ملازهی: موضوع مهاجران افغان باید سریع تر از طریق گفت وگوهای سیاسی و حقوقی حل شود

به گزارش شهر وبلاگ، یک کارشناس مسایل افغانستان اظهار کرد: باید هر چه سریع تر کمیته مشترک تحقیق ایران و افغانستان درباره حادثه رخ داده در مرز دو کشور برای مهاجران غیرقانونی افغان مذاکراتشان را انجام دهند و حل و فصل این مساله را به دور از احساسات و از راستا قانونی و سیاسی دنبال کنند.

ملازهی: موضوع مهاجران افغان باید سریع تر از طریق گفت وگوهای سیاسی و حقوقی حل شود

پیرمحمد ملازهی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به حادثه اتفاق افتاده در مرز ایران و افغانستان و ادعاهایی که طرف افغان مطرح و از سوی دیگر طرف ایرانی رد کرده است اظهار کرد: از آنجایی که افغانستان در شرایط سخت سیاسی و امنیتی و اقتصادی است و مردم در این کشور بین بقا و تردد غیرقانونی بین مرزهای ایران، پاکستان و کشورهای آسیای میانه به جز چین راهی جز انتخاب تردد غیرقانونی و به جان خریدن خطرات این راه ندارند و از آنجایی که به خاطر شرایط شیوع بیماری کرونا مرزها بسته شده و کنسولگری ها ویزا صادر نمی کنند شاهد تشدید این شرایط هستیم. در حال حاضر بیش از سه میلیون اتباع افغان در ایران به سر می برند که بسیاری از آنها از همین روش های غیرقانونی وارد ایران شده اند.

وی با بیان این که طبعا کشورهای هم مرز با افغانستان مطابق قوانین دو جانبه و بین المللی با فرایند مهاجرت های غیرقانونی سخت گیرانه برخورد می کنند، معتقد است: افغانستان بیشتر به این مساله از منظر انسانی نگاه می کند تا اینکه بخواهد مسئولیت این مهاجران را بر عهده بگیرد.

وی ادامه داد: در عین حال از منظر سیاسی هر کشوری حق دارد تا مرزهای خود را کنترل کند و توقع دارد کشورهای دیگر همسایه نیز در این رابطه همکاری کنند و مانع از ورود غیرقانونی اتباعشان شوند اما به نظر نمی آید افغانستان برای پذیرش این مسئولیت آمادگی سیاسی و لجستیکی داشته باشد و بیشترین بار کنترل مرز طولانی ایران و افغانستان به عهده ایران است.

این کارشناس مسایل افغانستان با اشاره به فرایند تایید و تکذیب حادثه ای که در مرز دو کشور طی روزهای گذشته اتفاق افتاده است اظهار کرد: هر یک از طرف ها روایت خود را از این ماجرا دارد و در این فضا متاسفانه برخی کشورها و رسانه های همسو با آنها که خواهان برهم زدن روابط ایران و افغانستان هستند سعی دارند از این فضا استفاده کرده و آب به آسیاب دشمن بریزند. اما معتقدم دو طرف باید به دور از احساسات هر چه سریع تر نسبت به همکاری هیات های مشخص شده برای بررسی این مساله تلاش کنند و نتایج و مدارک و مستنداتی که دارند را مطرح کنند و مساله از طریق سیاسی و حقوق و دیپلماتیک دنبال شود و اگر خطا و قصوری در هر یک از طرف ها اتفاق افتاده آن را بپذیرند و به ترمیم روابط اقدام کنند نه این که با کش دادن این مساله عملا فضا را در اختیار رسانه های جهت دار قرار دهند. انتخاب جهت عقلانی و گفت وگو حتما هزینه کمتری نسبت به آنچه الان شاهد آن هستیم دارد.

ملازهی گفت: دو طرف باید راه عقلانیت را در پیش بگیرند و برای حل و فصل مساله راهی پیدا کنند. فضای تبلیغاتی بر سر این موضوع آنقدر از فضای سیاسی و عقلانی پیشی گرفته است که کنترل این شرایط در صورت استمرار این فضا آن هم وقتی افغانستان درگیر تحولات سیاسی و امنیتی است سخت خواهد بود. متاسفانه بسیاری از رسانه های افغان تحت تاثیر آمریکا و ناتو هستند و دستورات آنها را اجرا می کنند و رسانه های خارجی نیز به تبع آن به این فضا دامن می زنند. هدف این رسانه ها ایجاد جو ضد ایرانی در افغانستان و دور کردن ایران از تحولات سیاسی این کشور است.

وی اعلام کرد: مسئولان ارشد افغانستان و ایران مناسبات طولانی و تاریخی و فرهنگی دارند و تعاملات دو کشور در هم تنیده و پیچیده است و هر چه در این جهت عقلانی برخورد کنند و از احساسات و سوءاستفاده از شرایط بپرهیزند به نفع تعاملات و مناسبات دو کشور است. باید هر چه سریع تر فضا را مدیریت کرد و احساسی برخورد نکرد.

ملازهی گفت: ایران و افغانستان دارای مرز طولانی هستند و همان طور که می دانیم روزانه تعداد زیادی از افغان ها در فضای خالی مراقبت های مرزی از سوی افغانستان به طور غیرقانونی سعی می کنند که وارد ایران شوند و طبیعی است برخی از این جهتها بسیار خطرناک است. معتقدم تشکیل هیات مشترک و رایزنی و تبادل اطلاعات طبق قانون و توافقات دو جانبه بهترین راه برای حل و فصل این مساله است.

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 294

به "ملازهی: موضوع مهاجران افغان باید سریع تر از طریق گفت وگوهای سیاسی و حقوقی حل شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملازهی: موضوع مهاجران افغان باید سریع تر از طریق گفت وگوهای سیاسی و حقوقی حل شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید