ماجراجویی و طبیعت گردی از روستای آهار تا آبشار شکرآب

به گزارش شهر وبلاگ، روستای آهار کجاست

آهار یکی از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران در استان تهران است. روستای آهار در بخش رودبار قصران منطقه شمیرانات واقع شده که یکی از مقاصد محبوب کوهنوردان است. این روستا در فاصله 23 کیلومتری شمال غرب شهر گلندوک واقع شده است. مکان این روستا در نقطه ای است که دو تنگه به نام های ده تنگه و گردنه زرگاه (به سمت شمال غرب) و منطقه و مزارع و آبشار شکرآب سرچشمه رودخانه آهار (بنجوئک) و قله توچال و مرز شهرستانک (به سمت جنوب غرب) به هم می پیوندند. روستای آهار به عنوان یکی از روستاهای پررونق و آباد منطقه شناخته می گردد. بسیاری از ساکنین این روستا به کشاورزی مشغول اند به علت دارابودن مزارع و باغات وسیع. در این منطقه، انواع میوه هایی مانند گیلاس، آلبالو، گلابی و سیب پرورش داده می گردد.

ماجراجویی و طبیعت گردی از روستای آهار تا آبشار شکرآب

طبیعت زیبای این منطقه در فصل های بهار و پاییز بسیار تماشای است. روستای آهار یکی از جاذبه های دل انگیز برای گذراندن وقت در منطقه تهران است. این روستا در حاشیه کوه های البرز واقع شده و احاطه شده به وسیله کوهستان های و قله های بلندی که برای کوهنوردی مناسب هستند. به همین علت، علاقه مندان به کوهنوردی اغلب به این منطقه سفر می نمایند. اگر در تهران زندگی می کنید یا قصد سفر به این شهر را دارید، می توانید یک روز را در این روستای زیبا سپری کنید. باتوجه به شلوغی و استرس شهری، فرار به طبیعت با هوای پاک برای شهروندان بسیار ضروری است و گذراندن یک روز در آغوش طبیعت و دور از شهر، می تواند استرس های روزمره را کاهش دهد.

معرفی کوتاه از روستای آهار

روستای آهار دارای جاذبه های طبیعی و قابلیت های گردشگری فراوان است و از برترین مکان های تماشای تهران به شمار می رود. باغ های پردرخت، کوهستان های سبز و آب وهوای دلپذیر، چشم انداز ها زیبایی را در اطراف این روستا به وجود آورده اند. برای بازدید از این منطقه، می توانید یک سفر یک روزه را برنامه ریزی کنید و به تماشا روستای آهار بروید.

مسیر رفتن به روستای آهار

روستای آهار در ارتفاع 2,140 متر از سطح دریا واقع شده است، موازی با منطقه تجریش در شمال تهران و در فاصله 23 کیلومتری از شمال غربی گلندوک در لواسان. این روستا در نقطه ای که دهستان ده تنگه و قله های توچال به هم می رسند واقع شده و مرز شهرستانک را تشکیل می دهد.

ازطریق بزرگراه شهید بابایی در شمال شرقی تهران می توانید به روستای آهار بروید. از این بزرگراه تا ورودی جاده لشگرک بروید و سپس وارد این جاده شوید. از ابتدای جاده لشگرک تا روستای آهار 33 کیلومتر است. پس از رسیدن به پلیس راه، در جهت فشم ادامه دهید. پس از عبور از حاجی آباد و اوشان، قبل از فشم به خروجی دره بهشت بروید. این جاده فرعی شما را به روستای آهار می برد.

آب وهوای روستای آهار

باتوجه به آب وهوای مطلوبی که در روستای آهار حاکم است، فعالیت های کشاورزی در این ناحیه رونق دارد و آب موردنیاز کشاورزان از چشمه ها و رودخانه های اطراف روستا تأمین می شود. طبیعت زیبای روستای آهار با رودخانه های پرآب و خروشان اطراف، در فصل های گرم سال به هوای خنک و دلپذیر این منطقه یاری می نماید. این رودخانه ها زمین ها و دره های اطراف روستای آهار را آبیاری نموده و منطقه را به سرسبزی و زیبایی می اندازند.

روستای آهار با کوهستان های بلند احاطه شده و ارتفاع آن باعث سردی و یخ بندان در اواخر پاییز تا انتها زمستان می شود. در تابستان، گرما متحمل نیست اما تابش مستقیم آفتاب باعث سوختگی می شود.

هوای بهار در روستای آهار بسیار ملایم و دلپذیر است و شب های تابستان نیز خنک هستند. از نخستین روزهای پاییز، سرما و بارندگی ها آغاز می شود و تا انتها سال ادامه دارد. مقدار بارش سالانه برف وباران در این ناحیه به بیش از 600 میلی متر می رسد.

رودخانه های روستای آهار

در قدیم مردم روستای آهار را با نام اوهار شناخته بودند که به تدریج به اوهر تغییر یافت. اهالی قدیمی این روستا مسیر ورود به آن از سمت روستای ایگل را گل اوهر می نامیدند. در لهجه روستایی، او به معنای آب و هر به معنی آسیاب است و به علت وجود آب فراوان در این منطقه، این نام برای روستا انتخاب شده است.

روستای آهار وسعت گسترده ای دارد و یکی از بزرگ ترین روستاهای تهران در منطقه رودبار قصران است. شرایط آب وهوایی و اقلیم این منطقه باعث رونق بالای کشاورزی و باغداری در این روستا شده. بیشتر ساکنان این روستا به کشاورزی و باغبانی مشغول هستند. رودخانه های پرآب و خروشان اطراف این روستا، منابع آبی موردنیاز برای زندگی و کشاورزی مردم را فراهم می نمایند. رودخانه شکرآب که به طول 15 کیلومتر، رودخانه ای معروف در روستای آهار است، از دامنه های کوه صندوق چال سرچشمه می گیرد و در طول مسیر خود در دره های کوه تار چشمه، به روستاهای زیادی زندگی می بخشد.

رودخانه پیش کنک نیز از کوه های سی چال سرچشمه می گیرد و در پایین دست روستای آهار با پیوستن به رودخانه شکرآب به رود جاجرود می پیوندد. جریان آب این دو رودخانه، همراه با دامنه های سرسبز کوهستانی، باغ های زیبا و چشمه های جوشان اطراف این منطقه، روستای آهار را به یکی از محبوب ترین ییلاق های نزدیک به تهران تبدیل نموده اند.

زمان مناسب برای رفتن به روستای آهار

فصل بهار با شکوفه زدن درختان و زنده شدن طبیعت، برترین زمان برای سفر به تهران و روستای آهار است. در این زمان زیبا، چشمه ها و رودخانه ها پرآب و خروشان هستند. از سایر فصل های سال که روستای آهار دارای آب وهوای خوب و چشم انداز ها زیبا است، فصل پاییز با ریزش برگ ها چشم انداز ای زیبا به روستای آهار می بخشد. در این فصل، هوای آهار خنک و دلپذیر می شود. اگر علاقه مند به کمپ و اتراق در طبیعت هستید، برترین زمان برای سفر به روستای آهار فصل تابستان است. دشت های آهار در این فصل بسیار مجذوب کننده و رؤیایی به نظر می رسند.

با توجه به کوهستانی بودن روستای آهار، زمستان در این منطقه بسیار سرد و پوشیده از برف است. بنابراین، اگر قصد دارید به این روستا بروید، بهتر است فصل دیگری را برای سفر خود انتخاب کنید.

آبشار زیبای شکرآب کجاست

آبشار شکرآب در نزدیکی روستای آهار و در میان دره ای سرسبز و تماشای قرارداد و از مکان های تماشای لواسان است. آبشار شکراب منطقه ای است ییلاقی که در غرب دره آهار واقع شده است که با وجود قنات ها و چشمه های زیبا مانند چشمه برفی شکرآب، زیبایی فوق العاده ای دارد. روستای شکرآب به همراه مسیرهای غربی آن که به شهرستانک منتهی می شوند، مکانی برای خوش گذرانی و شکار شاهان قاجار بوده است. این منطقه با وجود رودخانه زلال، کوه های مرتفع، درختان سبز و راه های نسبتاً هموار، مجذوب کنندهیت زیادی دارد و به یک منطقه پر بازدید تبدیل شده است. آبشار پرآب این روستا از زیباترین چشم انداز ها طبیعی آن به شمار می رود. بعلاوه آبشار فصلی معروف به آبشار چهل پله در دامنه های کوه قلعه دختر آهار واقع شده که شامل مجموعه ای از آبشارهای تماشای می شود.

آبشار شکرآب یکی از زیباترین آبشارهای ایران

آبشار شکرآب یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در شمال این کشور و در دامنه های البرز واقع شده است. حضور این آبشار بر اقلیم منطقه تأثیر قابل توجهی دارد. گروه های مختلف کوهنوردی و گردشگران برای بازدید از این آبشار به روستای شکرآب سفر می نمایند. با ذوب برف ها، حجم آب آن چندبرابر افزایش می یابد و زیبایی شگفت انگیزی دارد. این آبشار به صورت رودخانه ادامه می یابد و مسیر خود را در دل دره به سمت روستا ادامه می دهد.

آب این رودخانه زمین ها و باغ های اطراف روستا را سیراب می نماید. آبشار شکرآب فقط یک جاذبه طبیعی نیست، بلکه چشم انداز ها فوق العاده ای را در مسیر رسیدن به آن ارائه می دهد. در حین سفر از روستا به سمت آبشار، می توانید از باغ های زیبای آلبالو و گیلاس لذت ببرید. در فصل بهار، گل های زیبای گیلاس زیبایی منطقه را دوچندان می نمایند و از تیر تا خرداد، درختان پر میوه ای از محصولات خود برخوردارند. در این مسیر زیبا، چشم انداز ها طبیعی دلپذیری از دره ها و دامنه های سرسبز به چشم می خورد. این منطقه دارای تنوع گسترده ای از گیاهان و درختان است.

اگر آشنایی کافی با داروهای گیاهی داشته باشید، در این مسیر می توانید گیاهانی همانند آویشن کوهی، ریواس و گل گاوزبان را شناسایی کنید. رودخانه شکرآب از میان دامنه ها جاری است و به عنوان راهنمای خوبی برای رسیدن به پای آبشار عمل می نماید. تا اواسط بهار، برف کمی بر روی قله ها باقی می ماند و چشم انداز ای شگفت انگیز از خود به نمایش می گذارد. آب وهوای دلپذیر کوه نیز تمام این تجربه را دلچسب تر می سازد.

آرامش در آبشار شکرآب

تصویر این آبشار در دل دره ای سرسبز، همه مجذوب کنندهیت های یک نقاشی زیبا را داراست. پس از طی مسیر سخت کوهستان، به پای آبشار می رسیدید. هر نسیمی که از آنجا می گذرد، با لطافت پوست صورتتان را نوازش می نماید. ممکن است آبشار شکرآب آهار به مهمانان خود خوشامد گوید. درحالی که روی یکی از تخته سنگ ها نشسته و به صدای آب که به صخره ها برخورد می نماید گوش می دهید، نوای جادویی طبیعت شما را به آرامش می آورد. با زدن دست به آب خنک، تنتان را سرحال کنید و بعد از بستن چشم هایتان، با قراردادن پاهایتان داخل آب اجازه دهید جریان آب از بین پاهایتان بگذرد و خستگی را از تنتان به در کند. لذت آب تنی در روزهای گرم تابستان بی نظیر است، اما احتیاط ضروری است زیرا که صخره ها و سنگ ها لیز هستند و باید بااحتیاط عبور کنید.

مکان های تماشای دیگر اطراف آبشار شکراب

اطراف آبشار شکراب، اماکن تماشای بسیار زیادی برای گشت وگذار و سرگرمی وجود دارد؛ بنابراین مناسب است یک برنامه ریزی کنید و به دیگر جاذبه های مجذوب کننده آن منطقه نیز سر بزنید. در نزدیکی آبشار، می توانید امامزاده شکرآب را ببینید. این امامزاده از مکان های مقدس روستا است. در این مکان، دو امامزاده به نام های سید طاهر (ع) و سید زاهد (ع) دفن شده اند. این امامزاده ها از نسل امام سجاد (ع) هستند. ساختمان این امامزاده به دوره صفویه بازمی شود؛ اما در دوره قاجار بازسازی شده است. در حیاط امامزاده، سکوهایی برای برپایی چادر فراهم شده اند. بعلاوه چند اتاق قابل اجاره برای اقامت نیز وجود دارد. درختان پرورش یافته اطراف این حرم را فراگیر نموده اند و زیبایی خاصی به آن محل بخشیده اند.

زمان مناسب برای رفتن به آبشار شکراب

برترین زمان برای تماشا از آبشار شکرآب تهران بهار و تابستان است. در این دوره از سال، برف ها آب می شوند و رودها خروشان می شوند. بعلاوه با وجود گل های گیلاس که شکوفه می دهند، منطقه شکرآب همانند بهشتی کوچک به نظر می رسد. می توانید عکس های زیبا و خاطره انگیزی از خود در کنار درختان گیلاس بگیرید. هر نسیمی که می وزد، شکوفه های گیلاس را در هوا می پراند و آن ها به زمین فرود می آیند و چشم انداز ای زیبا خلق می نمایند. در فصل تابستان، میوه های آبدار و رنگارنگ از شاخه ها آویزان هستند. هوا نیز خنک و لذت بخش است؛ اما از چهره پاییزی این منطقه نمی توان چشم پوشی کرد. در روزهای پاییز، بهتر است شرایط آب وهوایی را از قبل آنالیز کنید تا باران های ناگهانی شما را متحیر نکند.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2191

به "ماجراجویی و طبیعت گردی از روستای آهار تا آبشار شکرآب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجراجویی و طبیعت گردی از روستای آهار تا آبشار شکرآب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید