ترکیه: جنگنده نمی خواهیم؛ آمریکا پول ما را پس دهد

به گزارش شهر وبلاگ، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا منتظر تصمیم آمریکا برای تأیید خرید جنگنده های اف.35 خریداری شده نخواهد ماند و خواهان بازپس گیری مبلغ 1.4 میلیارد دلار سفارش خرید خود است.

ترکیه: جنگنده نمی خواهیم؛ آمریکا پول ما را پس دهد

به گزارش ایرنا، مولود چاووش اوغلو در مصاحبه با سی.ان.ان.ترک با اشاره به آغاز اقدامات ترکیه برای بازپس گیری مبلغ خرید اف.35 از آمریکا و انجام دیدارهای مقامات دو کشور در این زمینه گفت: آنکارا همانند سفارش خرید ناموفق موشک های پاتریوت، نمی تواند منتظر تصویب کنگره آمریکا بماند.

دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا اوایل تابستان سال 2019 میلادی اظهار داشت که برنامه تحویل جنگنده اف.35 را به علت خرید سامانه های موشکی اس.400 از طریق ترکیه، لغو کرده است.

دولت ترکیه که در برنامه ساخت این هواپیما نیز مشارکت داشته است، طی سه سال اخیر تلاش کرد تا دولت آمریکا را متقاعد به تحویل سفارش خود کند ولی مقامات واشنگتن همواره تصویب و تایید کنگره را برای تحویل این جنگنده ها جزو الزامات قانونی اعلام می کنند.

مقامات آنکارا در پی کارشکنی و مخالفت کنگره با تحویل جنگنده های اف.35 به ترکیه، انصراف خود از خرید آن را اعلام کرده و خواهان دریافت مبلغ پرداخت شد قرارداد این خرید نظامی هستند.

ترکیه سفارش خرید 100 فروند جنگنده اف.35 به ارزش 1.4 میلیارد دلار را به آمریکا داده و مبلغ این خرید نظامی را نیز پرداخت کرده است.

آنکارا ادعای آمریکا در مورد خطر سامانه های دفاع موشکی اس.400 برای اف.35 را رد کرده اند و خیلی از کارشناسان علت خودداری آمریکا از تحویل اف.35 را خرید موشک های روسی از طریق ترکیه اعلام می کنند در حالی که دولت ترکیه مدعی است که با انصراف آمریکا از تحویل اف.35 و پاتریوت و برای تامین امنیت خود مجبور به خرید موشک های اس.400 روسی شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 24 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1402 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2113

به "ترکیه: جنگنده نمی خواهیم؛ آمریکا پول ما را پس دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه: جنگنده نمی خواهیم؛ آمریکا پول ما را پس دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید