همه برنامه ها و اقدامات ما باید در خدمت عدالت آموزشی باشد

به گزارش شهر وبلاگ، ما باید بازماندگان از تحصیل را شناسایی کنیم و موانعی که باعث بازماندن آنان از تحصیل شده است را برطرف کنیم.

همه برنامه ها و اقدامات ما باید در خدمت عدالت آموزشی باشد

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران چهار محال و بختکمک، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عصر سه شنبه در جمع نمایندگان مدیران و معاونان آموزشی و معلمان و راهبران آموزشی ابتدایی استان چهارمحال و بختکمک، گفت: مهم ترین دغدغه ما به عنوان مدیران ابتدایی باید این باشد که در این مقطع تحصیلی از ما چه خواسته شده و چه نتیجه ای را انتظار داریم؟

رضوان حکیم زاده ادامه داد: تصمیم های درست نیازمند عملکرد مناسب و مطلوب هستند تا به نتیجه مورد نظر برسند.

حکیم زاده در ادامه صحبت ها به ضعفها و چالش های پیش رو در آموزش ابتدایی پرداخت و گفت: برای برطرف کردن ضعف ها ابتدا باید آن ها را شناسایی کنیم و سپس با تصمیم گیری درست و عملکرد مطلوب درصدد برطرف کردن آن ها برآییم.

وی اولین چالش پیش رو را بازماندن بچه ها از تحصیل بیان نمود و گفت: ما باید بازماندگان از تحصیل را شناسایی کنیم و موانعی که باعث بازماندن آنان از تحصیل شده است را برطرف کنیم.

حکیم زاده در ادامه بحث ضعف ها و چالش ها به نتایج آزمون تیمز 2019 اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج این آزمون بین نمره علوم و ریاضی دانش آموزانی که در خانواده های برخوردار و دارای منابع هستند و دانش آموزانی که در خانواده های کم برخوردار و فاقد منابع یادگیری هستند تفاوت معناداری وجود دارد؛ و ما به عنوان مدیران مقطع ابتدایی باید به دنبال راهکاری باشیم که این شکاف طبقاتی در آموزش را حذف کند.

وی در همین خصوص ادامه داد: بر اساس یافته های پژوهشی، مشق شب چون معمولا با کمک خانواده ها انجام می شود باعث افزایش این شکاف طبقاتی در آموزش می شود؛ دانش آموزی که در خانواده کم برخوردار زندگی می کند و کمک والدین را ندارد زمانی که خود را با همکلاسی برخوردارش مقایسه می کند باور به خود و اعتماد به نفسش را از دست می دهد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در همین رابطه به سه محور اصلی و اساسی عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: سه محور عدالت در دسترسی برابر به منابع آموزشی، عدالت در فرصت های برابر یادگیری و عدالت تربیتی و تعامل منصفانه با همه دانش آموزان سه محور اصلی دستیابی به عدالت آموزشی هستند که همه برنامه ها و اقدامات ما باید در خدمت این سه هدف باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل معتقدیم که هیچ کودکی به هیچ دلیلی نباید در نظام آموزشی نادیده گرفته شود و انتظار داریم معلمان و آموزگاران توانمندمان جو روانی که موثرترین و مهم ترین مولفه در یادگیری دانش آموزان است را به گونه ای شکل دهند که هیچ دانش آموزی احساس نادیده گرفته شدن و ناکام بودن نداشته باشد.

رضوان حکیم زاده در ادامه بیان نمود: بالاترین هزینه متوجه یادنگرفتن و ناکامی در مدرسه است و دانش آموزی که چنین احساسی داشته باشد مستعد افتادن در دام جرم و جنایت و بزه کاری در آینده خواهد بود.

حکیم زاده ادامه داد: به همین دلیل از همه آموزگاران و مدیران می خواهیم در مورد هر برنامه و اقدامی که به این نتیجه رسیده اید که به افزایش یادگیری دانش آموزان کمک نمی کند را به ما گزارش دهند و ما را از بازخوردها مطلع سازند.

وی در انتها ضمن تشکر از اقدامات و فعالیت های معلمان در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: در شرایط کرونا با هر روشی که ممکن بود آموزش را ارائه دادیم اما ارائه آموزش انتها کار نیست بلکه مهم ترین مساله میزان یادگیری دانش آموز و سنجش این میزان یادگیری است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1179

به "همه برنامه ها و اقدامات ما باید در خدمت عدالت آموزشی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه برنامه ها و اقدامات ما باید در خدمت عدالت آموزشی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید