آشنایی با خواص تغذیه ای سیب

به گزارش شهر وبلاگ، آیا می دانستید که یک سیب میانه، از الیافی تشکیل شده است که حدود، 4 گرم فیبر دارد؟ و اینکه ضرب المثل ((روزی یک عدد سیب بخورید،تا از دکتر دور بمانید.) برای سیب بسیار مناسب است در اینجا می خواهیم مزایای سیب را بیان کنیم.

آشنایی با خواص تغذیه ای سیب
سیب یکی از متنوع ترین میوه ها و گیاهان بوده و بیش از 7000 نوع سیب اصلاح نژاد شده و طبیعی در دسترس می باشد. سیب گلاب، سیب سفید، سیب سرخ، سیب وحشی و سیب سبز از معروف ترین انواع این میوه سودمند و پرفایده هستند. خواص سیب برای سلامتی بسیار گسترده بوده به طوریکه متخصصان تغذیه و پزشکان خوردن روزی یک عدد سیب را ضامن سلامتی می دانند. میوه، هسته، برگ، پوست تنه و ریشه سیب همگی از فواید درمانی برخوردار بوده و در طب سنتی کاربرد دارد. مهم ترین خواص درمانی سیب خاصیت قابض بودن، ملین، ضد اسهال، آنتی اکسیدان، تقویت سیستم ایمنی بدن و ضد میکروب است.

ارزش غذایی سیبخواص سیب ناشی از ویتامین ها و مواد مغذی درون آن است. مواد اصلی موجود در سیب شامل انواع فیبرهای غذایی محلول و نامحلول در آب مانند پکتینها، تانن ها، فلاونوئیدها، پلی فنولها، مواد معطر مانند ترکیبات هگزانال، بوتریک اسید، آنتی اکسیدان ها، بنزول و اسیدهای میوه مانند اسید سالیک که بیشتر در سیب رسیده و اسید کینیک، اسید سوکسینیک و اسید سیتریک که بیشتر در سیب نرسیده یافت می شود، است. بعلاوه این میوه حاوی ویتامین (آ) و (ث) و عناصر معدنی ضروی کلسیم، پتاسیم، آهن، مس و منیزیم است.

جدول ارزش غذایی و خواص سیب

خواص سیب (طبیعت و خواص درمانی)طبیعت سیب گرم و تر است. به طور کلی از خواص سیب می توان به حفظ سلامت کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از آب مروارید، آلزایمر و پوسیدگی دندان اشاره نمود. دیگر خواص درمانی این میوه به توضیح زیر می باشد:

مفید برای سلامت دندانیکی از ویژگی های مفید سیب برای سلامتی، حفظ سلامت دندان ها و پیشگیری از پوسیدگی مداوم است. گاز زدن و جویدن سیب موجب تحریک فراوری بزاق دهان شده که این مسئله باعث کاهش سطح باکتری ها و در نتیجه کاهش پوسیدگی دندان ها می شود.

پیشگیری از آلزایمریکی از مهم ترین و اصلی ترین خواص سیب افزایش قدرت فکر و عملکرد مغز است. مصرف سیب برای بچه ها باعث افزایش قدرت یادگیری در آنها و مصرف سیب برای سالمندان به پیشگیری از آلزایمر یاری می نماید.

تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطانمواد موجود در سیب دارای خاصیت ضد میکرب و ضد سرطانی بوده، باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بروز انواع سرطان می شود. جالب است بدانید این مواد موثر و مفید بیشتر در پوست سیب یافت می شود و بنابراین مصرف سیب با پوست توصیه می شود.

مفید برای سلامت قلبیکی از خواص سیب کاهش کلسترول و چربی خون است، بعلاوه مواد موجود در سیب از نشست کلسترول بر روی دیواره رگها و گرفتگی عروق پیشگیری می نمایند و به همین جهت باعث افزایش سلامت قلب شده و مصرف آن برای بیماران قلبی عروقی مفید است.

درمان اسهال و یبوستیکی از خواص عجیب سیب مفید بودن مصرف این میوه چه در زمان اسهال و چه در هنگام یبوست است. فیبر موجود در سیب عملکرد دستگاه گوارش به ویژه روده ها را بهبود داده و علاوه بر این سندروم روده تحریک پذیر را خنثی می نماید. بهتر است برای درمان اسهال از سیب ترش و بدون پوست استفاده و برای درمان یبوست سیب شیرین مصرف شود.

مفید برای بیماران دیابتیخوردن روزانه سیب به کنترل نوسانات قند خون یاری می نماید. به طور کلی با وجود قند طبیعی در سیب، خوردن این میوه باعث افزایش سریع قند خون نمی شود. بنابراین، سیـب برای افراد مبتلا به دیابت و یا سایر اشخاصی که باید از سرعت افزایش قند خون خود بکاهند، بسیار مفید و موثر است.

مضرات سیب (توصیه های پزشکی و موارد احتیاطی)تا کنون هیچ عارضه خاصی در خصوص مصرف سیب گزارش نشده است. تنها ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

هسته سیب دارای ماده نسبتا سمی و تلخ سیانید بوده و بایستی از خوردن آن پرهیز شود. البته مصرف چند دانه از آن بلامانع است و جای نگرانی ندارد.

آنهائی که دارای معده ضعیف هستند، بهتر است سیب را بسیار نازک پوست بگیرند که پکتین ها و ویتامین های آن از بین نرود.

در صورتی که پوست سیب آغشته به مواد صنعتی نظیر براق نماینده ها و واکس های روغن یا حشره کش باشد، ضروری است سیب را بخوبی شسته و آن را پس از کندن پوست مصرف کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1745

به "آشنایی با خواص تغذیه ای سیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص تغذیه ای سیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید