سختگیری کره جنوبی در پذیرش پناهجویان، انتقاد دیده بان حقوق بشر

به گزارش شهر وبلاگ، فراریان کره شمالی در همسایه جنوبی (کره جنوبی) پناه جو محسوب نمی شوند و به طور اتوماتیک تابعیت دریافت می نمایند.

سختگیری کره جنوبی در پذیرش پناهجویان، انتقاد دیده بان حقوق بشر

براساس آمار کره جنوبی این کشور در امسال میلادی و با وجود محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا، تنها 164 پناه جو را از میان 6 هزار متقاضی خود پذیرفته است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، مهاجرت یک موضوع بحث برانگیز در میان مردم کره جنوبی است که به یکنواختی و همگنی نژادی خود افتخار می نماید. این در حالیست که بسیاری از جمعیت 51 میلیون نفری این کشور با سرعت پیر می شوند و نیروی کار آنها کاهش می یابد.

براساس آمار منتشر شده وزارت دادگستری کره جنوبی در هفته گذشته، تقاضای شرایط پناهندگی در 8 ماهه اول امسال میلادی در این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 36 درصد کاهش یافته و به 5896 پفراینده رسیده است.

پس از ورود صدها پناهجویان یمنی در سال 2018 به جزیره ججو کره جنوبی، اعتراضاتی علیه پناهندگان در کره شکل گرفت/ عکس: خبرگزاری فرانسه

روس ها با 18 درصد در صدر لیست متقاضیان پناهندگی از کره جنوبی قرار دارند و پس از آن متقاضیان کشورهای مصر، قزاقزستان، مالزی و هند در این لیست قرار دارند.

تنها حدود 4 درصد از 4 هزار 19 پفراینده آنالیز شده برای دلایل بشردوستانه یا انسانی از سوی کره جنوبی پذیرفته شده یا حق شهفرایندی دریافت نموده اند. این افراد به عنوان پناهنده شناخته نمی شوند. پذیرش این افراد 6 درصد کمتر از سال 2019 و 16 درصد کمتر از سال 2018 است.

کره جنوبی پذیرش درخواست پناهندگان را در سال 1994، مطابق با کنواسیون پناهندگان سازمان ملل شروع کرد. تعداد پناه جویان در کره جنوبی به صورت ناگهانی پس از تصویب قانون پناهندگی داخلی این کشور در سال 2013 به شدت افزایش یافت و در سال 2018 به 16 هزار 173 پفراینده رسید. کره جنوبی پس از تصویب این قانون به اولین شور آسیایی با قوانین پذیرش داخلی پناهندگان در آسیا تبدیل شد.

اما دولت پس از افزایش ناگهانی ورود یمنی ها به اردوگاه های جزیره ججو در جنوب کره و نگرانی از افزایش جرم یا بروز آسیب های اجتماعی فرایند پذیرش مهاجران و پناهندگان را سرکوب کرد و جلوی ورود آنها را گرفت.

فراریان کره شمالی در همسایه جنوبی (کره جنوبی) پناه جو محسوب نمی شوند و به طور اتوماتیک تابعیت دریافت می نمایند.

مردم کره جنوبی به همگنی قومی خود افتخار می نمایند

در اروپا اگرچه به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، تقاضای پناهندگی کاهش یافته است اما بسیاری از کشورها صدها هزار پناهنده درگیر فقر و جنگ را پناه داده اند.

بعضی از کشورهای آسیایی مانند ژاپن نیز اشتیاق خود به پذیرش پناهندگان بیشتر را نشان داده اند.

دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک با انتقاد از سیاست های سختگیرانه سئول در پذیرش پناهندگان در امسال خواهان پذیرش و شفافیت بیشتر در آنالیز درخواست متقاضیان پناهندگی شده است.

وزارت دادگستری کره جنوبی نیز واکنش دقیقی به این انتقاد نشان نداده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 818

به "سختگیری کره جنوبی در پذیرش پناهجویان، انتقاد دیده بان حقوق بشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سختگیری کره جنوبی در پذیرش پناهجویان، انتقاد دیده بان حقوق بشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید