چه کنیم تا تمرکزمان افزایش پیدا کند

به گزارش شهر وبلاگ، هیچ شکی وجود ندارد که وقتی سن شما بالاتر می رود، بدن پیرتر می شود. خبر خوب این است که با خوردن غذاهای مناسب می توانید سلامت مغز خود را بهبود دهید.

چه کنیم تا تمرکزمان افزایش پیدا کند

مترجم: پریسا مرتضوی

منبع:راسخون

هیچ شکی وجود ندارد که وقتی سن شما بالاتر می رود، بدن پیرتر می شود. خبر خوب این است که با خوردن غذاهای مناسب می توانید سلامت مغز خود را بهبود دهید.

قهوه می تواند شما را هوشیار کند.

هیچ ماده غذایی ای نمی تواند جادوی کند، ضریب هوشی شما را افزایش داده و شما را باهوش تر کند، اما مواد خاصی مثل کافئین به شما انرژی می دهند و به تمرکز شما کمک می کنند. کافئینی که در قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و بعضی داروها وجود دارد، می تواند شما را سرحال بیاورد. البته اثر آن کوتاه مدت است. به یاد داشته باشید که مصرف بیش ازحد کافئین، شما را آشفته و عصبی می کند .

قندها می توانند هوشکمک شما را افزایش دهند.

قند منبع اصلی برای تغذیه مغز شماست، منظور از قند، گلوکزی است که بدن شما از مواد غذایی مصرفی، به دست می آورد. به همین دلیل یک لیوان نوشیدنی شیرین برای مدتی کوتاه عملکرد حافظه، تفکر و توان روانی شما را افزایش می دهد.

البته اگر بیش ازحد قند مصرف کنید، حافظه (و بقیه قسمت های بدنتان) صدمه خواهد دید. قندها را به میزان مناسب مصرف کنید تا بتوانید بدون پیدا کردن اضافه وزن، حافظه خود را تقویت کنید .

برای انرژی رساندن به مغز خود مصرف صبحانه را از قلم نیاندازید.

آیا دوست دارید صبحانه نخورید؟ تحقیقات نشان داده اند خوردن صبحانه تمرکز را افزایش داده و حافظه کوتاه مدت را تقویت می کند. دانش آموزانی که صبحانه می خورند نسبت به سایرین در امتحانات نتایج بهتری می گیرند. غذاهایی که بیشترین میزان انرژی را به مغز می رسانند شامل غلات، لبنیات و میوه ها هستند. البته زیاده روی نکنید طبق نظر محققان مصرف یک صبحانه پرکالری نتیجه معکوسی دارد و می تواند مانع تمرکز شود.

ماهی ها غذای مغز هستند

ماهی، غذایی پروتئینی است که برای تقویت عملکرد مغز مفید است. این ماده غذایی سرشار از امگا 3 است که برای سلامت مغز و قلب ضروری است. داشتن یک رژیم غذایی حاوی میزان فراوانی امگا 3 باعث کاهش خطر زوال عقل و سکته مغزی می شود. همچنین امگا 3 نقشی مهم در تقویت حافظه کهن سالان ایفا می کنند. برای سلامت مغز و قلب در هفته دو وعده ماهی مصرف کنید .

آجیل و شکلات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آجیل ها و دانه ها منابعی غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E هستند و مانع از افت حافظه در دوران کهن سالی می شوند. شکلات تلخ هم آنتی اکسیدان های مفید دیگری دارد و حاوی محرک های طبیعی همچون کافئین است که دقت و تمرکز را تقویت می کند.

هر روز حدود یک اونس آجیل و شکلات تلخ مصرف کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید، بدون آن که کالری، چربی یا قند اضافه به بدن شما وارد شود.

آووکادو و غلات را در رژیم غذایی خود بگنجانید

رژیم غذایی حاوی آووکادو و غلات می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و میزان کلسترول بد را پایین بیاورد، در این صورت خطر تشکیل رسوبات در رگ کاهش یافته و جریان خون بهتر می شود. استفاده از این مواد غذایی، راهی ساده و خوشمزه برای سوخت رسانی به سلول های مغز است.

بلوبری ماده ای بسیار مغذی است

تحقیق بر روی حیوانات نشان می دهند که بلوبری می تواند مغز را از آسیبی رادیکال های آزاد و بیماری هایی همچون آلزایمر و زوال عقل محافظت کند. پژوهش ها حاکی از آن است که رژیم غذایی سرشار از بلوبری، یادگیری و عملکرد عضلات را در موش های مسن بهبود می بخشد.

مزایای یک رژیم غذایی سالم

شاید این حرف کلیشه ای به نظر برسد، اما واقعیت این است که اگر رژیم غذایی تان مواد مغذی ضروری را نداشته باشد، قدرت تمرکز شما آسیب خواهد دید. کم خوردن یا پرخوری هم می تواند روی تمرکز شما اثر بگذارد. یک وعده غذایی سنگین می تواند باعث شود احساس خستگی کنید، در حالی که نرسیدن کالری کافی به بدن به گرسنگی و حواس پرتی شما منجر خواهد شد.

برای سلامتی مغز خود رژیم غذایی متعادلی سرشار غذاهای سالم و متنوع داشته باشید.

ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها

قفسه های فروشگاه ها پر از مکمل هایی هستند که ادعا می کنند سلامتی را بهبود می دهند. هرچند طبق تحقیقات، مکمل های ویتامین B و C و Eبتاکروتن و مهمیم برای افزایش قدرت مغز مفید هستند؛ اما مکمل ها تنها برای افرادی مفید هستند که کمبود آن ماده مغذی را داشته باشند. در این مورد با پزشک خود صحبت کنید .

برای هوشکمک آماده شوید

می خواهید قدرت تمرکز خود را افزایش دهید؟ پس رژیم غذایی روزانه شما باید شامل میوه ها، سبزیجات، بیسکویت تهیه شده از غلات کامل، ماهی سالمون و یک فنجان قهوه باشد. برای داشتن تمرکزی بالا، محققان پیشنهاد می کنند علاوه بر خوردن یک وعده متناسب :

 شب به میزان کافی بخوابید،

 آب فراوانی بنوشید،

 ورزش کنید تا هوشکمک تان افزایش یابد

 برای اینکه ذهنتان از مسائل رها شود و آرامش بیابید، مدیتیشن انجام دهید .

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1712

به "چه کنیم تا تمرکزمان افزایش پیدا کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کنیم تا تمرکزمان افزایش پیدا کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید