ویروس کرونا می تواند باعث عفونت و التهاب تیروئید شود

به گزارش شهر وبلاگ، پزشکان ایتالیایی نخستین مورد عفونت دردناک تیروئید با ویروس جدید کرونا را در یک نوجوان گزارش کرده اند.

ویروس کرونا می تواند باعث عفونت و التهاب تیروئید شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از هلث دی نیوز پژوهشگران از شهر پیزا در شمال ایتالیا می گویند این دختر 18 ساله چند هفته پس از آنکه آزمایش ویروس کرونایش مثبت شد، دچار درد و بزرگی غده تیروئید شده بود.

این عارضه را که اصطلاحا تیروئیدیت می نامند، پس از درمان این دختر با داروی کورتونی پردنیزون در طول یک هفته به طور کامل برطرف شد.

با این وجود این دکتر فرانچسکو لاتروفا، متخصص غدد درون ریز در بیمارستان دانشگاهی پیزا و سرپرست این پژوهشگران می گوید پزشکان درباره تظاهرات بالینی دیگر مرتبط با ویروس جدید کرونا آگاه باشند.

او و همکارانش نتایج کارشان در ژورنال اندوکرینولوژی بالینی و متابولیسم منتشر کرده اند.

کارشناسان می گویند کووید-19 همچنان علائم غافلگیرکننده جدیدی را بروز می دهد. ویروس کرونا در بسیاری از سیستم های اندامی متفاوت در سراسر بدن بروز کرده است، بنابراین جای تعجب نیست که تیروئید را هم مبتلا کند.

آنها با توجه به مورد این دختر ایتالیایی پیشنهاد می کنندن که اگر بیماری دچار ویروس کرونا بود و بعد دچار درد جدید در گردن شد، باید از لحاظ التهاب تیروئید هم ارزیابی شود.

این دختر ایتالیایی در 28 فوریه پس از اینکه پدرش به علت کووید-19 در بیمارستان بستری شد، با نمونه گیری از بینی دچار ویروس کرونا تشخیص داده شد. این دختر در ابتدا علائم خفیف و گذرای تنفسی داشت. اما حدود یک ماه بعد در 17 مارس با تب، تپش قلب و درد گردن به بیمارستان پیزا مراجعه کرد. درد گردن او بدتر و غده تیروئیدش دردناک و بزرگ شد.

آزمایش ها التهاب تیروئید یا تیروئیدیت را ثابت کرد. بیمار با پردنیزون درمان شد که باعث شد درد گردن و تب او در طول دو روز فروکش کند. بقیه علائم بیمار هم در طول یک هفته برطرف شد.

لاتروفا و همکارانش یادآور می شوند که تیروئیدیت با انواع عفونت های ویروسی دیگر از جمله ویروس اوریون، اپستین-بار، هپاتیت E و ویروس ایدز دیده شده است، بنابراین التهاب تیروئید با ویروس جدید کرونا خیلی غافلگیرکننده نیست. اما تا جایی که آنها می دانند این نخستین مورد گزارش شده تیروئیدیت با ویروس کرونای جدید است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 374

به "ویروس کرونا می تواند باعث عفونت و التهاب تیروئید شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا می تواند باعث عفونت و التهاب تیروئید شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید