ساکنان این نقطه تهران پنبه در گوششان می کنند ، آلودگی صوت اینجا بالای 100 دی سی بل است

به گزارش شهر وبلاگ، اینجا شهرک دانشگاه تهران در منطقه 21 است که اهالی آن، دل خوشی از پرواز و هواپیما ندارند. پرواز و هواپیماهای فرودگاه مهرآباد که هیاهوی آلودگی صوتی شان، آسایش هر روزه آنها را برهم می ریزد و حسرت سکوت در معمولی ترین حالت و میزان ممکن را بر دلشان گذاشته است.

ساکنان این نقطه تهران پنبه در گوششان می کنند ، آلودگی صوت اینجا بالای 100 دی سی بل است

خبرنگاران - سحر جعفریان: منطقه 21 تهران از جمله منطقه ها تازه تاسیس در حاشیه غربی مرکز با 3 ناحیه و 13 محله است. منطقه ای نیمه صنعتی که علاوه بر بیش از هزار کارخانه و کارگاه کوچک و بزرگ صنعتی و تولیدی، 12 شهرک مسکونی نیز در آن، جا خوش کرده است. شهرک دانشگاه تهران، یکی از این شهرک ها در ضلع غربی منطقه است که قدمتی بیش از 35 سال دارد.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

شهرک دانشگاه تهران منطقه 21 ویژه کارکنان دانشگاه تهران که البته حالا نزدیک به یک دهه می شود که سایر اقشار و گروه های شغلی جامعه نیز در آن ساکن هستند. محمد ثابت از اساتید بازنشسته دانشگاه تهران است که سابقه 14 سال سکونت در این شهرک را دارد. او درباره معضل آلودگی صوتی در این شهرک، می گوید: یکی از مهمترین ویژگی های شهرک دانشگاه تهران، سکوت و آرامش بود. ویژگی مهم و بارزی که اتفاقا صاحبان بنگاه های معاملات املاک این محدوده برای رونق بازارشان حسابی روی آن مانور می دادند! اما نمی دانم چرا مسئولان فرودگاه مهرآباد در همسایگی ما، هر چند سال درمیان، راستا هواپیماهایشان را طوری تغییر می دهند که این آسایش و سکوت در شهرک ما به طرز وحشتناکی از بین برود!؟ صدای این هواپیماها آنقدر زیاد و پُر تکرار است که بعضی ها مثل من، در گوش هایشان اغلب، پنبه فرو می کنند!

روز و شب نداریم!

شهرک دانشگاه تهران 75 هکتار مساحت و 12 هزار نفر جمعیت دارد. داود محرابی از دیگر ساکنان قدیمی این شهرک می گوید: فرقی نمی کند روز باشد یا شب! بیدار باشیم یا خواب! حوصله داشته باشیم یا اعصابمان به هر دلیلی داغان باشد! 24 ساعته از بالای سرمان آن هم از نزدیکترین فاصله ممکن، هواپیماهایی با صداهای گوش خراش، عبور می کنند. آنقدر گوش خراش و آزاردهنده که هیچ وقت عادی نمی شوند و به آنها عادت نمی کنیم. علاوه بر آزار دهنده بودن، در بلندمدت باعث ایجاد ناراحتی و بیماری های شنوایی هم می شوند! این، حرف یا ادعای من نیست؛ این، تشخیص چند پزشک است که تا به امروز در مناسبت های مختلف از طرف شهرداری یا مراکز بهداشت به شهرک ما آمده اند و ویزیت عمومی کرده اند.

از ناراحتی های شنوایی تا استرس و بیماری های قلبی

بیش از 57 درصد از کل جمعیت ساکن در 2 هزار و 700 واحد مسکونی شهرک دانشگاه تهران، سالخوردگان هستند که آلودگی صوتی، بیش از سایر گروه های سنی برایشان آزار دهنده است. پروین مصطفوی در این باره می گوید: تعداد افراد سالمند و سالخورده این شهرک، زیاد است. افرادی که در این سن و سال در پی سکوت و آرامش هستند ولی دامنه آلودگی صوتی اینجا به قدری زیاد است که حتی برای لحظه ای نمی توان پنجره ای باز کردو تقریبا هر یک یا 2 ساعت درمیان هواپیمایی از بالای سرمان رد می شود. تعدادشان در شبانه روز به 50 پرواز هم می رسد! که نه تنها اعصابمان را به هم می ریزد، باعث استرس و تشدید ضربان قلب می شود. گفته بودند شب ها، پروازی انجام نمی شود ولی حالا، روز و شب برایمان نگذاشته اند و اعتراض هم که می کنیم کسی پاسخ مان را نمی دهد!

پیگیری های بی پاسخ

مشکل آلودگی صوتی در شهرک دانشگاه تهران را از علی اکبر سخاوتی، رئیس هیات امنای شهرک دانشگاه تهران نیز پیگیری می کنیم. او این چنین پاسخ می دهد: واقعیت این است که شهرک ما اصلا در راستا پروازهای فرودگاه مهرآباد قرار ندارد. تنها محله ای که از منطقه 21 می تواند در راستا مستقیم این پروازهای دردساز قرار گیرد؛ محله تهرانسر است که تا همین چند سال پیش هم آسمان این محله، راستا اصلی پروازهای فرودگاه مهرآباد بود که نمی دانیم یک دفعه چرا مسئولان فرودگاه، همه راستاها را به سمت آسمان شهرک دانشگاه تهران تغییردادند.

سخاوتی ادامه می دهد: 4 سال پیش هم آلودگی صوتی این پروازها، آسایش مان را سلب کرده بود. اعتراض کردیم و نامه های مردمی و استشهادهای محلی را به ارگان های دولتی مرتبط بردیم. پیگیری هایمان نتیجه داد البته تا همین 2 ماه پیش که دوباره سر و صدای هواپیماها، شهرک نشینان را عاصی کرد. باز هم پیگیری کردیم ولی هر بار یک چیز شنیدیم. یک بار گفتند باند شرقی فرودگاه مهرآباد تعطیل شده و هواپیماها، چاره ای جز عبور از آسمان شهرک ندارند! بار دیگر گفتند جمعیت محله تهرانسر بسیار بیشتر از جمعیت شهرک دانشگاه تهران است بنابراین طبیعی ست که جمعیت بیشتر را در اولویت قرار دهیم!

سخاوتی حتی راهکارهایی هم برای جلوگیری از بروز آلودگی صوتی در شهرک دانشگاه تهران و محله تهرانسر ارائه می دهد. او می گوید: حالا که امکان جابه جایی فرودگاه مهرآباد نیست و دیوارهای جاذب صوت هم در مرز محله های مجاور فرودگاه کشیده نمی شود، هواپیماها می توانند در راستا آسمان جاده مخصوص کرج که اغلب واحدهای صنعتی و کارخانه ها در آن مستقر هستند، قرار بگیرند.

2 نکته

نکته نخست: در بررسی اطلاعات ایستگاه های سنجش صوت مرکز به عدد 55 و 45 دی سی بل به ترتیب در روز و شب به عنوان استاندارد صوت در محله های تهران رسیدیم که این اعداد در شهرک دانشگاه تهران، به سبب هم جواری با فرودگاه مهرآباد و فروانی ترددهای بزرگراهی، بیش از 100 دی سی بل در روز و شب است.

نکته دوم: در مدت زمان تهیه این گزارش با مسئولان عملیات پرواز و هواپیماهای فرودگاه مهرآباد چندین بار تماس گرفته شد اما تا زمان انتشار این گزارش کسی پاسخی به ما نداد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1999

به "ساکنان این نقطه تهران پنبه در گوششان می کنند ، آلودگی صوت اینجا بالای 100 دی سی بل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساکنان این نقطه تهران پنبه در گوششان می کنند ، آلودگی صوت اینجا بالای 100 دی سی بل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید