کشف چهار گور مربوط به دوره مس و سنگ در کف خانه های روستایی

به گزارش شهر وبلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، کشف چهار گور مربوط به دوره مس و سنگ در کف خانه های روستایی صورت گرفت.

کشف چهار گور مربوط به دوره مس و سنگ در کف خانه های روستایی

افراسیاب گراوند توضیح داد: تپه اهرنجان در راستای مطالعات پیش از تاریخ شمال غرب کشور و حوضه دریاچه ارومیه، با هدف لایه نگاری برای مطالعه و شناخت لایه ها و دوره های فرهنگی ادوار استقراری محوطه و همچنین ارائه گاهنگاری نسبی و مطلق آن حدس شد.

این باستان شناس تپه اهرنجان را از شاخص ترین محوطه های دوره نوسنگی و مس و سنگ در شمال غرب ایران معرفی کرد و اضافه کرد: از کاوش باستان شناختی این محوطه، چهار گور در عمق های متفاوت مربوط به دوره مس و سنگ شناسایی شده است.

گراوند که ریاست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سلماس را نیز به عهده دارد، گفت: اجساد مکشوفه در داخل روستا و در زیر کف خانه ها به صورت چمباتمه یا جنینی روی یک پهلو، چپ یا راست در جهات مختلف و معمولا در جهت شمالی جنوبی یا شرقی غربی دفن شده اند.

او اضافه کرد: این اجساد به صورت منفرد و در یک مورد به صورت دسته جمعی (سه تدفین) در گورهای بیضی و مستطیل شکل به خاک سپرده شده اند.

این باستان شناس ادامه داد: اجساد کشف شده معمولا بدون اشیا هستند و تنها در یک مورد در کنار یکی از تدفین ها یک پیاله سفالی و یک تیغه ابسیدینی (سنگی غنی از سیلیکات با بافت شیشه ای آتشفشانی سیاه رنگ) کشف شد.

سرپرست برنامه حدس اهرنجان اضافه کرد: یکی از تدفین ها را با لایه ای از گل اخری پوشانده اند و آثار گل اخری در کف چاله گور و همچنین روی استخوان ها دیده می شود.

گراوند درباره تپه اهرنجان گفت: این تپه از قدیمی ترین استقرارگاه های حوضه شمال غرب دریاچه ارومیه است که در شمال غرب شهر سلماس (آذربایجان غربی) و در کوی فرهنگیان واقع شده و این اثر در سال 1377 با شماره 2102 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. برخی مستندات تاریخی، قدمت دوره مس و سنگ را از حدود 6500 سال تخمین زده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 17 تیر 1401 بروزرسانی: 17 تیر 1401 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1957

به "کشف چهار گور مربوط به دوره مس و سنگ در کف خانه های روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف چهار گور مربوط به دوره مس و سنگ در کف خانه های روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید