کرونا در ایران، آتش زیر خاکستر می گردد؟

به گزارش شهر وبلاگ، خبرنگاران : در حالی که موج سوم کرونا در ایران در حال فروکش کردن است نگرانی هایی از بابت ورود به موج چهارم شکل گرفته است. اما آمارهای کرونایی در دو روز زمستان چه می گویند؟

کرونا در ایران، آتش زیر خاکستر می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، ویروس کرونا درایران درحالی دومین روز دی ماه را تجربه کرد که آمار کرونا در بعضی متغیرها همچون فوتی ها فعلا زیر کانال 200 نفر است و امیدواری برای کاهشی شدن آن وجود دارد. آنهم در روزهایی که شرایط این بیماری در جهان وارد شرایط نگران کننده ای شده است. شیوع نوع جهش یافته و خطرناک تر کرونا در انگلیس نگرانی جدی تری را نسبت به گذشته در سرتاسر جهان ایجاد نموده است.

روز گذشته و در نخستین روز زمستان، میزان ابتلای روزانه کرونا به 6 هزار و 151 نفر رسید. بااینکه این رقم نسبت به روز قبل 2.55 درصد کاهش داشته اما در روز بعد با 9.3 درصد افزایش بازهم به 6 هزار و 208 ابتلای روزانه کرونایی رسید.

فرایند رشد روزانه اما درفوتی ها برعکس شمار مبتلایان عمل نموده و پس از 7.3 درصد رشدی که روز اول دی تجربه کرد در روز بعد منفی 2.09 درصد کاهش پیدا کرد. اما کدام متغیر در این روزها به نسبت آغاز فصل گذشته تغییرات بیشتری داشته است؟ آیا می توان شرایط کرونایی کشور را هنوز هشدار دهنده دانست؟

رشد فصلی ابتلای روزانه

گزارش وزارت بهداشت و درمان در روز اول دی نشان دهنده ابتلای 6 هزار و 151 نفر به کرونا ویروس است. در دومین روز زمستان این رقم با افزایشی 9.3 درصدی به حد 6 هزار و 208 نفر رسید. این در حالی است که این رقم در ابتدای فصل پاییز 3 هزار و 712 نفر ثبت شده بود. مقایسه شمار مبتلایان در یک فصل پیش نشان می دهد پاییز شمار مبتلایان روزانه را 72.2 درصد افزایش داده است.

این میزان رشد از رشد فصلی پاییز نسبت به تابستان بیشتر و از رشد تابستان نسبت به بهار کمتر بوده است.

آغازی دوباره در آمار سیاه کرونا؟

زمانی که مقایسه فصلی داده ها را برای شمار جانباختگان کرونایی انجام دهیم آمارها فرایندی مغایر با فرایند روزانه پیدا می نماید. در همین خصوص میزان فوتی ها در ابتدای زمستان نسبت به موقعیت مشابه خود در فصل گذشته 7.3 درصد رشد را ثبت نموده است. در این آمار بیشترین رشد فصلی به پاییز تعلق دارد. این رقم برای پاییز نسبت به تابستان در حد 53.44 درصد برآورد شده است.

آماری که وزارت بهداشت و درمان در روز اول دی از میزان جانباختگان کرونا در کشور اعلام نمود در حد 191 نفر بود. در حالی که این آمار در روز قبل 179 نفر ثبت شده بود و می توان گفت در این روز شاهد 7.91 درصد رشد روزانه در این آمار بوده ایم.

دومین روز زمستان اندکی آمار مرگ و میر در این بیماری کاهش پیدا نموده و به 187 نفر رسید. به عبارت دیگر رشد روزانه آمار فوتی های بیماری کرونا منفی 2.09 درصد بوده است.

همانطور که اشاره شد هر چند آمار مرگ و میر در اولین روز زمستان درکمتر از 200 نفر قرار گرفته است اما هنوز هم از موقعیت مشابه خود در فصل قبل بیشتر است. به عبارت دیگر تا زمانی که آمار های کرونایی کشور به پایداری نرسند هر رشد روزانه ای می تواند آغازی دوباره از شرایط سیاه کرونایی کشور باشد. در همین خصوص متغیر دیگری که می تواند شرایط کرونایی کشور را دقیق تر توصیف کند آمار های بخش بستری روزانه است.

فرایند بستری های کرونا در هر روز

آمار دیگر اعلام شده در روز جاری به میزان بستری های روزانه اشاره دارد. این رقم در اولین روز زمستانی در مقایسه با روز قبل 23.11 درصد رشد داشته و به 991 نفر رسیده است. کاهش 76 نفری دراین متغیر حد بستری روزانه را به 915 نفر کشاند. این در حالی است که مقایسه آمار این بخش با ابتدای فصل پاییز نشان از افتی 45 درصدی در این فصل دارد.

در متغیر مربوط به بستری بیماران مبتلا به کرونا بخش بیماران بدحال همیشه از اهمیت بیشتری برخوردار است. تغییرات دراین بخش به نوعی متغیر شرح دهنده در میزان مرگ و میر و شرایط سیاه کرونا است.

در همین خصوص شمار بیماران بدحال کرونایی در کشور در روز دوم زمستان نسبت به روز گذشته 1 نفر دیگر افزایش پیدا نموده و به 5 هزار و 520 نفر رسید. مقایسه این رقم با موقعیت مشابه خود در فصل گذشته نشان می دهد بخش بیماران بدحال در پاییز 40.7 درصد رشد را به ثبت رسانده اند.

در نهایت رشدهای روزانه و فصلی بستری ها و بیماران بدحال هنوز زنگ خطری برای شرایط کرونایی کشور محسوب می گردد.

مقایسه آمارهای کرونایی کشور در سه بخش ابتلا، فوتی ها بستری روزانه نشان می دهد که هنوز حد ابتلا به مراتب بیشتر از بخش های فوتی و بستری است. مقایسه فصلی این آمار نشان می دهد کمترین رشد فصلی مربوط به بخش بستری روزانه و بیشترین آن به شاخه ابتلای روزانه تعلق دارد.

نتیجه آنکه در شرایط ابتلای کنونی کشور شرایط کرونا می تواند آتشی زیر خاکستر باشد و هر لحظه امکان آن باشد که این ویروس بازهم قربانیان بیشتری بگیرد. زمانی که میزان مبتلایان روزانه کرونا در حدی بالاتر از 6 هزار نفر قرار گرفته است یعنی هنوز موقعیت کرونایی کشور از شرایط هشدار دهنده خارج نشده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 973

به "کرونا در ایران، آتش زیر خاکستر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا در ایران، آتش زیر خاکستر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید