واکسن آنفلوآنزا در چه موارد کارایی ندارد؟ ، بدن هیچکس در مقابل آنفلوآنزا مصون نیست

به گزارش شهر وبلاگ، تزریق واکسن آنفلوآنزا معمولا در آستانه فصل پاییز برای افراد دارای بیماری های زمینه ای توصیه می گردد اما برخلاف تصویر بعضی افراد ، تزریق این واکسن در موارد مهمی کارایی ندارد.

واکسن آنفلوآنزا در چه موارد کارایی ندارد؟ ، بدن هیچکس در مقابل آنفلوآنزا مصون نیست

به گزارش خبرنگاران از خبرگزاری صدا و سیما، آنفلوآنزا بیماری بسیار شایعی در فصل های سرد سال است که انواع فراوانی دارد و با علائمی مانند تب، سرفه، ناخوشی، گرفتگی و آب ریزش بینیه همراه است.

ترس ابتلا به آنفلوآنزای کشنده پرندگان و خوکی و شیوع زیاد آن سبب می گردد به زدن واکسن آنفلوآنزا روی بیاوریم.

واکسن آنفلوآنزا محتوی آنتی ژن های سطحی ویروس آنفلوآنزا است، این واکسن به صورت سوسپانسیون در سرنگ های آماده مصرف و به شکل مایع شفاف و بی رنگدر سرنگ های تک دوز است. برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا به خصوص در افرادی که در صورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض خطر بروز عوارض آن قرار دارند، توصیه می گردد.

واکسن های آنفلوآنزا هم به صورت تزریقی و هم به شکل پاشیدنی داخل بینی وجود دارند. در مورد این بیماری چندین باور غلط وجود دارد ، باورهای رایج غلطی که مردم آن را درست می پندارند و در بعضی از موارد از خود بیماری نیز مشکل سازتر خواهد بود.

با وجود همه خبرهایی که در مورد تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود دارد اما این واکسن در مواردی نیز کارایی ندارد:

- برای پیشگیری از بیماری کرونا

- برای پیشگیری از سرماخوردگی

- برای پیشگیری قطعی از آنفلوآنزای فصلی

آنفلوآنزا را دست کم نگیرید

باور اشتباه: آنفلوآنزا خطرناک نیست و یک عفونت ویروسی خفیف می باشد.

درست است آنفلوآنزا خطرناک ترین بیماری جهان نیست اماجزو بیماری هایی است که سالیانه جان افراد زیادی را در معرض خطر قرار می دهد و حدود 250 الی 500 هزار نفر سالانه به علت این بیماری جان خود را از دست می دهند.

آنفلوآنزای H1N1 برای جوانان خطرناک است و نوع فصلی آن برای آنان که سیستم ایمنی ضعیف دارند و افراد مسن و بچه ها خطرناک است.

بدن هیچکس در مقابل آنفلوآنزا مصون نیست

باور اشتباه: بسیاری از افراد بر این باورند چون تا کنون دچار آنفلوآنزا نشده اند در باقی عمر نیز دچار نمی شوند و نسبت به این بیماری مصونند.

آنفلوآنزا بیماری است که توسط سویه های مختلفی که هر ساله تغییر می نمایند ایجاد می گردد به همین دلیل است که هر سال احتیاج به تزریق واکسن جدید است .بنابراین نمی توان گفت که شما اگر از قبل نسبت به آن مصونیت گذشته داشته اید در برابر انواع جدید آن نیز در امان هستید.

واکسن منجر به بروز آنفلوآنزا نمی گردد

باور اشتباه: بعضی به اشتباه فکر می نمایند که اگر واکسن انفولانزا را بزنند به بیماری آنفلوآنزا دچار می شوند. به همین دلیل این واکسن را که بهترین محافظت نماینده در برابر ویروس آنفلوآنزا می باشد را به دلیل ترس و وحشت از مبتلا شدن به این بیماری نمی زنند.

شما با زدن واکسن تزریقی آنفلوآنزا، آنفلوآنزا نمی گیرید، اما عوارضی جزئی مانند تورم، تب خفیف و درد بدن ممکن است رخ دهد. واکسن آنفلوآنزا حاوی نمونه های مرده این ویروس است که موجب بیماری آنفلوآنزا نمی گردد و در صورتی بیماری ایجاد می گردد که واکسن زنده باشد.

واکسن آنفلوآنزا عوارض جانبی شدید ندارد

باور اشتباه: بعضی از افراد بر این باورند که واکسن آنفلوآنزا عوارض جانبی شدیدی دارد.

بعضی از افراد از زدن واکسن آنفلوآنزا به دلیل عوارض جانبی آن امتناع می ورزند و این عوارض را با علائم آنفلوآنزا اشتباه می گیرند در صورتی که عوارض جانبی واکسن بسیار خفیف است و عبارت است از :درد ماهیچه ها ، خستگی ، تورم و سرخی در محل تزریق سرنگ که در برابر علائم آنفلوآنزا خفیف است و مدت کمتری طول می کشد تا این عوارض از بین برود.

موفقیت واکسن آنفلوآنزا بالاست

باور اشتباه: این باور اشتباه در مبان مردم جا افتاده است که اگر واکسن آنفلوآنزا را نیز تزریق کنید ، باز هم دچار آنفلوآنزا می شوید.

واکسن آنفلوآنزا ایمنی بالایی دارد اگر چه نمی توان گفت که 100درصد تاثیر دارد اما در بیشتر افرادی که این واکسن را تزریق کرده اند و زندگی سالمی دارند موفقیت بالایی داشته است. موفقیت واکسن آنفلوآنزا به سن و سلامت شخص و گونه ویروس وابسته است.

واکسن آنفلوآنزا سیستم ایمنی بدن را تضعیف نمی نماید

باور اشتباه: تزریق واکسن آنفلوآنزا سیستم ایمنی را ضعیف می نماید.

این واکسن نه تنها موجب تضعیف نظام ایمنی نمی گردد بلکه ایمنی را در برابر ویروس آنفلوآنزا تقویت می نماید.

واکسن آنفلوآنزا نه سرماخوردگی!

باور اشتباه: زدن واکسن آنفلوآنزا سبب می گردد که دیگر دچار سرماخوردگی نشویم.

اگرچه بعضی علائم بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا مشابه هم است ولی این واکسن در مقابل سرماخوردگی از ما محافظت نمی نماید و سرماخوردگی توسط باکتری یا ویروس ایجاد شده، ربطی به آنفلوآنزا ندارد و واکسن نمی تواند موجب محافظت شما از سرما خوردگی گردد.

چه کسانی باید واکسن تزریق نمایند؟

سالمندان، بچه ها و بچه های خیلی کوچک، افراد دچار بیماری کلیه، دیابت، ایدز، مسائل قلبی و یا اختلالات ریوی نظیر آسم برای پیشگیری از عوارضی نظیر ذات الریه خانم های جوانی که در فصل آنفلوآنزا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری هستند.

نوجوانانی که به دلیل بیماری های خاص آسپرین مصرف می نمایند چون ممکن است در صورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض خطر نشانگان Reye قرار گیرند.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اوایل پاییز است زیرا بدن فرصت آن را دارد تا قبل از رسیدن زمستان و فصل آنفلوآنزا ایمنی خود را بالا ببرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 701

به "واکسن آنفلوآنزا در چه موارد کارایی ندارد؟ ، بدن هیچکس در مقابل آنفلوآنزا مصون نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن آنفلوآنزا در چه موارد کارایی ندارد؟ ، بدن هیچکس در مقابل آنفلوآنزا مصون نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید