فعالیت دانش بنیان ها در حوزه واکسن کرونا از طریق دست ورزی داخل سلولی MRNA

به گزارش شهر وبلاگ، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری، گفت: یک شرکت دانش بنیان ایرانی در حوزه سلول های بنیادی پیروز شده از طریق یک نوع دست ورزی داخل سلولی بر روی MRNA که در ایران سابقه نداشته در حوزه واکسن کرونا فعالیت کند.

فعالیت دانش بنیان ها در حوزه واکسن کرونا از طریق دست ورزی داخل سلولی MRNA

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران درباره فعالیت های این ستاد در مقابله با ویروس کرونا، گفت: در 3-2 ماه گذشته برنامه هایی در حوزه سلول های بنیادی اجرا شده و شرکت های دانش بنیان در این حوزه عملکرد بسیار قابل قبولی داشتند.

فعالیت در حوزه واکسن کرونا از طریق دست ورزی داخل سلولی

وی اضافه کرد: یک شرکت دانش بنیان ایرانی در حوزه سلول های بنیادی پیروز شده از طریق یک نوع دست ورزی داخل سلولی بر روی MRNA که در ایران سابقه نداشته در حوزه واکسن کرونا فعالیت کند؛ نکته مهم این است که یک شرکت آمریکایی هم در حال اجرا چنین پروژه ای است و این شرکت دانش بنیان ایرانی بدون اینکه اطلاعی از مراحل و فرایند کار شرکت آمریکایی داشته باشد بدون هیچگونه کپی برداری از کار آنها به خوبی در حال طی کردن این راستا است.

حمیدیه اضافه کرد: شرکت دانش بنیان دیگری روی سلول های سیستم ایمنی کار می کنند. ما یک دسته سلول در بدن داریم که سلول های کشنده طبیعی هستند که با کمک اینکیسل ها برای کنترل بیماری در نظر گرفته شده اند. بعد از دریافت کد اخلاق و مجوزهای پژوهشی کارآزمایی بالینی این پروژه شروع شده و کار به خوبی پیش می رود. یک مطالعه چند مرکزی در این زمینه با همکاری یک شرکت دانش بنیان و 2 دانشگاه علوم پزشکی در حال اجرا است و به نظر می رسد در حوزه سیستم ایمنی بدن پیروزیت های بالایی پیدا کنیم.

رفع طوفان سیستم ایمنی بدن از طریق سلول بنیادی مزانشیمال

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی اضافه کرد: چندین پروژه دیگر با استفاده از سلول های بنیادی خاص به نام سلول ها بنیادی مزانشیمال در حال اجرا هستند که چندین مرکز تحقیقاتی، بیمارستان ها و شرکت های دانش بنیان در حال استفاده از این سلول بنیادی مزانشیمال برای تعدیل سیستم ایمنی هستند. مشکل بیماری کرونا صرفا خود ویروس نیست بلکه بیشتر اتفاقی است که بعد از بیماری رخ می دهد و طوفانی در سیستم ایمنی پیش می آید. ما سعی کرده ایم براساس سلول های بنیادی مزانشیمال این مراحل را کنترل کنیم که نتایج اولیه به عنوان درمان کمکی خوب بوده و تا چند ماه آینده نتایج به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

وی گفت: یک شرکت دانش بنیان که در حوزه مهندسی بافت سلول های بنیادی تخصص دارد و روی مواد مهندسی بافت کار می کرده و ماده اولیه تولید می کرده اما در مواجهه با ویروس کرونا تصمیم به ساخت یک داروی ضدویروسی کرونا می کند که پیشرفت قابل توجهی برای تولید داخلی داشته است.

حمیدیه اضافه کرد: نقشه ژنتیک این ویروس کم کم در حال مشخص شدن است. در سطح بین المللی می گفتند که ویروس از ایران پخش شده حالا با پیگیری هایی که انجام می شود مشخص شده که ویروس نه تنها از چین وارد ایران شده بلکه از کشورهای دیگر هم وارد ایران شده و برخی کشورهای دیگر هم در ورود این ویروس به ایران نقش داشته اند که بعد از گذشت چند ماه آشکار می شود. امیدوارم شرکت های دانش بنیان هم بتواند کارهای بزرگی انجام دهند و به مرور زمان مسائل، ماهیت ویروس و نقشه ژنتیکی آشکار شود.

انتهای پیام/

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 319

به "فعالیت دانش بنیان ها در حوزه واکسن کرونا از طریق دست ورزی داخل سلولی MRNA" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت دانش بنیان ها در حوزه واکسن کرونا از طریق دست ورزی داخل سلولی MRNA"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید