6+1 کتاب تاریخ ایران و دنیا که هر کسی باید آنها را بخواند

به گزارش شهر وبلاگ، به گزارش خبرنگاران ؛ شاید برای بسیاری از افراد جای سوال باشد که چرا خواندن تاریخ و آگاهی از سرگذشت افراد و تمدن هایی که سال های بسیاری دوری از مردن و از بین رفتن آنها گذشته مهم است و اساسا چرا درس تاریخ تقریبا از اولین سال های تحصیل همراه ما است. در پاسخ به این سوال باید گفت آگاهی از سرنوشت تمدن های باستانی ایرانی و دنیا درس های بزرگی را با خود برای ما به همراه می آورد. مطالعه تاریخ موجب انتقال تجربیات نسل های گذشته از سال بسیار دور تا دوره های معاصر به نسل جدید و حتی نسل های آینده می گردد. در همه دوره های زمانی تاریخ نویسان از صندلی ویژه ای برخوردار بوده اند و راستی و درستی و صداقت هر کدام از آن ها در نگاشتن تاریخ و بیان حوادث و اتفاقاتی که در زمان های گذشته اتفاق افتاده است مبنای دانسته های ما از سرنوشت جوامع مختلف است.

6+1 کتاب تاریخ ایران و دنیا که هر کسی باید آنها را بخواند

از آن جایی که امروزه داشتن آگاهی از تاریخ یک ملت باعث پیشرفت مردمانش می گردد، برای شما کتاب هایی مرتبط با تاریخ ایران و دنیا از دوره پیش از تاریخ تا دوره معاصر را انتخاب کرده ایم. امیدواریم که در راستا مطالعاتی تان بتوانید از آن ها استفاده کنید.

  1. تاریخ تمام و کمال دنیا
داستان رمان تاریخ تمام و کمال دنیا روایت یک کودک از رویدادهای دنیا به ویژه تاریخ بریتانیا است. معلم سَمیوئِل استیوارت به آنها تحقیقی درباره تاریخ دنیا محول می نماید. این دانش آموز نه ساله، با زبانی شیرین و با طنز بچگانه، برداشت خود را از تاریخ و بازماندگان آن توصیف می نماید. کتاب با نامه معلم سَمیوئِل به مادرش مبنی بر انتخاب بهترین گزارش آغاز می گردد. دکتر سارا برتون نگارش این کتاب تاریخی طنز را بر عهده داشته است. برای دانلود یا خرید آنلاین کتاب تاریخ تمام و کمال دنیا از سارا برتون به سایت ها و فروشگاه های اینترنتی رجوع کنید.
  1. جنگ و صلح

جنگ و صلح، شاهکار لئون تولستوی است. او از 35 سالگی آغاز کرد به نوشتنِ این کتاب و تا هفت سال به این نوشتن ها ادامه داد. لئون تولستوی تعادل بین داستان و تاریخ را در این کتاب رعایت کرده است و رمان از این جهت خسته نماینده نیست اما بیش از چهارصد شخصیت در کتاب وجود دارد که اگر با ادبیات روسیه آشنایی نداشته باشید، انتخاب این کتاب به عنوان اولین کتاب از ادبیات روس، انتخاب خوبی نخواهد بود.

جنگ و صلح، همان طور که از اسمش معلوم است روایت گر جنگ و صلحی درهم تنیده است. در دل این جنگ، آدم ها عاشق می شوند، خوش بختند و زندگی ادامه دارد. توصیف های لئون تولستوی در جای جای کتاب، شما را در مقابل این سوال قرار می دهد که اصلا چرا جنگ؟ چه ضرورتی ست به این مقابل هم قرار دریافت ها و جنگیدن ها؟! همچنین ترس از جنگ، یکی از موضوعات کلیدی کتاب است که در دل روایتی تاریخی، به آن پرداخته می گردد.

  1. تاریخ تمدن
تاریخ تمدن اثر ویل دورانت مجموعه کتابی یازده جلدی است که با همکاری همسرش آریل دورانت نوشته شده است. ویل دورانت نویسنده و تاریخ نگار مشهور آمریکایی یکی از سرشناس ترین پژوهشگران تاریخ تمدن و تاریخ فلسفه است. مهمترین اثر ویل دورانت کتاب تاریخ تمدن، مجموعه کتابی 11 جلدی است که با همکاری آریل دورانت، همسرش نوشته است. وی در این کتاب توانسته است با استفاده از آثار مورخان دیگر (از هرودوت تا آرنولد توین بی)، که از ابتدای تاریخ مکتوب بشر تا کنون زیسته اند، مکتب نوینی از تاریخ نگاری را به وجود آورد.

ویل دورانت یکی از اولین کسانی بود که بر روی تاریخ تحلیلی فعالیت کرد. برخلاف دیگر تاریخ نگاران، که تنها تمرکزشان بر روی وقایع تاریخی و سیر تمدن بشری بود، وی در اثر خود به عوامل تمدن ساز در طول تاریخ نیز توجه می نماید. در این باره نقل قولی دارد که چنین است:تمدن رودی است با دو ساحل. این نقل قول به طور ضمنی به این مسئله اشاره دارد که تاریخ نگاران اغلب نهایت توجه و دقت خود را صرف رودخانه در جریانِ تاریخ کرده اند اما تحلیلی بر روی فرایند این جریان ارایه نمی نمایند.

به نظر ویل دورانت، همه مردمانی که در طول تاریخ خانه و مجسمه ساختند و شعر سراییده اند هم در شکل گیری تمدن نقش داشتند. ویل دورانت در کتاب درس هایی از تاریخ، که در سال های آخر زندگی خود نوشت، می گوید که تاریخ ملت ها را باید با توجه به پدیده های علمی جدید نوشت.

  1. تاریخ ایران بعد از اسلام
تاریخ ایران بعد از اسلام نام کتابی است از دکتر عبدالحسین زرین کوب. او این کتاب را در سال 1343 به چاپ رسانید. چاپ یازدهم تاریخ ایران بعد از اسلام از عبدالحسین زرین کوب در انتشارات امیرکبیر در سال 1386 منتشر شده است.

این کتاب شامل هفت بخش: در باب ماخذ و نقد آنها، فرجام روزگار ساسانیان، اسلام در مهد، عرب در ایران، موالی و نهضت ها، دنیای هزارویک شب و رستاخیز ایران همراه با یادداشت ها خواندنی می باشد. بیشتر کتاب تاریخی از جمله کتاب دو قرن سکوت عبدالحسین زرین کوب بصورت کتاب صوتی در دسترس می باشند.

  1. نگاهی به تاریخ دنیا

کتاب نگاهی به تاریخ دنیا اثر جواهر لعل نهرو با ترجمه محمود تفضلی است؛ کتاب نگاهی به تاریخ دنیا در سه جلد، در اصل توضیح نامه های نهرو به دخترش می باشد. جواهر لعل نهرو از مبارزان عظیم هندی در زمان استعمار این کشور توسط بریتانیا بود. او در کنار گاندی و دیگر مخالفان استعمار، با کمپانی هند شرقی وابسته به بریتانیا به مبارزه پرداخت و بارها نیز به زندان افتاد. در جریان یکی از همین زندان ها، او آغاز به نوشتن نامه برای دخترش کرده و در جریان نگارش این نامه ها، تاریخ دنیا را نیز برای او تحریر می کرد. سال ها بعد و پس از پیروزی مبارزان هندی، نهرو مجموع این نامه ها را در قالب کتابی تحت عنوان نگاهی به تاریخ دنیا به چاپ رسانید.

  1. تاریخ ایران باستان
تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصل ایران یک مجموعه سه جلدی نوشته حسن پیرنیا ملقب به مشیرالدوله، سیاستمدار، حقوق دان و تاریخ نگار ایرانی اواخر دوره قاجار است. مشیرالدوله که سال ها در سمت های گوناگون دولتی از جمله نخست وزیری فعالیت داشت. این کتاب را در دومین دوره ریاستش در وزارت معارف نوشت. کتاب در سال 1306 منتشر شد و مدتی بعد گزیده ای از آن به اسم ایران قدیم تدوین شد که به عنوان کتاب درسی در مدارس تدریس می شد.

پیرنیا برای نگارش این اثر از منابع گوناگون تاریخی به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی و آلمانی که ترجمه ای از منابع یونانی و رومی قدیم بودند استفاده کرد. او بسیار موشکافانه در کتابش ابتدا نظرات مورخان گوناگون را درباره رویدادهای تاریخی آورده و پس از آن خودش به تحلیل، جمع بندی و نتیجه گیری پرداخته است که این ویژگی از نقاط قوت کتاب او به شمار می رود.

  1. سه تفنگدار
سه تفنگدار رمان مطرحی ست از الکساندرا دوما! این رمان، روایت گر قهرمانی های سه تن از تفنگدارانِ لویی سیزدهم است. آنها با هم پیمان دوستی می بندند و در همه مهلکه ها و خطرات با هم هستند.

این کتاب را الکساندرا دوما نوشته و با ترجمه محمد طاهر قاجار به چاپ رسیده اما با ترجمه های دیگری نیز در بازار کتاب موجود است. اگر به تاریخ فرانسه و اروپا علاقه مندید، خواندن این رمان تاریخی را از دست ندهید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 865

به "6+1 کتاب تاریخ ایران و دنیا که هر کسی باید آنها را بخواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6+1 کتاب تاریخ ایران و دنیا که هر کسی باید آنها را بخواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید