همه چیز راجع به بیوپسی مغز استخوان

به گزارش شهر وبلاگ، آسپیراسیون و نمونه برداری مغز استخوان روشهایی برای جمع آوری و معاینه مغز استخوان (در بزرگسالان مغز استخوان در واقع بافت اسفنجی استخوان های پهن است که در میانه آن واقع شده است و در حقیقت کارخانه خونسازی بدن است) هستند. آسپیراسیون و نمونه برداری مغز استخوان می تواند نشان دهد که آیا مغز استخوان سالم است و مقادیر طبیعی سلول های خونی را فراوری می نماید یا نه.

همه چیز راجع به بیوپسی مغز استخوان

بیوپسی مغز استخوان

بیوپسی (نمونه برداری) و آسپیراسیون مغز استخوان، روشی برای جمع آوری و آنالیز مغز استخوان (بافت اسفنجی در داخل بعضی استخوان های بزرگ) است. بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان نشان می دهد که آیا مغز استخوان شما سالم است و اندازه کافی سلول های خونی می سازد یا خیر. پزشک ها بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان را برای تشخیص و پیگیری بیماری های خون و مغز استخوان مانند بعضی سرطان ها به کار می برند.

مغز استخوان دارای بخش مایع و یک بخش بزرگتر جامد است. در آسپیراسیون مغز استخوان، پزشک از یک سوزن برای برداشت نمونه ای از بخش مایع استفاده می نماید. در بیوپسی مغز استخوان، یک سوزن بزرگتر برای گرفتن نمونه از بخش جامد استفاده می گردد. بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان اغلب همزمان انجام می گردد. بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان در مجموع آزمایش مغز استخوان نامیده می گردد.1

کاربرد بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان

دو نوع مغز قرمز و زرد وجود دارد. مغز قرمز عمدتاً در استخوان های صاف مانند لگن و مهره ها یافت می گردد. با افزایش سن، بیشتر مغز به دلیل افزایش سلول های چربی به مغز زرد تبدیل می گردد. پزشک معمولاً از پشت استخوان لگن استخوان مغر قرمز را استخراج می نماید و از این نمونه برای آنالیز هرگونه ناهنجاری سلول های خونی استفاده می گردد.

در مواردی که آزمایش خون سطح پلاکت ،یا گلبول های سفید یا قرمز یک فرد را بسیار زیاد یا خیلی پایین نشان دهد، پزشک برای آنالیز شرایط مغز استخوان و سلول های خونی ممکن است بیوپسی مغز و آسپیراسیون مغز استخوان را تجویزکند.

بیوپسی به تعیین دلیل این ناهنجاری ها یاری می نماید و بعضی از این ناهنجاری ها عبارتند از:

نظارت بر درمان بیماری

تب با منشاء ناشناخته

آنالیز سطح آهن و سوخت و ساز بدن

تعیین مرحله یا اندازه پیشرفت یک بیماری

تشخیص بیماری یا شرایطی مربوط به مغز استخوان یا سلول های خونی

بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان در تشخیص بسیاری از موارد زیر هم کاربرد دارد:

کم خونی

سرطان خون یا مغز استخوان از جمله لوسمی ها، لنفوم ها و میلوماهای متعدد

هموکروماتوز، نوعی اختلال ژنتیکی است که در آن آهن زیاد در خون جمع می گردد.

شرایط سلول های خونی مانند لوکوپنی، لکوسیتوز، ترومبوسیتوپنی، ترومبوسیتوز

سرطان هایی که از ناحیه دیگری بدن منتشر می شوند مانند سرطان منتشر شده پستان در مغز استخوان.2

آمادگی های قبل از انجام آزمایش

تیم مراقبت بهداشتی فشارخون و ضربان قلب شما را آنالیز می نمایند. ازآنجاکه بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان ممکن است دردناک باشد، شما بعضی از انواع بیهوشی را دریافت می کنید. برای بیشتر افراد، فقط بی حسی موضعی کافی است. شما در طول آزمایش کاملا بیدار هستید اما محل بیوپسی و آسپیراسیون به منظور کاهش درد بی حس شده است.

اگر شما در خصوص احساس درد اضطراب دارید ممکن است به وسیله ورید داروی آرام بخش دریافت کنید.

محل ورود سوزن بیوپسی تعیین شده و تمیز می گردد. مایع مغز استخوان (آسپیراسیون) و نمونه بافت (بیوپسی) معمولا از بالای پشت استخوان لگن خاصره (تاج خاصره خلفی) جمع آوری می شوند. در بعضی موارد، آسپیراسیون می تواند از استخوان سینه یا کشاله ران انجام گردد. در نوزادان و بچه ها بسیار کم سن، نمونه ممکن است از استخوان پا درست زیر زانو گرفته گردد.

از شما خواسته می گردد که روی شکم یا پهلو دراز بکشید و بدن شما با یک پارچه پوشیده می گردد بنابراین فقط محل آزمایش مشاهده می گردد.1

چه اتفاقی در طول فرایند آسپیراسیون روی می دهد؟

احتمالاً در زمان انجام آزمایشات بر روی شکم و رو به پایین یا به پهلو دراز خواهید کشید. نمونه های مغز استخوان از پشت استخوان لگن گرفته می گردد. در اینجا، وقایعی که روی می دهد به ترتیب آورده شده است:

دستیاران پزشکی فشار خون، ضربان قلب و دمای بدن را آنالیز می نمایند تا از سلامت آنها اطمینان حاصل نمایند.

اگر از قبل درخواست آرام بخش نموده باشید، چند دقیقه قبل از مرحله اول آن را دریافت خواهید کرد.

یک دستیار از ضد عفونی نماینده برای تمیز کردن پوست در محل سوزن، استفاده می نماید.

برای یاری به بی حسی منطقه دارو دریافت خواهید کرد.

5- جهت انجام آسپیراسیون، پزشک سوزنی را به استخوان وارد خواهد نمود. ممکن است احساس فشار داشته باشید. سپس وی به وسیله سوزن اندازه کمی مایع مغز استخوان برمی دارد. همرمان با برداشتن مغز استخوان ممکن است کمی درد یا احساس تیر کشیدن که تا پایین پا کشیده می گردد، حس کنید.

برای نمونه برداری، از یک سوزن اندکی بزرگتر استفاده می گردد. این سوزن به همان مکان قبلی وارد شده و هسته کوچکی از مغز استخوان برمی دارد. ممکن است در طی این فرایند نیز اندکی حس فشار داشته باشید.

پس از اتمام هر دو روش، یک باند کوچک در محل ورود سوزن ها قرار می گیرد.

این دو عمل با هم معمولاً حدود 10 دقیقه بطول می انجامند و کل مراحل آن حدود 30 دقیقه طول می کشد.3

عوارض بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان

معاینات مغز استخوان به طور کلی روش های بی خطر هستند و به ندرت باعث بروز عوارض جانبی می شوند.

اما در بعضی موارد با عوارض زیر همراه هستند:

ناراحتی طولانی مدت در محل بیوپسی و نمونه گیری

عفونت، به ویژه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند.

نفوذ به پستان (استرنوم) در طی آسپیراسیون شدید، که می تواند باعث مسائل قلبی یا ریه گردد.

خون ریزی بیش از حد، به ویژه در افرادی که تعداد کم پلاکت دارند. که ممکن است فرد به تزریق خون احتیاج پیدا کند.2

مراقبت های پس از آزمایش مغز استخوان

پس از آزمایش مغز استخوان، فشاری به محل ورود سوزن وارد می گردد تا خونریزی متوقف گردد. سپس یک بانداژ روی محل قرار می گیرد.

اگر بی حسی موضعی داشته باشید، از شما خواسته می گردد که به مدت 15-10 دقیقه به پشت دراز بکشید و فشار روی محل بیوپسی وارد می گردد. پس از آن شما رفته و به زودی می توانید فعالیت های روزمره خود را شروع کنید.

اگر آرام بخش داخل وریدی دریافت نموده باشید، شما به محل ریکاوری منتقل می شوید. ازآنجاکه آرام بخش ممکن است سبب اختلال در قضاوت، اختلال حافظه یا تاخیر در زمان پاسخ گردد، به گونه ای برنامه ریزی کنید که شخصی شما را به خانه برگرداند.3

نتایج بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان

نمونه های مغز استخوان تهیه شده برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شوند و به طور کلی طی چند روز نتایج آماده می گردد. در آزمایشگاه، یک متخصص خون و یا متخصص در تجزیه و تحلیل بیوپسی ها (پاتولوژیست) نمونه ها را مورد ارزیابی قرار می دهد تا اندازه سلامت مغز استخوان شما تعیین گردد و در پی سلول های غیر طبیعی است.

نتایج آزمایشات به پزشک در رد و یا تایید تشخیص نهایی، اندازه پیشرفت بیماری و ارزیابی فرایند درمانی یاری می نماید. بسته به نتایج بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان، ممکن است به آزمایشات پیگیری بیشتری احتیاج داشته باشید.2

پینوشتها

1.www.darmankade.com

2.www.behpu.com

3.www.pezeshket.com

منبع: راسخون
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1795

به "همه چیز راجع به بیوپسی مغز استخوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به بیوپسی مغز استخوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید