دستور خروج نیمی از نظامیان امریکایی از عراق و افغانستان

به گزارش شهر وبلاگ، دونالد ترامپ که همه ترفندهایش برای ماندن در کاخ سفید به بن بست رسیده است، چند روزی پس از اخراج مارک اسپر و چیدمان پنتاگون با جمعی از حامیانش دستور بازگشت 2500 نظامی امریکایی را از افغانستان و عراق صادر کرد.

دستور خروج نیمی از نظامیان امریکایی از عراق و افغانستان

به گزارش نیویورک تایمز، زمان معین شده برای اجرای این دستور 15 ژانویه، تنها 5 روز پیش از شروع کار جو بایدن در کاخ سفید معین شده و گفته می گردد ترامپ هیچ گفت و گویی در این باره با رئیس جمهور منتخب امریکا نداشته است. در این میان کاهش 4500 نیرو به 2500 نفر، مقامات افغانستانی را نسبت به حمله طالبان با توجه به بن بست مذاکرات بین الافغانی در قطر نگران نموده است. چراکه مقامات این کشور زمان معین شده را نامناسب می دانند و با توجه به پیشروی طالبان در شمال و جنوب، تبعات و تلفات سنگینی را در جنگی نابهنگام پیش بینی نموده اند. گرچه اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان در برابر نمایندگان سعی در کنترل این بحران داشت و گفت: خروج نظامیان امریکایی ما را نگران نمی کند چراکه ما برای حفاظت مستقل از افغانستان آماده ایم. اما این اظهارات نیز نتوانست فضای آشفته ناشی از این تصمیم ترامپ را در افغانستان آرام کند. در همین حال کاهش 500 نفر از 3 هزار نظامی مستقر در عراق با واکنش منفعلانه مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور روبه رو شد و او این کاهش نیرو را در چارچوب توافق پیشین با امریکا خاطرنشان کرد. با این حال بلافاصله پس از انتشار این خبر چندین نقطه از بغداد و اطراف سفارت امریکا هدف حمله راکت هایی نهاده شد . در داخل امریکا نیز این تصمیم ترامپ با واکنش های بسیاری حتی از سوی هم حزبی هایش همراه بود. به نوشته بی بی سی، رئیس ناتو این تصمیم را یک اشتباه نامید که می تواند پیامدهای جبران ناپذیری بر جا بگذارد. میچ مک کانل، حامی همیشگی ترامپ و مک تورنبری هم حزبی او از تگزاس و چند سناتور جمهوریخواه دیگر نیز درباره تبعات این دستور در داخل و خارج امریکا به رئیس جمهور هشدار دادند.

ادامه اخراج های توئیتری ترامپ

کریستوفر کربز، رئیس امنیت سایبری امریکا که یکی از گزینه های منتصب ترامپ برای این صندلی بود، پس از انتخابات حاضر به زیر سؤال بردن صحت رأی گیری نشد. همین امر نیز ترامپ را به خشم آورد و به نوشته آسوشیتدپرس، سبب شد او نیز درست به شیوه مارک اسپر، با پیامی توئیتری از سوی ترامپ برکنار گردد.

برش

ورود حلقه معتمدان به کاخ سفید

فارغ از حواشی اطراف کاخ سفید در روزهای مانده تا شروع به کار دولت جدید، رئیس جمهوری منتخب امریکا با معین نام شماری از معتمدانش، تیم مشاوران و نزدیکانش در کاخ سفید را معین کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، پس از انتصاب ران کلین به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهوری، انتخاب جنیفر اومالی دیلون، رئیس ستاد انتخاباتی بایدن برای معاونت رئیس دفتر، سدریک ریچموند، معاون رئیس ستاد دموکرات ها به عنوان مشاور ارشد و مدیر روابط عمومی و استیو ریچتی به عنوان مشاور رئیس جمهوری به همگان ثابت کرد که بایدن برای ورود به جهت پرخطری که ترامپ برایش ساخته، در حلقه مورد اعتمادترین نزدیکانش حرکت خواهد نمود. گرچه اعضای کابینه جدید احتیاج به تأیید سنا دارند اما انتخاب تیم مشاوران و کادر کاخ سفید در اختیار رئیس جمهوری است. علاوه بر نام های گفته شده، دیگر وفاداران حزب دموکرات همچون جولی رودریگز به عنوان مدیر کاخ سفید در روابط داخلی، مایک دونیلون مشاور ارشد، دانا رموس مشاور رئیس جمهوری، آنی تاماشی مدیر اجرایی اتاق بیضی، جولیسا رینوز پانتالئون رئیس دفتر بانوی اول و آنتونی برنال مشاور ارشد همسر بایدن معین شده اند. گفته می گردد جو بایدن تصمیمی برای وارد کردن برنی سندرز و الیزابت وارن به کابینه اش نیز ندارد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 879

به "دستور خروج نیمی از نظامیان امریکایی از عراق و افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور خروج نیمی از نظامیان امریکایی از عراق و افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید