واکنش رئیس مجلس به یک ادعا درباره برجام
به گزارش شهر وبلاگ، خبرنگاران : محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درباره برجام در کشور دوصدایی وجود ندارد، گفت: مسؤولان و مردم جملگی یک خواسته دارند و آن برطرف تحریم است. ما برطرف تحریم ها را در چارچوب برجام دنبال می کنیم.
به گزارش به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری سیما ضمن تبریک عید باستانی نوروز به همه مردم ایران گفت: این سال جدید را به پرستاران و معلمان عزیزی که سال 99 سختی هایی را متحمل شدند، در طول روز مشغول کارهای مربوط به کرونا بودند و همچنین آن افرادی که بیکار شدند و مادرانی که هم کارمند بودند و هم خانه دار تبریک عرض می کنم.
وی تأکید کرد: سالی را پشت سر گذاشتیم که همه کوشش کردند سال خوبی باشد و از همین تریبون به همه خانواده های ایرانی که عزیزانی را به دلیل ابتلا به بیماری کرونا از دست دادند تسلیت می گویم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها توسط مجلس شورای اسلامی گفت: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها خیلی مؤثر بوده است و در آینده نیز می تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
قالیباف با بیان این که مهم ترین موضوع در مجلس شورای اسلامی درباره مردم است، گفت: یکی از فشارهای جدی در مسائل اقتصادی در زندگی مردم بحث مربوط به تحریم است و واقعیتی است که وجود دارد و ما نیز باید برای رفع تحریم و بی اثر کردن آن با تکیه بر توانمندی های داخلی کوشش کنیم.
وی ادامه داد: مجلس یازدهم در دو ماه و نیم نخست پس از مستقر کردن هیأت رئیسه و کمیسیون های تخصصی به بحث نظارت و قانون گذاری پرداخت و تحریم نیز جزو اولین دستورکارهای مجلس یازدهم بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که برجام بر اساس گفتگوها و رایزنی هایی که صورت گرفته یک سند بین المللی است که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل نهاده شد و همه در آن متعهد شدند، گفت: ما عملا شاهد آن بودیم که آمریکا زیر زد و به تعهدات خود عمل نکرد و حتی تهدیدهایی که خلاف مقررات بین المللی است در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه کشورمان پیاده کرد و این درحالی بود که علی رغم خلف وعده طرف مقابل ما در داخل کشور تمام و کمال تعهدات خود را انجام می دادیم که این حرکتی یکطرفه بود.
قالیباف با تأکید بر این که درباره تعهدات ایران ذیل برجام در مجلس نشست های تخصصی و کارهای کارشناسی بسیاری صورت گرفت افزود: مسائل مربوط به تعهدات ایران ذیل برجام در شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون های تخصصی مجلس بحث و گفتگو صورت گرفت و قانونی تصویب شد که این قانون، بر این پایه بود که ما در عین حالی که برجام را حفظ می کنیم بر اساس ماده 36 که تصریح شده هر کدام از طرفین به تعهدات خود عمل نکردند، این قانون را مصوب کردیم. بنابراین دولت را ملزم به کاهش تعهدات کردیم.
وی کاهش پروتکل الحاقی، غنی سازی 20 درصد و راه اندازی رآکتور آب سنگین اراک را از جمله موارد مهم در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مطرح کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش مجری مبنی بر این که این قانون چه تأثیری داشته است گفت: قبل از این که بایدن سر کار بیاید این قانون مصوب شد؛ ما می گوییم چرا ملت ما بخواهد یکطرفه قانون را اجرا کند.
قالیباف با طرح این پرسش که ما اساسا برای چه پروتکل الحاقی را اجرا کردیم، توضیح داد: ما داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کردیم که همه تحریم ها رفع شود، اما در عین حال طرف مقابل نه تنها تحریم ها را برنداشت بلکه تحریم های جدیدتری را اعمال کرد و اکنون پس از این مصوبه مجلس حساسیت هایی برای طرفین به وجود آمد و عکس العمل هایی که داشتند به این معنا است که ایران دست بسته نیست و یک طرفه تعهدات را عمل نمی نماید. بنابراین اثرات آن را امروز می بینیم.
قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها یک ابزار برای چانه زنی است
وی افزود: امروز آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست هایی که معاونان وزرای خارجه 1+4 داشتند بر قانون مجلس تأکید کرد و گفت که عدم اجرای پروتکل ها به دلیل قانون مجلس است بنابراین این قانون یک ابزار چانه زنی ، ایجاد فرصت های بیشتر برای گفت وگو کردن و رفع تحریم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که نباید در برخورد با طرفین موجود در برجام منفعلانه برخورد کنیم، گفت: این قانون به رفع تحریم ها یاری بیشتری می نماید و برای ما فراوری قدرت خواهد نمود.
قالیباف در پاسخ به این پرسش مجری بر این اساس که آیا فکر نمی کنید تعهدات و عمل به این قانون سبب حساسیت بیشتری در طرف مقابل شود و مانع از آمدن آنها به سمت مذاکره شود، گفت: خیر، ما در چارچوب برجام این قانون را مصوب کردیم. ما هیچ وقت خلاف تعهدات خود در برجام عمل نکردیم اما آیا سزاوار است ما به برجام عمل کنیم و آنها به برجام عمل ننمایند. اکنون در گفت وگوهایی که در حال اجرا است حتماً فرصت ها و قدرت چانه زنی بیشتری وجود دارد و طرف مقابل به خوبی می داند ما مصمم هستیم.
درباره برجام در ایران دوصدایی وجود ندارد
وی تأکید کرد: آنها (طرف های غربی) فکر می نمایند که در بحث اجرای برجام در ایران دوصدایی وجود دارد، خیر، در ایران یکصدایی وجود دارد، به عبارتی مسؤولان و مردم جملگی یک خواسته دارند و آن رفع تحریم است. ما رفع تحریم ها را در چارچوب برجام دنبال می کنیم. اگر طرف غربی نخواهد این خواسته را جامه عمل بپوشاند ما بر اساس ماده 36 برجام تعهدات خود را کاهش خواهیم داد و قطعا آنها نیز وادار خواهند شد این کار را انجام دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که فشار اصلی برای ما در بحث خنثی سازی تحریم ها است، گفت: ما باید توان داخلی و ارتباطات خود را با تکیه بر داخل ارتقاء دهیم؛ رفع تحریم و خنثی سازی تحریم ها دو رویکرد اصلی مجلس شورای اسلامی است، بنابراین ما در حوزه بی اثر کردن، مبارزه و کاهش تحریم کوشش می کنیم با اصلاح ساختار بودجه و با برنامه پنج ساله هفتم در این جهت در این راستا کوشش کنیم.
قالیباف گفت: در قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها مجلس تصریح داشته است که هر گاه طرف مقابل تعهدات خود عمل کرد، دولت پس از گزارش مجلس ما بلافاصله تعهداتی که قرار است بر طبق برجام انجام دهیم را به شرط لغو همه تحریم ها برخواهیم گرداند.
مردم از مجلس توقع اجرا ندارند
وی در پاسخ به پرسش دیگر مجری مبنی بر این که 9 ماه از زمان مجلس گذشته و آیا در این 7 ماه آن انتظارات و وعده هایی که نمایندگان دادند عملی شده است یا خیر، بیان نمود: 9 ماه زمانی و 7 ماه کاری از مجلس یازدهم گذشته است؛ ما نباید در مجلس خودمان علیرغم هر کوششی که داشتیم از خودمان راضی باشیم؛ چراکه شرایط موجود ایجاب می نماید که کوششمان را مضاعف کنیم. قانون و قانون اساسی برای مجلس وظایفی معین نموده است و دو وظیفه مهم مجلس قانون گذاری و نظارت است. بنابراین حتماً مردم از مجلس توقع اجرا ندارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عمل به قانون، در میدان بودن و حل مسائل برعهده دولت محترم است و البته که مجلس در قانون گذاری و ریل گذاری فعالیت ها و در نظارت برای اجرای قانون که در شرایط امروز که ما در مجلس نظارت را نسبت به قانون گذاری اولویت داده ایم.
قالیباف با بیان این که مهم ترین دغدغه مردم امروز در حوزه اقتصادی و توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی است گفت: ما این دو رسالت را در مجلس دنبال می کنیم. قانون اقدام راهبردی در بعد سیاسی و بین المللی می تواند همچون اهرم فشاری باشد و در حوزه اصلاح ساختار بودجه، مجلس طرح معیشت و حوزه کشاورزی و... را به تصویب رسانده است.
وی با بیان این که مجلس در کنار طرح هایی که برای دغدغه مردم به تصویب رسانده نظارت های میدانی را نیز در دستورکار خود قرار داده است گفت: مجلس در همه شوراهای ملی و استانی نظارت نموده و در آنجا حضور دارد.
سفرهای استانی نظارتی، تبلیغاتی نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا سفرهایی که به چند استان کشور انجام دادید تبلیغاتی نیست و آیا با وظایفی که در قانون اساسی دارید همخوانی دارد، گفت: این سفرها حتماً تبلیغاتی نیست؛ نمایندگان محترم در حوزه های انتخابیه شان اگر سه هفته در تهران هستند تا در مجلس قانون گذاری نمایند و کارهای کارشناسی را در کمیسیون ها دنبال نمایند، علی رغم این وظایف عضویتی نیز در شوراهای سطح ملی دارند تا نظارت مجلس را صورت دهند.
قالیباف ادامه داد: هر سه هفته در ماه نمایندگان می توانند یک هفته را به حوزه های انتخابیه خود سرکشی نمایند و قطعا در حوزه انتخابیه ارتباط با مردم و نظارت بر کارها را صورت می دهند. بعضی از این موضوعات در حوزه های انتخابیه نمایندگان وجود دارد که باید در سطح ملی حل و فصل شود. به عنوان مثال در آنجا پروژه های راه، بهداشت و درمان، توسعه کارخانجات و... وجود دارد که ملی محسوب می شود. اینجا است که ما نیازمند این هستیم تا مجموعه مجلس و توان آن را به یاری نمایندگان بیاوریم تا مسائل حل و فصل شود و کمیسیون های تخصصی مجلس موضوع را از نزدیک آنالیز نموده و حل و فصل کند.
وی با تأکید بر این که طبیعتا بنده به عنوان خدمتگزار نمایندگان و مسئولیتی که در مجلس دارم باید این بازدیدها را انجام دهم گفت: روی کاغذ نمی شود تصمیم گیری کرد. در بعضی بازدیدها می بینیم که 18.5 سال از طرح ایجاد یک پل می گذرد و هنوز ساخته نشده است و بیمارستان هایی است که 19 سال است که هنوز مراحل ساخت آن به انتها نرسیده است و راستاهای ترانزیتی مهمی هستند که شمال و جنوب را بهم متصل می نمایند اما نیمه کاره رها شده اند، بنابراین باید از نزدیک حرف مردم را بشنویم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی اوقات مردم می گویند اگر کار ما را حل نمی کنید لااقل حرف ما را بشنوید. این که نمی شود نه حرف مردم نشنید و پروژه ها را نیز تکمیل نکرد، آنگاه مردم چه امیدی داشته باشند.
قالیباف یاد آور شد: وقتی فردی به عنوان نماینده مجلس انتخاب می شود فقط نماینده یک حوزه انتخابیه نیست بلکه نماینده ملت ایران است و تک تک نمایندگان در مقابل همه مردم متعهد هستند. بنابراین معتقدم این سفرها خیلی اثرگذار است.
وی با اشاره به سفر میدانی خود به استان خوزستان گفت: 740 روستا در خوزستان دارای تنش آبی بودند. روستاهایی بودند که کنار رودخانه عظیم آب شیرین بودند اما لوله کشی به درون آن روستا صورت نگرفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما بنا داریم نظام مسائل همه استان ها را در حوزه نظارت استخراج کنیم، گفت: بر اساس این نظام مندی باید آنالیز کنیم که آخرین پیشرفت ها به کجا رسیده است و بر این اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات و درنهایت مسائل را در میدان بر اساس واقعیت ها تطبیق می دهیم و معین می شود که هزینه ها چه خروجی داشته است. بنابراین اینها می تواند تحرک لازم را در بی اثر کردن تحریم داشته باشد و مسائل مردم را حل و فصل کند.
همچنین به گفته قالیباف اعتباراتی برای آب و فاضلاب استان خوزستان کنار گذاشته شده است و ان شاء الله ظرف یک سال، تنش آبی 740 روستای خوزستان رفع خواهد شد.
قالیباف گفت: یکی از موضوعات جدی سال آینده ما توجه به گازرسانی، راه سازی و آب رسانی روستایی است. این در حالی است که در گذشته معین اعتبار برای احداث راه های روستایی حذف شده بود.
وی در ادامه تأکید کرد: ما سفر نمی رویم بلکه نظارت می کنیم، سفر تعاریف خاص خود را دارد. دیدار عمومی و سخنرانی یک مسئول به معنای سفر است اما نظارت ابعاد گسترده تری دارد چرا که قبل از نظارت، گزارش عملکرد آن استان را از سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات گرفته و با مجمع استانی جلسه گذاشته و یک ماه قبل نیز کارشناسان مربوطه پروژه ها را بازدید می نمایند. همچنین گزارش هایی از مدیران استانی گرفته می شود و با استانداران جلسات متعدد گذاشته می شود و وزیر مربوطه نیز شرحاتی را ارائه می دهد و در نهایت این نظارت های میدانی شروع می شود.
قالیباف با بیان اینکه در این بازدیدها نظارت انجام می شود، افزود: پروژه های عمرانی که تاثیرگذاری بیشتری داشته و دارای مسائل بیشتر است شناسایی شده و به آن ها در این بازدیدهای میدانی رسیدگی می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر امروز وارد سایت مجلس شوید سفرهای انجام گرفته، موضوعات آنالیز شده در این بازدیدها و اینکه چه کاری باید در چه زمانی به نتیجه برسد و چه کسی مسئولیت آن را برعهده دارد، معین است. این رویه به معنای شفافیت در مجلس است.
وی با بیان اینکه ما مجری نیستیم اما از طرف مردم مسائل را پیگیری می کنیم، افزود: در اجرای بعضی پروژه ها روش ها و نوع هزینه کرد دارای ایراد است که معین می شود.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه بارها مطرح کردم که در نظارت ها به دنبال مچ گیری نیستیم، ادامه داد: ما به دنبال حل مسائل هستیم تا پروژه ها بیش از موعد مقرر زمان بر نشود و یا هزینه های اضافی در اجرا ایجاد نکند.
وی با اشاره به نظارت میدانی خود از کردستان، یادآور شد: در این نظارت میدانی جاده ترانزیتی که مربوط به شمالغرب به جنوب غرب کشور بوده و بخشی از آن بر کریدور شمال اثرگذار است، معین شد که از سنندج تا کامیاران نیمه کاره مانده و با فرایند کنونی تا 10 سال آینده نیز انجام نمی شود. در حالی که باید ظرف 2 سال آینده به جمع بندی برسد تا اثرگذار باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پول تزریق می شود اما کار یک متر نیز پیش نمی رود زیرا اقلام موردنیاز در پروژه ها با طولانی شدن آن ها گران می شود. به طور مثال ملکی که می خواهند تملک نمایند گران می شود و تا اعتبار موردنیاز آن تامین شود فرایند بسیار طولانی خواهد شد.
وی با بیان اینکه هزینه می کنیم اما یک متر راه احداث نمی شود، افزود: آیا در این شرایط نباید برای این مسائل تدبیر کرد یا نباید سیاست ها را تغییر داد؟
قالیباف با بیان اینکه مردم به چه کسی حرف های خود را بزنند، افزود: کار ما اجرا نیست اما به شدت پیگیر نظارت هستیم؛ در حال حاضر کوشش می کنیم جهت گیری ها در بودجه براساس نیازها باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره فرایند آنالیز بودجه 1400 در مجلس شرح داد: نباید فکر کنیم که لایحه بودجه برای دولت است، بودجه برای دولت نیست چرا که مربوط به یک سال است. بودجه یعنی یک سال زندگی مردم و همه چیز مردم و دولت به لایحه بودجه گره خورده است.
وی با بیان اینکه لایحه بودجه باید در چارچوب برنامه پنج ساله باشد یعنی بودجه ریزی باید مبتنی بر برنامه ریزی باشد، ادامه داد: مجلس یازدهم مصمم است که اصلاح ساختار بودجه را محقق کند زیرا در حال حاضر به مردم یارانه می دهیم اما قدرت خرید مردم را هر سال کاهش می دهیم؛ در عین حال که کارمندان حقوق می گیرند و کارگران کوشش می نمایند به دلیل رشد نقدینگی و قدرت خرید آن ها کاهش یافته است.
رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه چه در بودجه درآمد نفتی داشته باشیم چه نداشته باشیم تورم ایجاد می شود، افزود: برای حل این مشکل باید ساختار بودجه اصلاح شود.
قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می رسد در امسال نیز گام های اساسی برای اصلاح ساختار بودجه برداشته نشده، شرح داد: بخشی از بی اثر کردن تحریم در گرو اصلاح ساختار بودجه است؛ ما با دولت برای اصلاح ساختار بودجه مکاتبه کردیم و در شهریورماه نامه نوشتیم که لایحه ای که می خواهید برای بودجه 1400 تقدیم کنید باید با اصلاح ساختار بودجه باشد من نیز پیش از ارائه لایحه بودجه چندین جلسه برای تحقق این مهم با سازمان برنامه و بودجه برگزار کردم.
قالیباف ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه در یک سال محقق نمی شود اما باید گام نخست آن برداشته شود به نظر من اصلاح ساختار بودجه در یک برنامه پنج ساله اجرایی می شود و درآن باید 13 تا 14 آیتم مانند نظام پولی، نظام اقتصادیاتی، نظام گمرکی و فرآیند بودجه ریزی اصلاح شود.
وی توضیح داد: بودجه ریزی کنونی منطبق بر برنامه ریزی و عملکرد نبوده و منطبق بر ردیف هزینه است و این به معنای اعمال نفوذ است؛ در این روش هر کس کوشش کند یک ردیف ایجاد می نماید که همه ساله برای آن اعتبار در نظر گرفته می شود، چه مثمرثمر باشد چه نباشد.
وی با بیان اگر به لایحه تقدیمی نگاه کنیم می بینیم که نسبت به اصلاح ساختار پیش نرفته است، افزود: بودجه ای که برای نخستین بار به مجلس یازدهم تقدیم شد تورم زا بود و انضباط اقتصادی و شفافیت نداشت و قابل انجام نبود بنابراین صحن مجلس آن را رد نموده و لایحه را به دولت عودت دادیم.
قالیباف افزود: دو هفته پس از رد کلیات بودجه در مجلس، دولت آن را بازنگری کرد و کسری تراز عملیاتی را تا حدودی کاهش داد، مجلس نیز حدود 90 هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی را کم کرد که بر تورم اثرگذار است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهت های بودجه را اصلاح کردیم، افزود: هرچند اولین گام را برداشتیم اما خودمان راضی نیستیم.
قالیباف با بیان اینکه مجلس و دولت باید با هم کار نمایند، افزود: ما اگر برای دولت تکلیفی معین کنیم و دولت به هر دلیلی آن را انجام ندهد مانند آنچه در برنامه ششم رخ داد که بیش از چند درصد آن اجرایی نشد، فایده ای ندارد.
وی افزود: مجلس و دولت دو بال هستند که باید با هم پرواز نمایند، زندگی مردم زمانی شیرین می شود که ما باهم همکاری کنیم. در راستای این موضوع بود که مجلس از بعضی موضوعات خود کوتاه آمد به طور مثال ما معتقدیم ارز 4200 تومانی و دو نرخی بودن فساد زا است و دولت در اجرا آنقدر بد عمل نموده که ارز می دهد اما قیمت کالاهای اساسی هر روز افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه دولت قول داد نظام تخصیص ارز 4200 تومانی را اصلاح کند، افزود: ما نیز در قانون، مسئولیت بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر صمت و وزیر کشاورزی را معین کردیم و به شدت بر نظارت تاکید داریم تا این اعتبار در راستا درست تخصیص داده شود.
قالیباف بیان نمود: دیوان محاسبات اقدام مناسبی در راستای اصلاح ساختار بودجه انجام داد و آن این بود که یک ماه قبل از اینکه مجلس وارد بودجه 1400 شود، گزارش عملکرد شرکت های دولتی را به مجلس داد؛ بودجه این شرکت ها بیش از بودجه عمومی دولت است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشکالاتی که از گزارش مذکور به دست آمد را برای آنالیز بودجه 1400 اعمال کردیم، گفت: به طور مثال این گزارش در میزان حقوق های این شرکت ها اثرگذار بود. در سال های قبل 75 تا 85 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی برای فعالیت این شرکت ها پیش بینی می شد در حالی که بعضی از آن ها براساس قانون بودجه عمل می کردند و بعضی دیگر براساس قانون تجارت عمل نموده و مجمع در آن ها تشکیل می شد و حقوق های 100 تا 150 میلیون تومانی پرداخت می شد در حالی که باید معین می شد که برگشت سرمایه و ارزش افزوده آن چقدر است.
وی با بیان اینکه این شرکت ها با وجود اینکه از امکانات بسیار برخوردار هستند اما خروجی ندارند، توضیح داد: برای پاسخگویی این شرکت ها احکامی را پیش از آنالیز بودجه تدوین کردیم که شرکت های دولتی را محدود نموده و آن ها را مکلف به اجرای قانون مجلس کردیم که این موضوع یکی از جنجال های جدی مجلس یازدهم بود.
قالیباف در تشریح اقدامات مجلس برای ساماندهی بودجه شرکت های دولتی، گفت: حقوق مدیران باید در سامانه ثبت شود و در صورتی که این امر اجرایی نشود تخلف محسوب شده و افرادی که آن را انجام نمی دهند متخلف هستند.
قالیباف در ادامه شرحات خود بودجه شرکت ها گفت: در بحث شرکت ها مقرر شد سرمایه گذاری ها منطبق بر سیاست ها اعمال شود، نه آنکه شرکت ها به تشخیص خودشان به سرمایه گذاری بپردازند. شرکت هایی که ماموریت دولتی انجام می دهند نیز مانند شرکت های وابسته به دولت باید کار نمایند و دولت باید رابطه خود با آنها را تعریف کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه خود با رئیس دیوان محاسبات اظهار کرد: براساس نتایج این جلسه، قرار شد گزارشات را برخط کنیم و مجلس هر دو یا سه ماه در جریان هزینه کردِ بودجه قرار گیرد تا نظارت دقیق تری را پیش ببریم.
وی در ادامه پیرامون حقوق های نجومی و تبعیض و اختلاف و نابرابری های حقوقی توضیح داد: یکی از موضوعات مهم دراصلاح ساختار بودجه، علاوه بر مباحث نظام پولی- گمرکی و برنامه ریزی های عملیاتی، مبحث حقوق است که ما در این زمینه و در حوزه شفافیت و انضباط اقتصادی کار اساسی انجام دادیم. از جمله آن پرداختن به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود. ما در همسان سازی حقوق های صندوق های کشوری و لشگری اقداماتی را با توجه به تورم انجام داده بودیم، اما تامین اجتماعی که قشر کارگر ما را شامل می شود، مورد بی توجهی نهاده شده بود، لذا در بودجه سال آینده 89 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفتیم.
قالیباف با بیان اینکه مجلس به دنبال کاهش رانت و از بین رفتن فقر است، گفت: به همین دلیل سقف حقوق ها را محدود کردیم، لذا در سال آینده سقف حقوق ها که تا 21 برابر حداقل حقوق در نظر گرفته می شد به 15 برابر کاهش یافت. بیش از 85 درصد از کارمندان ما حقوق های کمتر از 10 میلیون تومانی دریافت می نمایند که برای آنها افزایش 25 درصدی در سال 1400 لحاظ شد و برای سایر کارمندان و افرادی که بالای 10 میلیون تومان حقوق دریافت می نمایند، قرار شد حداکثر 2 میلیون و نیم به حقوق آنها اضافه شود.
وی در ادامه به مباحث اقتصادیاتی بودجه سال 1400 اشاره نمود و افزود: هرچند بعضی به مجلس فشار بسیاری آوردند، اما ما کوتاه نیامدیم و در این زمینه گام های مثبتی برداشته شد. بر همین اساس افرادی که در شبکه های اجتماعی فعال هستند و بطور مثال شربت کرونا تبلیغ می نمایند و چندصد میلیون درآمد دارند، باید اقتصادیات بپردازند، مجلس شجاعانه مصوب کرد که از این فعالان شبکه های مجازی اقتصادیات اخذ شود.
وی یادآور شد: علیه مجلس یازدهم جوسازی های بسیاری صورت گرفت، اما ما مثل خیبری ها سوز داریم اما دود نداریم، لذا برای شفافیت، رفع تبعیض، رسیدگی به مناطق محروم و جلوگیری از فرار اقتصادیاتی، گام های اساسی برداشته شد. به همین دلیل اقتصادیات از واحدهای فراوریی را به 20 درصد کاهش دادیم ما با نظارت هایی که انجام خواهیم داد از مدیران امین و قوی حمایت نموده و با متخلفان برخورد می کنیم.
قالیباف گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کسبه جزء، همواره ملزم به پرداخت اقتصادیات بودند، ما در بودجه 1400 ، کسبه جزء که در حوزه اصناف فعالیت می نمایند و سالانه یکصد میلیون تومان درآمد دارند را از پرداخت اقتصادیات معاف کردیم. نظارت بر نظام اقتصادیاتی از مهمترین تصمیمات مجلس در جریان تصویب بودجه 1400 بود.
وی بیان نمود: پیشنهاد بنزینی در مجلس مطرح شد، اما به آن رأی موافق داده نشد، لذا این موضوع را به صورت طرح یا لایحه در مجلس دنبال می کنیم و به عنوان موضوع منتفی شده تلقی نخواهیم کرد. این پیشنهاد مرتبط با یارانه کالایی مخصوصاً در بخش انرژی است. با توجه به اینکه بعضی از مردم از سهمیه یارانه بنزین استفاده می نمایند و عده ای از این افراد ممکن است تا 5 خودرو نیز داشته باشند، اما در مقابل خانوارهایی هستند که به دلیل نداشتن خودرو، از یارانه این بخش محروم هستند، لذا در طرحی که دنبال خواهیم کرد برای رفع این تبعیض تدابیری اندیشیده خواهد شد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور همچنین اظهار کرد: مجلس در خصوص موضوعاتی که دنبال می نماید، مصمم است. ما بیش از 32 هزار میلیارد تومان برای حوزه اشتغال منابع در نظر گرفتیم و در حوزه محرومیت زدایی بیش از 19 هزار میلیارد تومان برای 2200 نقطه معین کردیم. در این بخش به صورت معین آب، جاده و گازرسانی روستاها و موارد دیگر معین شده است.
قالیباف با اشاره به اقداماتی که در حوزه اشتغال برای سال آینده برداشته شده، گفت: گاهی در سازمان برنامه و بودجه، هزینه ای را برای ایجاد شغل اعلام می نمایند و با توجه به مشاغل مختلف، اعداد و ارقام متفاوتی عنوان می شود و پس از تخصیص اعداد به آنچه بر روی کاغذ نوشته شده، اعلام می شود که برای فلان شغل مبلغی تخصیص یافته اما در عمل اتفاقی رخ نداده است، لذا نظارت های ستادی و میدانی اینجاست که معین می شود با سفر تفاوت دارد. ما وقتی از محرومیت زدایی صحبت می کنیم، به این معناست که برای کالبد منطقه مورد نظر اعم از جاده، بازآفرینی شهری و روستایی، اشتغال و محرومیت زدایی، منابعی را در نظر گرفتیم. ما با نظارت بر تخصیص های ملی، از هدررفت بودجه و تمرکز گرایی جلوگیری خواهیم کرد، زیرا بوروکراسی اداری و تمرکزگرایی موجب شده تا درآمدهایی که به زحمت کسب می کنیم به راحتی از بین رود.
رئیس مجلس توضیح داد: بر همین اساس ما در بودجه سال 1400، بودجه اشتغال را به صورت استانی در نظر گرفتیم، لذا شورای برنامه ریزی هر استان و شهرستان، مبنای بودجه پروژه های خود را معین خواهند کرد. محرومیت زدایی نیز به همین دلیل تحقق پیدا می نماید. در راستای نظارت های ستادی نیز نمایندگان در حوزه های انتخابیه خود می دانند که اعتبارات در چه نقاطی باید هزینه شود. اعتبارات نیز به استان ها تخصیص داده می شود تا موضوعاتی مانند اشتغال از حالت تمرکزگرایی خارج شود.
وی ادامه داد: ما همچنین برای مشاغل و کارگاه هایی که در ایام کرونا ، کارگران خود را حفظ کردند تصمیم گرفتیم که جرایم و تاخیرات اقتصادی آنها بخشیده شود. این اقدام در راستای حمایت از فراوری انجام گرفت.
قالیباف با بیان اینکه با اصلاحاتی که در بودجه 1400 رقم خورد، نقش مجلس را در تحولات سال آینده خواهید دید، توضیح داد: در حقیقت کوشش می کنیم تا بودجه از حالت ردیفی خارج و عملیاتی شود، لذا برای آن پروژه تعریف کردیم و همچنین معین است که این پروژه ها توسط چه کسانی، در چه جغرافیایی و در چه سقفی باید انجام شود. دیوان محاسبات نیز بر این فرآیند نظارت می نماید.
منبع: اقتصادنیوز