشای تصاویر درخت ها و حوضچه های پر از آب آرامش پیدا کنید. بعلاوه در این مکان زیبا نیمکت هایی برای نشستن و بخشی هم برای بازی بچه ها طراحی شده است.

خوردن غذاهای خوشمزه در فودکورت فرودگاه دبی

فودکورت های موجود در فرودگاه دبی انواع و اقسام غذاها را برای مشتریان خود سرو می نمایند و شما می توانید از خوردن غذاهای خوشمزه در فودکورت فرودگاه دبی حسابی لذت ببرید.

خرید بدون گمرگ در فرودگاه دبی

در فرودگاه دبی فروشگاه هایی وجود دارند که محصولات متنوعی را از برندهای مشهور جهانی با قیمت های بسیار مناسب در اختیار مسافران قرار می دهند. زمانی که منتظر پروازتان هستید می توانید سری به فروشگاه های این فرودگاه بزنید و خرید بدون گمرگ در فرودگاه دبی را تجربه کنید.

اقامت در هتل 5 ستاره فرودگاه بین المللی دبی

اگر مدت زمان بین پروازهای شما طولانی باشد اقامت در هتل 5 ستاره فرودگاه بین المللی دبی فرصت خوبی برای استراحت است. می توانید یکی از اتاق های این هتل را رزرو نموده و از امکانات ویژه هتل بهره ببرید.

استراحت در اتاق های فرودگاه دبی

یکی دیگر از امکاناتی که در فرودگاه بین المللی دبی برای مسافران در نظر گرفته شده، وجود اتاق هایی برای استراحت است. اتاق ها همگی عایق صوتی و دارای تلویزیون لمسی، تخت خواب و وای فای هستند و بعلاوه فضای کافی برای قرار دادن وسایل و چمدان ها هم در آن ها وجود دارد. این اتاق ها در ترمینال 1 قرار دارند و به صورت ساعتی اجاره داده می شوند.

استفاده از سالن های کنفرانس

اتاق های کنفرانس فرودگاه دبی دارای اتاق جلسه، دستگاه کپی و فکس و اینترنت هستند. در صورتی که بخواهید کار نیمه تمام خود را در مدت زمان بین دو پرواز انجام دهید استفاده از سالن های کنفرانس فرودگاه دبی ایده جذابی خواهد بود.

استفاده از اینترنت

در تمامی قسمت های فرودگاه دبی استفاده از اینترنت وای فای امکانپذیر است. اینترنت به مدت 60 دقیقه رایگان است و پس از آن با پرداخت مبلغی می توانید بیشتر از اینترنت بهره ببرید.

حال که به طور کامل با فرودگاه بین المللی دبی آشنا شدید در ادامه به معرفی یکی از جدیدترین فرودگاه های دبی یعنی فرودگاه آل مکتوم می پردازیم.

آشنایی با فرودگاه آل مکتوم (Al Maktoum International Airport)

آشنایی با فرودگاه آل مکتوم دبی شما را با اهداف بزرگ سازندگان این مجموعه بی نظیر آشنا می نماید. این فرودگاه قرار است به یکی از شلوغ ترین و پررفت و آمدترین فرودگاه های کشور امارات تبدیل گردد. ساخت فرودگاه آل مکتوم در زمینی به مساعت 140 کیلومتر مربع در منطقه جبل علی آغاز شده است و پیش بینی می گردد تا سال 2027 ساخت این مجموعه به سرانجام برسد.

این فرودگاه یکی از مهم ترین بخش های پروژه مرکز جهانی دبی و بخشی از مجموعه لجستیک است و در کنار یک مجموعه مسکونی و تجاری بزرگ قرار گرفته است. در آینده ای نه چندان دور، فرودگاه آل مکتوم به بزرگ ترین هاب مسافری و کارگو سراسر جهان با ظرفیت 12 میلیون تن در سال تبدیل خواهد شد. اگر چه این عدد بسیار بزرگ به نظر می رسد اما با توجه به پتانسیل های کشور امارات این هدف اصلا دور از فکر نیست. البته در حال حاضر کار ساخت این فرودگاه به سرانجام نرسیده و در سال 2021 هم تعداد انگشت شماری از خطوط هوایی خدمات مسافری از فرودگاه آل مکتوم استفاده نموده اند.

ترمینال مسافری برای فرودگاه آل مکتوم

3 ترمینال مسافری برای فرودگاه آل مکتوم طراحی شده اند. ترمینال شماره 1 مخصوص شرکت هواپیمایی امارات، ترمینال شماره 2 مخصوص دیگر شرکت هایی هواپیمایی و ترمینال 3 هم برای شرکت های هواپیمایی مقرون به صرفه قیمت در نظر گرفته شده است. در طرح اولیه این فرودگاه، باند پرواز، 6 باند موازی دارد و مجموعه ترمینال های مسافری در وسط آن قرار گرفته اند.(3 باند در یک سمت و 3 باند در سمت دیگر)

باند ها در دو طرف خود مسیرهای آسفالت شده دارند و همین امر باعث می گردد هواپیماها بدون ایجاد مزاحمت برای تاکسی وی های فرودگاه از آن ها عبور نمایند. بعلاوه 16 ترمینال کارگو با ظرفیت 12 میلیون تن جنس در سال، در این فرودگاه ساخته خواهند شد.

براساس اطلاعات موجود فرودگاه آل مکتوم پس از تکمیل، به بزرگ ترین فرودگاه جهان از نظر فضا و حجم مسافر تبدیل خواهد شد. به طور کلی این فرودگاه 5 باند موازی به طول 4500 متر دارد و انواع تجهیزات تعمیر و نگهداری برای هواپیماهای مختلف در آن موجود خواهد بود.

بعلاوه 100 هزار پارکینگ برای مسافرین و کارکنان مجموعه در نظر گرفته شده است و مسیرهای اختصاصی برای رفت و آمد تاکسی ها هم ساخته می شوند. فرودگاه آل مکتوم به وسیله یک خط ریلی سریع السیر به خط متروی دبی و فرودگاه دبی متصل می گردد.

پس از تکمیل فرودگاه آل مکتوم، پروازهای خارجی فرودگاه دبی به این فرودگاه منتقل خواهند شد. طبق آخرین برآورد دولت امارات، هزینه ساخت فرودگاه آل مکتوم 82 میلیارد دلار اعلام شده است. با این میزان هزینه می توان گفت آل مکتوم گران ترین پروژه احداثی جهان خواهد بود.

جمع بندی درباره فرودگاه دبی و فرودگاه آل مکتوم

در این مقاله اطلاعات کاملی را درباره فرودگاه دبی در اختیار شما قرار دادیم و ترمینال های این فرودگاه را هم معرفی کردیم. در ادامه به معرفی یکی از جدیدترین، بزرگ ترین و گران ترین فرودگاه های دبی یعنی فرودگاه آل مکتوم پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای شما مفید باشد. در سرانجام آرزو می کنیم سفر لذت بخشی را در دبی تجربه کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2192

به "اطلاعات و راهنمای کامل فرودگاه دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعات و راهنمای کامل فرودگاه دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید