نظر شورای رقابت در خصوص واردات خودرو

به گزارش شهر وبلاگ، به گزارش خبرنگاران، مصوبه اخیر مجلس در رابطه با واردات خودرو که به منظور ساماندهی صنعت خودرو مصوب شده بود، واکنش های متفاوتی را به همراه داشت.

نظر شورای رقابت در خصوص واردات خودرو

در این مصوبه در کنار شرایط معین شده، مقرر شد که سقف تعداد خودروهای وارداتی مجاز هر شش ماه یکبار به وسیله شورای رقابت و براساس اندازه کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروهای سواری طی یکسال قبل تعیین شود، این در حالی بود که پیش از این مسئولان شورای رقابت به نوعی موافقت خود برای واردات خودرو را اعلام نموده بودند.

این که در حال حاضر شورا چه نظری در رابطه با مصوبه مجلس داشته و آیا می تواند بر تغییر شرایط بازار خودرو موثر باشد، موضوعی است که از رضا شیوا،رئیس شورای رقابت مورد پیگیری نهاده شد و وی در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد.

بحث واردات خودروهای لوکس مطرح نیست

رئیس شورای رقابت با اشاره به این که واردات خودرو و رایزنی در این رابطه موضوع جدیدی نیست و به دولت قبل برمی شود، اضافه کرد: در دولت گذشته هم شورای رقابت چندین بار طی مکاتبه ای خواهان برنامه ریزی برای واردات خودروهای پرتیراژ و ایجاد بازار رقابتی شده بود، اما به هر صورت دولت به علت شرایط ارزی این موضوع را نپذیرفت و وارداتی صورت نگرفت.

وی با بیان این که ما بحثی برای واردات خودروهای لوکس و پرمصرف نداریم یادآور شد: همیشه براین تاکید داشته ایم خودروهای پرتیراز که عامه مردم بتوانند از آن استفاده نمایند، در چارچوب معین شده وارد کشور شود تا این شرایط انحصاری را تحت تاثیر قرار دهد و رقابت ایجاد کند.

2 خودرو ساز داریم، بقیه مونتاژکارند

شیوا با بیان اینکه در حال حاضر بازار خودروی ایران اتحصاری است و در این سال ها هراندازه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه کوشش کردند نتوانستند خودروسازهای جدیدی را وارد عرصه فراوری نمایند و این اتفاق خوشایندی نیست گفت: بعضی می گویند در حال حاضر بیش از 15 خودروساز داریم و به نوعی با واردات خودرو مخالفت می نمایند،در حالی که این طور نیست و ما در عمل فقط دو خودروساز اصلی داریم و مابقی، مونتاژکارهای خودرو هستند که مانند قارچ در حال رشداند.

وی با اشاره به مخالفت ها به علت ارزبری واردات خودرو در شرایط فعلی هم گفت: باید توجه داشت که همین شرکت های مونتاژکار خودرو هم ارزبری دارند و شرایط ارزی آنها حساب و کتابی ندارد، به هر صورت آنها برای تامین قطعات جهت مونتاژ خودرو واردات انجام داده و به نوعی همان ارز را مصرف می نمایند، بنابراین باید این شرایط سر و سامان داده شود و واردات خودرو در چارچوب تعیین ارز، تعرفه و آیین نامه صورت بگیرد.

رئیس شورای رقابت با اشاره به این که بعضی واردات خودرو را متعارض با اقتصاد مقاومتی می دانند ادامه داد: اتفاقا اینگونه نیست، اقتصاد مقاومتی بر فراوری با کیفیت و سطح بالا در بازار رقابتی تاکید دارد در حالی که واردات خودرو می تواند بازار فعلی خودرو را از این شرایط خارج نموده و به نوعی وارد رقابت کند که نتایج مثبتی را به همراه دارد ولی اگر رقابتی در کار نباشد به طور حتم کارایی و کیفیت هم افزایش نمی یابد.

شیوا با بیان این که خودروسازها هم نظر منفی در خصوص واردات ندارند یادآور شد: آنچه در موضع گیری های خودروسازان در مقاطعی شاهد بودیم این است که با واردات مخالف نیستند و آنها هم می توانند با خودروهای وارداتی رقابت نموده و سطح فراوری خود را افزایش دهند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1682

به "نظر شورای رقابت در خصوص واردات خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر شورای رقابت در خصوص واردات خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید