بیت کوین سلطه دلار را می شکند؟

به گزارش شهر وبلاگ، قرار بود رمزارزها جایگزین ارز فیات (بدون پشتوانه) صادرشده از سوی دولت، در زندگی روزمره ما گردد. اینگونه نشده است. اما چیزی که عده ای هنوز درباره آن حدس می نمایند، این است که بیت کوین یا اتریوم یا شاید رمزارز های چینی، به زودی جایگزین دلار شده و به عنوان ارز رایج جهانی انتخاب خواهد شد.

بیت کوین سلطه دلار را می شکند؟

به گزارش خبرنگاران؛ پل کروگمن، ستون نویس برجسته روزنامه نیویورک تایمز در یادداشت اخیر خود با عنوان (Greenbacks) به چرایی سلطه دلار به عنوان ارز رایج بازارهای جهانی و چالش احتاقتصادی بیت کوین برای آن پرداخته است.

* اسکناس های پشت سبزدر اینجا در معنای پول بدون پشتوانه به کار رفته است. این اسکناس ها، پول های کاغذی بودند که در طول جنگ داخلی آمریکا بین سال های 1861 تا 1865 توسط ایالات متحده چاپ شدند و پشت آن ها سبزرنگ بود. آنها علی رغم قانونی بودن، از سوی ذخایر طلا یا نقره حمایت نمی شدند، و تنها با پشتوانه اعتبار دولت ایالات متحده چاپ شده بودند. از این رو نوعی ارز فیات یا بدون پشتوانه و فاقد ارزش ذاتی محسوب می شدند.

کروگمن در یادداشت خود آورده است:

قرار بود رمزارز جایگزین ارز فیات (بدون پشتوانه) صادرشده از سوی دولت، در زندگی روزمره ما گردد. اینگونه نشده است. اما یک چیز که هنوز از طرف معتمدان می شنوم این است که بیت کوین یا اتریوم یا شاید رمزارز های فراوری شده توسط چینی ها، به زودی شده و به عنوان انتخاب می گردد.

، .

اگرچه هنوز هم قطعاً قابل تصور است که روزی از روزها، چیزی دلار را از سلطه فعلی خود خارج کند. من فکر می کردم یورو می تواند یک رقیب باشد ، اگرچه اکنون مسائل اروپا این مسئله را دور از انتظار می نماید. هنوز هم هیچ چیز پول که برای همواره ثابت بماند وجود ندارد.

اما آیا اهمیتی دارد؟ معلم قدیمی من چارلز کیندلبرگر می گفت هرکسی که وقت زیادی را صرف فکر کردن در خصوص پول بین المللی کند کمی دیوانه می گردد. منظور وی، فکر می کنم این بود که چیزی مانند غلبه دلار به نظر می رسد که باید بسیار مهم بوده باشد، چرا که ستون قدرت آمریکا در جهان است. بنابراین برای افراد -به ویژه افرادی که در این زمینه متخصص نیستند- بسیار سخت است که ذهن خود را با این واقعیت که این یک مسئله کاملاً بی اهمیت است، کنار هم بگذارند.

واقعیت سلطه دلار

اول از همه: . این روزها آمریکا کمتر از یک چهارم فراوری ناخالص جهان را در نرخ بازار جهانی تشکیل می دهد؛ اگر شما این تفاوت ملی آمریکا را بخواهید در هزینه های زندگی خود تنظیم کنید، کمتر از این میزان است.

: وقتی بانکی می خواهد رینگیت مالزی را با سل پرو عوض کند ، معمولاً رینگیت را با دلار و سپس دلار را با سل معامله می نماید. بسیاری از تجارت های جهانی نیز به دلار صورتحساب می شوند؛ یعنی قرارداد با دلار نوشته شده و با دلار نیز تسویه حساب ان است. و : دارایی های ارزی که دولت ها عمدتا در اختیار دارند تا بتوانند در صورت لزوم برای ثبات بازار مداخله نمایند، دلاری است.

همانطور که گفتم ، این یک چیز عظیم به نظر می رسد. طبیعی است که زمانی از سوی وزیر دارایی فرانسه زمانی امتیاز گزاف نامیده شده است؛ توانایی خرید وسایل به سادگی با دلارهایی که آمریکا چاپ می نماید و جهان باید تحویل بگیرد. هر چند وقت یکبار مقالات خبری را می بینم که ادعا می نمایند که ، گزینه ای که برای سایر کشورها بلااستفاده است.

به جز این که این ادعا درست نیست. در اینجا تراز حساب های جاری (در تعریف گسترده تر، ترازهای تجاری) در 3 کشور انگلیسی زبان از انتهای دهه 1980 تا سال 2019، به عنوان درصدی از G.D.P خود آن ها اندازه گیری شده است:

بله، آمریکا به طور مداوم کسری داشته است. اما استرالیا هم به طور مداوم حتی کسری های بیشتری داشته است. انگلستان تا حدودی نوساناتی داشته اما به طور متوسط، این کشور نیز کسری های زیادی داشته است.

با این وجود ، آیا بخاطر لینکه دلار یک ارز برتر است، ما نمی توانیم ارزان تر وام بگیریم؟ در این زمینه، بحث یک اثر کاملاً ظریف در میان است. در حال نوشتن این متن، اوراق قرضه 10 ساله دارند، اوراق 10 ساله ، و . عوامل زیادی بر هزینه های استقراض تأثیر می گذارد، اما اگر این واقعیت که نه پوند و نه ین ارزهای اصلی جهانی نیستند، یک بدهی عمده محسوب می گردد، این دست کم در داده ها روشن نیست و رابطه مشخصی بین این دو متغیر وجود ندارد.

پوند یک ارز اصلی بین المللی بوده است. تا سال 1955 دلار به عنوان ارز ذخیره، از پوند پیشی نگرفت. حتی در اواخر دهه 1960 یکی از بازیگران اصلی بود. اما پس از آن نقش آن به سرعت محو شد. که در داخل همان کشور استفاده می شد اما در خارج از کشور استفاده چندانی نداشت.

. نمودار نسبت نرخ واقعی پوند و دلار (چه تعداد دلار معادل یک پوند است؟) از اوایل 1960 قابل مشاهده است:

در طول این دهه ها، نوسانات عظیمی اتفاق افتاده است که منعکس نماینده مواردی مانند سیاست پولی بسته دوران مارگارت تاچر و یا ادغام سیاست پولی بسته و کسری دوران رونالد ریگان است.. این یک راز عظیم نیست،بلکه احتمالاً نشان دهنده نقش مداوم لندن به عنوان یک قطب اقتصادی جهانی در عصر جهانی سازی اقتصادی است. اما باز هم ، دیدن شواهدی دال بر اینکه از دست دادن صندلی ارز جهانی تفاوت زیادی ایجاد نموده، سخت است.

کارکرد واقعی بنجامین ها

این روزها تجارت زندگی روزمره تا حد زیادی دیجیتال است. بسیاری از آمریکایی ها به ندرت از پول نقد استفاده می نمایند. حتی کیوسک های میوه و سبزیجات در پیاده روهای نیویورک اغلب Venmo را قبول می نمایند. با توجه به واقعیت زیسته،

این همه پول نقد برای چه استفاده می گردد؟ یک سرنخ مهم، ارزش اسمی درج شده روی اسکناس های است.

:. در سال 2016 آمریکا نسبت به اندازه اقتصاد خود، و نسبت به سایر کشورها،. این رقم برای کانادا تنها یک سوم بود.

دلیل اصلی این تفاوت، تقریباً با اطمینان کامل می توان گفت این است که

. وقتی نرخ بهره به اندازه کنونی پایین باشد این مسئله عظیمی نیست، اما در گذشته ارزش آن بیشتر بوده است؛ شاید به اندازه یک چهارم درصد G.D.P.

بنابراین، آمریکا از نقش ویژه دلار تا حدودی بهره می برد. اما به سختی می توان آن را محور اصلی قدرت ایالات متحده دانست. و البته که تأمین نماینده اصلی پول های مورد استفاده در فعالیت های غیرقانونی جهان، نقشی پرشکوه و افتخارآمیز برای آمریکا نیست.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1412

به "بیت کوین سلطه دلار را می شکند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیت کوین سلطه دلار را می شکند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید