نوشیدنی همه فن حریف!

به گزارش شهر وبلاگ، بعد از آب، چای پرمصرف ترین نوشیدنی در دنیاست و هر ساله 3 میلیارد کیلوگرم چای در دنیا فراوری می گردد. هزاران سال است که مردم چین، ژاپن و هند چای سبز مصرف می نمایند و از خواص بی تعداد آن بهره می برند. آنها به هنگام سردرد و نفخ شکم هم بلافاصله چای سبز می نوشند. چای سبز خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی را بیش از 25 درصد کاهش می دهد. از فواید بی تعداد این گیاه بسیار گفته شده است و حتی چای را برترین نوشیدنی بعد از

نوشیدنی همه فن حریف!

نوشیدنی همه فن حریف!

بعد از آب، چای پرمصرف ترین نوشیدنی در دنیاست و هر ساله 3 میلیارد کیلوگرم چای در دنیا فراوری می گردد. هزاران سال است که مردم چین، ژاپن و هند چای سبز مصرف می نمایند و از خواص بی تعداد آن بهره می برند. آنها به هنگام سردرد و نفخ شکم هم بلافاصله چای سبز می نوشند. چای سبز خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی را بیش از 25 درصد کاهش می دهد. از فواید بی تعداد این گیاه بسیار گفته شده است و حتی چای را برترین نوشیدنی بعد از آب می دانند. چای محتوی اندازه کمی از رنگدانه ها، مثل کافئین است. چای سبز و چای سیاه هر دو از یک گیاه به دست می آیند؛ به طور کلی عملیات بیشتری روی چای سیاه انجام می گردد تا به دست مشتری برسد. چای برای کاهش خطر برخی بیماری های مزمن مثل سکته، حملات قلبی و برخی سرطان ها مفید است. بعلاوه می تواند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند. با مصرف چای رنگدانه هایی که شما به طریق دیگر دریافت نمی کنید، تأمین می گردد. بیشترین بهره نوشیدن چای سبز، شامل حال زنان می گردد. زنانی که روزانه پنج فنجان یا بیشتر چای سبز می نوشند، در مقایسه با کسانی که یک فنجان یا کمتر مصرف می نمایند، کمتر دچار مرگ در اثر حملات قلبی می شوند. سایر خواص چای سبز عبارتند از:

کاهش وزن، جلوگیری از پوسیدگی دندان، حفاظت از قلب، کاهش فشار خون، جلوگیری از دیابت، پیشگیری از بیماری های خودایمنی، جلوگیری از آرتروز، سکته و سرطان و ... خواص مفید چای سبز آنقدر زیاد است که دانشمندان همچنان در حال تحقیق و آنالیز آن هستند. نوشیدن چای سبز یاری زیادی به کاهش وزن می نماید و معمولاً در رژیم های غذایی سالم، همواره صندلی ثابت خود را دارد. نوشیدن پنج فنجان چای سبز در طول روز، منجر به سوخت 70-80 کالری در بدن می گردد که برابر است با 7 پوند در سال. از مزایای دیگر چای سبز که اخیراً گروهی از دانشمندان چینی به آن پی برده اند، جلوگیری از بیماری های چشم، مثل گلوکوما است. بر اساس پژوهش ها، بخش های مختلف چشم، در مقادیر مختلف کاتچین و آنتی اکسیدان جذب می نمایند که با عمل اکسیداسیون مانع آسیب رسیدن به چشم می شوند. شبکیه چشم که مسوول حس کردن نور است، بیشترین مقدار تمرکز آنتی اکسیدان ها و قرنیه که کمترین مقدار را دارد. فعالیت آنتی اکسیدان بیست ساعت بعد از مصرف چای سبز به سرانجام می رسد. مصرف چای سبز، چشم را در برابر فشارهای اکسایشی محافظت می نماید. فشارهای اکسایشی منجر به بیماری شبکیه چشم می گردد. مصرف مرتب چای سبز، کلسترول بالا، بیماری های قلبی، آرتروز و بیماری های کبدی را کاهش می دهد. برخی تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن چای سبز، خطر بروز انواع سرطان، به خصوص سرطان معده، دهان و مری را کاهش می دهد و با سلول های سرطانی مقابله می نماید و طبق تازه ترین اخبار، گروهی از پژوهشگران بعد از انجام برخی آزمایش ها روی افراد سیگاری که روزانه یک فنجان چای سبز می نوشیدند، دریافتند که مصرف همین اندازه کم چای سبز به طرز چشمگیری با رشد سلول های سرطانی ریه مقابله می نماید. گروهی از پژوهشگران چندی پیش روی 170 نفر که مبتلا به سرطان بودند و 340 فرد سالم آزمایش هایی انجام داده اند. این افراد برای مدتی به طور کامل تحت نظر بودند. مقدار سیگار کشیدن، نوع تغذیه، مقدار مصرف چای سبز یا عدم مصرف آن، مقدار مصرف میوه و سبزیجات و تاریخچه خانوادگی این افراد در زمینه سرطان ریه مورد آنالیز نهاده شد و معین شد که افراد سیگاری و غیرسیگاری که روزانه به هیچ وجه چای سبز نمی نوشند، در معرض خطر سرطان ریه هستند. افراد سیگاری که اصلاً چای سبز نمی نوشند، 12 برابر بیش از افرادی که روزانه حداقل یک فنجای چای سبز می نوشند، در معرض این خطر قرار دارند. افرادی که چای سبز می نوشند چه سیگاری و چه غیرسیگاری، 66 درصد کمتر در معرض خطر سرطان ریه هستند. بعلاوه گفته می گردد که نوشیدن چای سبز احتمال بروز سرطان پروستات را هم کاهش می دهد؛ اما در این زمینه آزمایش ها و تحقیقات گسترده تری در حال اجرا است.

طرز تهیه چای سبز

آماده کردن چای سبز بسیار آسان است. برای هر نفر یک قاشق چایخوری سر صاف چای در نظر بگیرید. بعد آب را جوش آورده و چای را در آن بریزید. قوری را روی کتری یا سماور بگذارید و تا زمانی که دم بکشد (حدود 5 دقیقه) صبر کنید. چای سبز، زرد کمرنگ است و در صورتی که به صورت غلیظ مصرف گردد، طعم آن تلخ می باشد. بعد از خالی شدن قوری، مجدداً می توانید روی آب جوش بریزید. گفته می گردد که خواص چای سبز در مراحل دوم و سوم دم کردن بیشتر می گردد. می توانید از دانه های هل برای خوشبوتر شدن چای بهره ببرید.

تحقیقات زیادی خواص دارویی چای را مورد تأیید قرار داده اند. از جمله مهم ترین خواص چای می توان به اثرات محرک، ضد اسهال (قابض) و ادرار آور بودن آن اشاره نمود. این خواص که به شرایط تهیه چای بستگی دارد؛ به این معنا که اگر بخواهید برای برطرف کردن خستگی، از چای بهره ببرید و یا به اسم یک نوشیدنی مفرح آن را مصرف کنید باید آب کاملاً جوشیده را روی چای بریزید و پس از 2-3 دقیقه آن را صاف کرده و میل نمایید. در این صورت کافئین آزاد شده با تانن های چای ترکیب می گردد و از اثرات قابض (ضد اسهال) آن قوی تر می گردد. اثرات مهم چای شامل کاهش چربی خون، خواص ضد میکروبی، خواص ضد پوسیدگی دندان، خاصیت آنتی موتاژن، آنتی اکسیدان، ضد سرطان و ضد ویروس هستند. خواص دیگر چای شامل برطرف بدخوابی، کاهش قندخون؛ کاهش کلسترول خون؛ کاهش وزن؛ دفع آب اضافی بدن؛ تقویت قلب و تحریک گردش خون؛ و حفاظت از کبد می باشد. چای برای شست و شو و برطرف خستگی چشم بسیار مفید است و هم چنین به اسم مرهم مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص دارویی چای سبز

گیاه چای با نام علمی CAMELIA SINENSIS به صورت بوته و گاهی درختچه یا درخت وجود دارد. گیاه چای دارای برگ های همواره سبز و گل های سفید و معطر است. در صورتی که برگ های چای پس از چیدن عمل پلاسیدن (تخمیر) روی آنها صورت گیرد و سپس خشک شوند حاصل آن چای سیاه خواهد بود و در صورتی پس از چیدن بلافاصله خشک شوند چای سبز فراوری می نماید. چای سفید هم حاصل خشک کردن گل های چای است. مهم ترین کشور فراوری نماینده چای سبز چین با 782 هزار تن، ژاپن با 91000 تن، ویتنام با 66000 تن و اندونزی با 20000 تن می باشند. چینی ها مصرف چای را در درمان سرطان موثر می دانستند و تحقیقات سال های اخیر در ژاپن، چین، آمریکا و اروپا به روی آن اجرا شده و نشان دهنده آن است که مصرف چای خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد که این مسأله را به پلی فنل های چای مرتبط دانسته اند. بیشترین ترکیبات چای سبز شامل پلی فنل ها، کاروتنوئیدها، توکوفرول ها، ویتامین C، املاح کروم، منگنز، سلنیم و روی است. با توجه به مشابهت مواد چای سبز و سیاه در برخی موارد خواص این دو نوع چای در بیشتر موارد نزدیک به هم است ولی چای سبز در خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، کاهش کلسترول و فشار خون و کاهش وزن دارای اثرات قوی و بهتری است. بعلاوه تحقیقات اولیه نشان داده است که مصرف چای سبز ممکن است برای آب مروارید و دیگر امراض چشم موثر باشد. مقدار کافئین چای سبز کمتر از چای سیاه بوده و به همین علت اثر برطرف خستگی چای سبز کمتر از چای سیاه است. مقدار کافئین موجود در یک لیوان قهوه 145 میلی گرم، در چای سبز 25 میلی گرم چای سیاه تا 60 میلی گرم و چای سفید 15 میلی گرم است. مهم ترین اثرات که از هر دو نوع چای سبز و سیاه به اثبات رسیده است شامل اثرات ضد آمیب، ضد درد، ضد آلزایمر، ضد باکتری، ضد سرطان، ضد افسردگی، آنتی اکسیدان، قابض، مقوی قلب، محرک، ادرارآور، کاهش دهنده پرفشاری خون، محرک ایمنی بدن، کاهش دهنده چربی خون، ضد ویروس و محافظ کبد می باشد.

منبع: نشریه دنیای سلامت تعداده 68

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1700

به "نوشیدنی همه فن حریف!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدنی همه فن حریف!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید