نقش ویتامین E در پیشگیری از سکته مغزی

به گزارش شهر وبلاگ، هیچ می دانید در چه صورتی سکته مغزی بروز می نماید؟ باید در پاسخ به این پرسش بگوییم که در صورت گرفتگی یا خون ریزی در یکی از رگ های خونی که به مغز منتهی می گردد و با کاهش خون رسانی و یا آسیب به بخشی از آن همراه است، سکته مغزی بروز می نماید. جالب است بدانید که 85 درصد از سکته های مغزی در اثر به وجود آمدن

نقش ویتامین E در پیشگیری از سکته مغزی

نقش ویتامین E در پیشگیری از سکته مغزی

هیچ می دانید در چه صورتی سکته مغزی بروز می نماید؟ باید در پاسخ به این پرسش بگوییم که در صورت گرفتگی یا خون ریزی در یکی از رگ های خونی که به مغز منتهی می گردد و با کاهش خون رسانی و یا آسیب به بخشی از آن همراه است، سکته مغزی بروز می نماید. جالب است بدانید که 85 درصد از سکته های مغزی در اثر به وجود آمدن لخته خون رخ می دهند که عامل اصلی آن، گرفتگی عروق به خصوص در رگ هایی است که در راستا مغز وجود دارند. از جمله عواملی که احتمال سکته مغزی را تشدید می نمایند می توان به دیابت، فشار خون و حتی چربی خون بالا اشاره نمود. به این علت افرادی که به این بیماری ها مبتلا هستند باید بیشتر از هر شخص دیگری مراقب باشند.

مطالعات نشان داده اند، مصرف ویتامین هایی مانند ویتامین E خطر بروز سکته مغزی را افزایش می دهد. مدیر کلینیک عصب شناسی دانشگاه آخن آلمان در این خصوص می گوید: 30دقیقه حرکت و فعالیت ورزشی در روز مانند دوچرخه سواری، کاهش وزن و مصرف زیاد میوه و سبزی های تازه از بروز سکته مغزی جلوگیری می نماید. یکی از عوامل اصلی و شناخته شده در ابتلای افراد به سکته مغزی، چاقی و داشتن رژیم های غذایی پرچربی و پرنمک است. به این علت به افراد مستعد این عارضه توصیه می گردد تا از مواد غذایی استفاده نمایند که منبع غذایی آنتی اکسیدان ها به حساب می آیند. به این علت است که خوردن میوه ها و سبزی های تازه به وفور توصیه می گردد. از جمله آنتی اکسیدان ها می توان به ویتامین های A و E اشاره نمود زیرا هر دوی آنها می توانند با از میان برداشتن رادیکال های آزاد و کاهش فشار خون و عوامل پیش برنده گرفتگی عروق، از بروز سکته مغزی جلوگیری نمایند.

به طور کلی، برای پیشگیری از ابتلا به این ضایعه، افراد باید حبوبات، آجیل و مغزها، دانه های خوراکی و سایر پروتئین های گیاهی را بیشتر از پروتئین های حیوانی در برنامه غذایی روزانه خود مصرف نمایند. زیرا مطالعات نشان داده اند، اندازه سکته مغزی در میان افراد گیاه خوار بسیار کمتر از مصرف نمایندگان گوشت قرمز است. به علاوه، این افراد بهتر است، ماهی های روغنی به خصوص قزل آلا و ماهی قباد را که سبب بهبود جریان خون می شوند، حداقل دو بار در هفته به منظور پیشگیری از بروز این عارضه استفاده نمایند. به این افراد توصیه می گردد که از نان های تهیه شده با آرد کامل سبوس دار و سایر منابع غذایی غلات را به همراه سبزی های خام و یا پخته میل نمایند تا به این ترتیب هم انرژی کافی به آنها برسد و هم اینکه با دریافت فیبر کافی، احساس سیری در آنها به مدت طولانی تر ایجاد گردد. مغزها، دانه های خوراکی و روغن کتان حاوی نوعی اسید چرب ضروری به نام لینولئیک اسید هستند. طی مطالعه ای که محققان فنلاندی انجام داده بودند، مشاهده شد مردان میانسالی که دچار سکته شده بودند، در مقایسه با سایر افراد، سطوح پایین تری از این اسید چرب ضروری را داشتند. به این علت به منظور پیشگیری از سکته مغزی به افراد توصیه می گردد تا از منابع غذایی این اسید چرب بیشتر استفاده گردد. علاوه بر اینها، مصرف مواد غذایی غنی از سلنیوم مانند ماهی، جوانه گندم و تخم آفتابگردان هم برای پیشگیری از سکته مغزی مناسب اند. در ادامه باید بگوییم که غذاهای چرب و کنسرو شده به علت نمک بیشتری که دارند به هیچ اسم برای این افراد توصیه نمی گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1674

به "نقش ویتامین E در پیشگیری از سکته مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش ویتامین E در پیشگیری از سکته مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید