مدیرعامل Bookshop.org در نبرد با آمازون؛ مأموریتی برای نجات کتابفروشی های مستقل
به گزارش شهر وبلاگ، اندی هانتر، بنیان گذار و مدیرعامل Bookshop.org، در حال اجرای یک مأموریت جاه طلبانه برای ایجاد یک زیست بوم کتاب مستقل و مقابله با سلطه آمازون بر بازار کتاب است. او پلتفرمی را طراحی نموده که به کتابفروشی های مستقل این امکان را می دهد که کتاب های خود را به صورت آنلاین بفروشند، آن هم بدون احتیاج به نگهداری موجودی یا پردازش سفارشات. این سایت که در ژانویه 2020 راه اندازی شد، تا به امروز بیش از 35 میلیون دلار برای کتابفروشی های محلی درآمدزایی نموده است.

اما حالا Bookshop وارد یک چالش نو شده است: ورود به بازار کتاب های الکترونیکی (eBooks) و کوشش برای رقابت با Kindle. آمازون که نه تنها بازار کتاب های فیزیکی را در اختیار دارد، بلکه بیشترین سهم فروش کتاب های دیجیتال را نیز به خود اختصاص داده و با کنترل سخت افزاری و نرم افزاری این زیست بوم، عملاً هرگونه رقابت را از بین برده.
با این حال، هانتر مصمم است که در این نبرد شرکت کند و یک جایگزین مستقل برای Kindle ایجاد کند. این کار اما با موانع بزرگی روبه رو است، از جمله سیاست های محدودنماینده اپل و گوگل در اپلیکیشن های موبایل، انحصارطلبی آمازون در فرمت های کتاب الکترونیکی و مشکل قفل دیجیتال (DRM - Digital Rights Management) که مانع از جابه جایی آزادانه کتاب های خریداری شده بین دستگاه ها می گردد.
چرا Bookshop راه اندازی شد؟
اندی هانتر بیش از 15 سال در صنعت نشر فعالیت داشته و در این مدت، از نزدیک دیده است که چگونه آمازون باعث تعطیلی گسترده کتابفروشی های مستقل شده است. او در خصوص این موضوع می گوید:
در سال های اخیر، حدود نیمی از کتابفروشی های مستقل در آمریکا تعطیل شده اند، زیرا آمازون به تدریج بازار را در اختیار گرفته است. اکنون 60٪ از کل کتاب های فروخته شده در آمریکا به وسیله آمازون انجام می گردد. اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند، به زودی هیچ کتابفروشی مستقلی باقی نخواهد ماند.
با آگاهی از این تهدید، هانتر در سال 2020 تصمیم گرفت که یک پلتفرم برای فروش آنلاین کتاب های کتابفروشی های مستقل ایجاد کند. او از مدل هایی مانند برندهای آرایشی مشهور که بدون داشتن موجودی فیزیکی، میلیون ها دلار عایدی داشتند الهام گرفت و به این نتیجه رسید که کتابفروشی های مستقل نیز می توانند بدون احتیاج به نگهداری انبار، در بازار آنلاین رقابت نمایند.
مدل کسب وکار Bookshop بسیار ساده اما هوشمندانه است:
- کتابفروشی ها احتیاجی به نگهداری موجودی ندارند. کتاب های سفارش داده شده مستقیماً به وسیله توزیع نمایندگان عمده برای مشتری ارسال می شوند.
- بدون احتیاج به دانش فنی، کتابفروشی های مستقل می توانند به صورت آنلاین فروش داشته باشند. ثبت نام در Bookshop تنها 30 دقیقه زمان می برد و بعد از آن، کتابفروشی می تواند به طور مستقیم با مشتریان ارتباط داشته باشد.
- سهم بالای سود برای کتابفروشی ها: بیش از 80 درصد از سود Bookshop به کتابفروشی های مستقل اختصاص داده می گردد.
هانتر در این باره شرح می دهد:
ما می توانستیم مدل کسب وکار خود را به گونه ای طراحی کنیم که سود بیشتری ببریم، اما در آن صورت، دیگر مشتریان علتی برای خرید از ما نداشتند. مردم به این علت از Bookshop خرید می نمایند که می خواهند از کتابفروشی های محلی خود حمایت نمایند، نه اینکه صرفاً کتابی را به صورت آنلاین سفارش دهند.
کتاب های الکترونیکی: میدان نبرد نو علیه آمازون
در سال 2024، Bookshop تصمیم گرفت که وارد بازار کتاب های الکترونیکی گردد. اما این اقدام، چالش های بزرگی به همراه داشت، زیرا این بازار تقریباً به طور کامل تحت کنترل آمازون است.
1. مشکل اپلیکیشن ها: قوانین سخت گیرانه اپل و گوگل
یکی از اولین موانع ورود به بازار کتاب های الکترونیکی، محدودیت های اپ استورها بود. اپل و گوگل 30٪ از قیمت فروش هر کتاب الکترونیکی را به عنوان کارمزد دریافت می نمایند. این در حالی است که ناشران تنها 70٪ از قیمت فروش را به خرده فروشان می دهند. بنابراین، اگر Bookshop بخواهد به وسیله اپلیکیشن خود کتاب بفروشد، هیچ سودی باقی نمی ماند!
این همان علتی است که باعث شده است اپلیکیشن های Kindle و Spotify نیز امکان خرید مستقیم نداشته باشند. به جای آن، کاربران مجبورند به وسیله وب سایت خرید نمایند.
هانتر در این باره می گوید:
اگر اپل می خواهد 30٪ سهم بگیرد، باید این کار را از سود ما انجام دهد، نه از قیمت نهایی کتاب. در غیر این صورت، امکان رقابت برای ما وجود ندارد.
2. مشکل انحصار سخت افزاری Kindle
آمازون، فرمت Kindle را به گونه ای طراحی نموده است که هیچ فروشگاه دیگری نمی تواند کتاب های خود را روی این دستگاه ارائه کند. در حال حاضر، تنها راه خواندن کتاب های Bookshop روی Kindle، خرید کتاب های بدون قفل دیجیتال (DRM-free) است که تعدادشان بسیار محدود است.
هانتر معتقد است که این یک انحصار ضد رقابتی (Antitrust) است و باید مورد آنالیز قرار گیرد. او استدلال می نماید:
چگونه ممکن است که آمازون 85٪ از بازار کتاب های الکترونیکی را در اختیار داشته باشد و در عین حال، مشتریان را مجبور کند که فقط از فروشگاه خودش خرید نمایند؟ این کاملاً غیرمنصفانه است.
او می خواهد ابتدا به وسیله مذاکره با آمازون این مشکل را حل نماید. اما اگر پیروز نگردد، اقدامات قانونی را آنالیز خواهد نمود.
آیا Bookshop می تواند Kindle را شکست دهد؟
هانتر می داند که شکست دادن آمازون کار آسانی نیست. اما معتقد است که Bookshop با تمرکز بر جامعه کتابخوان ها و پشتیبانی از کتابفروشی های مستقل می تواند سهمی از بازار را به دست آورد.
او دو راه پیش رو دارد:
- راه دیپلماتیک: مذاکره با آمازون برای باز کردن فرمت Kindle به روی فروشندگان دیگر.
- راه حقوقی: شکایت از آمازون به علت انحصارطلبی در بازار کتاب های دیجیتال.
هانتر می گوید:
همین حالا 1٪ از سهم بازار آمازون را داریم. اگر بتوانیم این عدد را به 2٪ برسانیم، عایدی کتابفروشی های مستقل دو برابر خواهد شد.
آیا آینده کتاب های الکترونیکی تغییر خواهد نمود؟
هانتر یک منظره جسورانه دارد:
- سیستم باز برای کتاب های دیجیتال، جایی که کاربران بتوانند کتاب های خود را بین دستگاه های مختلف جابه جا نمایند.
- حذف انحصار آمازون و اپل بر روی بازار کتاب های دیجیتال.
- ایجاد یک زیست بوم پایدار برای حمایت از کتابفروشی های مستقل.
او می گوید: ما این نبرد را شروع نموده ایم، نه فقط برای رقابت، بلکه برای نجات کتابفروشی های مستقل و حفظ فرهنگ مطالعه.
منبع
منبع: یک پزشک