دشت مشا دماوند: نگینی سبز در پای کوه مقدس دماوند

به گزارش شهر وبلاگ، طبیعت ایران مملو از جاذبه های بی نظیر و منحصر به فردی است که در هر گوشه ما را غافلگیر می نمایند. تفاوتی نمی کند که در کدام نقطه از کشورمان ایران حضور داشته باشید. در هر حال فارغ از شمال یا جنوب و غرب یا شرق بودن، ایران زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد. یکی از این جاذبه ها دشت مشا است در 6 کیلومتری از سمت شمال غرب دماوند واقع شده و به واسطه فاصله اندکی که از جاده هراز دارد، یکی از منحصربه فردترین نقاط برای طبیعت گردی و گردشگری محسوب می گردد. ضمن اینکه در فصل زمستان هم به واسطه فاصله کمی که تا پیست آبعلی دارد، بسیار پرطرف دار و شلوغ است.

دشت مشا دماوند: نگینی سبز در پای کوه مقدس دماوند

دشت مشا و واقعیتی که شبیه به رؤیاست!

دشت مشا را یکی از نقاط بسیار خوش آب و هوا در اطراف تهران می دانند که مطبوع بودن اوضاع و شرایط جوی در آن سبب شده که به مقصدی بی نظیر و متفاوت برای فرار از هیاهو و گرما تبدیل گردد. این دشت در شمال غرب دماوند و در استان تهران قرار گرفته است و مانند دیگر نقاط طبیعی و سرسبز ایران یکی از بکرترین و منحصربه فردترین جاذبه های طبیعی است.

ارتفاع این دشت از سطح دریا 2250 متر بوده و به واسطه موقعیت جغرافیایی منحصر به فردش آب و هوایی بسیار مطبوع و خنک دارد. در اطراف این دشت مملو از منظره ها طبیعی و طبیعت خیره نماینده ای است که شامل چشمه های آب گرم و سرد و آبشارهای بزرگ و کوچک است. ضمن اینکه کوهنوردی کردن و پیاده روی از جمله فعالیت های محبوب و پرطرف دار در این منطقه هستند. بعلاوه عکاسی و آشنا شدن با مردم محلی و فرهنگ آن ها هم از دیگر جاذبه های این منطقه هستند. اهالی این دشت گویش منحصر به فرد و مجذوب نماینده دماوندی دارند که یکی از گویش های شیرین مازندرانی است. ضمن اینکه مجذوب نماینده ترین ویژگی آن ها خون گرمی و مهمان نوازی شان است.

موقعیت مکانی دشت مشا

همان طور که گفتیم دشت مشا دقیقاً در دامنه البرز قرار گرفته و فاصله ای اندک تا جاده هراز دارد. ضمن اینکه از سمت شمال غرب شهر دماوند هم فقط 6 کیلومتر فاصله دارد. بعلاوه این دشت قبل از تونل امامزاده هاشم بوده و فاصله بسیار کمی از جاده هراز دارد. جالب است بدانید که قسمتی از این دشت همچنان بافتی قدیمی، سنتی و روستایی دارد. اما قسمت های دیگر آن به واسطه ویلاسازی و ساختمان سازی های متعدد و اقامت شهروندان، تغییرات زیادی داشته اند. بعد از اینکه به روستای مشا رسیدید می توانید با پیاده روی کردن به راحتی خود را به نقاط بکر این دشت برسانید. ضمن اینکه مسیرهای متنوع پیاده روی در دشت مشا شما را با طبیعتی بکر و آب هوایی منحصر به فرد روبرو می نمایند که از دلپذیرترین ویژگی های این دشت است.

مسیر دسترسی به دشت مشا

همان طور که گفتیم دشت مشا فاصله اندکی تا تهران دارد و اگر بر روی نقشه این دشت را جستجو کنید متوجه خواهید شد که 3 راه دسترسی از مرکز به سمت این دشت برای شما وجود دارد.

  • برای قرار گرفتن در مسیر دسترسی اول از تهران به دشت مشا، شما باید به سمت شرق رفته و خود را به بزرگراه شهید زین الدین برسانید. سپس در جهت جاده تهران به سمت پردیس حرکت نموده و وارد جاده هراز شوید. حالا قبل از اینکه به پیست آبعلی برسید، یک تابلوی راهنمای بزرگ در مقابل شماست که نشان دهنده دسترسی به روستای مشا خواهد بود.
  • مسیر دوم از سمت بزرگراه شهید بابایی است که بعد از وارد شدن به این بزرگراه باید به سمت مسیر و جاده تهران به پردیس راه خود را پیش بگیرید. ادامه راه هم درست مانند مسیر اول خواهد بود. بعد از اینکه به جاده هراز وارد شدید، قبل از رسیدن به پیست آبعلی تابلوی روستای مشا را مشاهده خواهید کرد.
  • مسیر دسترسی سوم به این دشت خوش آب و هوا از سمت بزرگراه شهید یاسینی است که بعد از آن باید به جاده تهران به سمت پردیس بروید. سپس وقتی وارد جاده هراز شدید، درست مانند مسیرهای پیشین قبل از رسیدن به پیست آبعلی باید وارد دشت مشا شوید.

دشت مشا و آب و هوای منحصر به فردش

همان طور که گفتیم دشت مشا یک دشت بسیار سرسبز در دامنه کوه های اسطوره ای دماوند بوده و مملو از جاذبه های طبیعی متعدد است. این دشت جاذبه های فصلی فراوانی دارد. مثلاً در فصل بهار به واسطه آب وهوای خنک و در فصل تابستان به علت دور بودن از گرما، همواره شلوغ و مملو از جهانگرد است.

ضمن اینکه برای سفر به این دشت در فصل بهار شما به لباس گرم نیاز خواهید داشت. اما فصل تابستان یکی از مطبوع ترین فصول در این دشت است. بیشتر مرکز نشینان برای فرار از گرما در فصل تابستان راهی این دشت می شوند.

در فصل های پاییز و زمستان هم این دشت جاذبه های خود را دارد، اما متأسفانه آب و هوای آن به شدت سرد است. به همین علت شش ماهه دوم سال زمان مناسبی برای سفر به دشت مشا محسوب نمی گردد.

پوشش جانوری و گیاهی دشت مشا

در این دشت به واسطه فاصله اندکی که از دماوند دارد، شما با تنوع گیاهی و جانوری زیادی روبرو هستید. فصل های بهار و تابستان در دشت مشا فصل هایی بسیار زیبا و سرسبز محسوب می شوند. ضمن اینکه در فصل بهار تنوع پوشش گیاهی این منطقه به حد نهایی و به اوج جاذبه و زیبایی خود می رسد.

پوشش گیاهی متنوع دشت مشا

در دشت مشا و در فصل بهار شما شاهد چمنزارهایی سرسبز، مملو از گل ها و گیاهان بهاری خواهید بود. گیاهانی مانند گل زرد کوه، نسترن وحشی و گون که همگی در دسته گیاهان دارویی و بومی این منطقه هستند و زیبایی آن را صد برابر می نمایند. ضمن اینکه نقشی مهم و در زیست بوم این دشت هم دارند.

گونه های جانوری مختلف در دشت مشا

گونه های جانوری دشت مشا هم به زنبورخوار معمولی و سهره سینه سرخ در کنار سایر پرندگان مانند گنجشک ها محدود می گردد. زنبورخوارها همان طور که از نامشان تعیین است، تغذیه خود را از زنبورها و دیگر حشراتی که در این دشت پرواز می نمایند، انجام خواهند داد. سینه سرخ هم یک پرنده زیبا و کوچک است که در قسمت جلو پرهای قرمز رنگی دارد و در نقاط مختلف ایران مانند دشت مشا به وفور دیده می گردد.

در هر حال تنوع زیستی در این منطقه زیاد است و اگر شما عاشق عکاسی هستی، می توانید از گونه های مختلف گیاهی و جانوری در این دشت و در شش ماهه نخست سال به راحتی عکاسی کنید.

ساکنان روستای مشاع و سبک زندگی آن ها

همانطور که در ابتدای این مطلب هم اشاره نمودیم دشت مشا در حال حاضر به دو قسمت و بخش ویلایی و بخش روستایی تقسیم شده است.

بخش ویلایی این دشت دقیقاً در دامنه کوه دماوند واقع شده و به ارتفاعات این رشته کوه ختم می گردد. متأسفانه در سال های اخیر ساخت و سازهای فراوانی در این منطقه صورت گرفته است و افرادی که در قسمت ویلایی این دشت زندگی می نمایند، از سراسر ایران به این منطقه آمده اند. آن ها ویلاهای خود را با هدف زندگی در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان در این منطقه بنا نموده اند تا در زمان آغاز گرمای هوا، راهی دشت مشا شوند.

ضمن اینکه بومیانی که در این ناحیه زندگی می نمایند؛ مردمانی به شدت مهربان و مهمان نواز هستند. بعلاوه در این منطقه بیشتر محصولات طبیعی و ارگانیک بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در نهایت در زمان بازدید کردن از این روستا و منطقه، خرید و تهیه صنایع دستی و محصولات و خوراکی های محلی آن مانند محصولات لبنی را از قلم نیاندازید.

جاذبه ها و دیدنی های دشت مشا

دشت مشا هم مانند سایر نقاط مجذوب نماینده و طبیعی ایران، دیدنی ها و جاذبه های متعددی در خود دارد که سبب شده جهانگردان و مسافران زیادی را به سمت خود جذب کند. از جمله این جاذبه ها می توان به چشمه های آب متعدد مانند چشمه اعلا اشاره نمود.

این چشمه در فاصله 6 کیلومتری از دشت مشا و در فاصله 4 کیلومتری از شهر دماوند واقع شده است. چشمه اعلا را بیشتر به واسطه خواص درمانی آب آن مورد توجه قرار داده اند. در آب این چشمه املاح زیادی وجود دارد که برای بدن ما مفید هستند. آب چشمه اعلا به واسطه وجود باران، برف و بارش های فصلی در این منطقه به وجود آمده و چون از لایه های متعدد و گوناگونی در درون کوه عبور می نماید، یک آب معدنی بسیار مفید و باکیفیت است.

دشت مشا و طبیعت سرانجام ناپذیرش

تفاوتی نمی نماید که در کدام نقطه از ایران زندگی می کنید. بدون شک شما هم در هر گوشه و نقطه ای از کشورمان که باشید، با جاذبه های طبیعی متعدد و متنوعی روبرو هستید که منحصر به فرد منطقه زندگی شما هستند. جاذبه هایی که در کنار خود پوشش های گیاهی خاص و تنوع گونه های جانوری را به همراه دارند و درست به همین علت است که هر نقطه از ایران نسبت به سایر نقاط، بی همتا و فرق دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 مهر 1403 بروزرسانی: 4 مهر 1403 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2196

به "دشت مشا دماوند: نگینی سبز در پای کوه مقدس دماوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت مشا دماوند: نگینی سبز در پای کوه مقدس دماوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید