ایراد عجیب به واردات خودرو ، خرید 1.7 میلیارد یورو قطعه خارجی برای فراوری خودروی داخلی!
به گزارش شهر وبلاگ، به گزارش خبرنگاران، مهم ترین علت مخالفت با واردات خودرو خروج ارز از کشور است. اما گزارش ها و اظهارات رسمی نشان می دهد فقط در سال 99 حدود 1.7 میلیارد دلار ارز برای خرید قطعات خودرو از کشور خارج شده و اتفاقا ایران خودرو و سایپا بیشترین اندازه ارزبری را داشته اند.
مساله واردات خودرو از سال 97 ممنوع شد. از همان سالی که تعادل منابع و مصارف ارزی ایران بر هم خورد و دولت تصمیم گرفت منابع ارزی محدود را صرف واردات کالاهای لوکسی چون خودرو نکند.
اکنون هم یکی از مهم ترین ایرادات شورای نگهبان و مهم ترین شرط مجلس این است که واردات خودرو بدون انتقال ارز انجام گردد و هیچ ارزی برای واردات خودروی خارجی از کشور خارج نگردد.
اما رضا شیوا، رئیس شورای رقابت می گوید اگر علت مخالفت مجلس و شورای نگهبان با واردات خودرو، مساله انتقال ارز است، مونتاژکاران خودرو هم همین مشکل را دارند. چون ارز بی حساب و کتابی را صرف واردات قطعات خود می نمایند.
خودروسازان چقدر ارز مصرف می نمایند؟
عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو در مردادماه امسال گفته بود هر دستگاه خودرو در کشور حدود هزار و 715 یورو ارزبری دارد. یعنی برای ساخت هر خودرو، معادل 51 میلیون تومان یا هزار 715 یورو ارز از کشور خارج می گردد.
براساس آمار وزارت صمت، آمار فراوری خودرو در ایران در 12 ماهه سال 99 حدود 991 هزار دستگاه بوده است. بر این اساس 1.7 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده تا صنعت خودروسازی داخلی ایران بتواند به فعالیت خود ادامه دهد!
اما نکته جالب توجه این است که بخش مهم ارز خارج شده از ایران در قالب یوآن به چین رفته تا خودروسازان بتوانند قططعات چینی وارد نمایند و خودروی ملی بسازند. به عبارت دیگر سهم مهمی از این 1.7 میلیارد دلار ارز لازم برای واردات قطعات خودرو از چین بوده است.
واردات قطعات چینی برای فراوری خودروی ایرانی
دنیای اقتصاد هم تیرماه امسال گزارش اقتصادی خودروسازان را منتشر کرد. گزارشی که نشان می داد بیشترین مقدار ارز لازم برای خرید قطعات خودرو، یوآن چین بوده. نکته جالب تر اینکه مصرف یوآن چین در خودروسازی ایران در سال 99 نسبت به سال 98 رکورد زده و 50 درصد افزایش یافته است.
این مساله را رضا شیوا هم دقیقا اسم نموده و گفته می گویند ایران 15 شرکت و کارخانه خودروسازی دارد و نیازی به واردات خودرو خارجی ندارد. اما ما در عمل دو خودروساز داریم و مابقی کارخانه های مونتاژ خودرو هستند که مانند قارچ رشد نموده اند. کارخانه هایی که تمام قطعات خود را از دیگر کشورها وارد و خودروهای خود را فقط مونتاژ می نمایند.
او می گوید اگر نقدی به ارزبری برای واردات خودروی خارجی وارد است، این انتقاد را باید متوجه مونتاژکاران هم کرد. چراکه آنها هم به صورت بی حساب و کتابی ارز را از کشور خارج می نمایند و در مقابل فقط قطعات مونتاژی را وارد می نمایند و نه خودروی خارجی با کیفیت.
اما شیوا گفته سهم مهم ارزبری مربوط به مونتاژکاران است. اما گزارش دنیای اقتصاد نشان می دهد که اتفاقا ایران خودرو و سایپا ارز بیشتری برای خرید قطعات چینی از کشور خارج نموده اند. به عبارتی دو خودروساز بزرگ داخلی، ارز زیادی برای خرید قطعات چینی از کشور خارج نموده اند تا بتوانند خودروی داخلی و ملی بسازند!
سهم عجیب چین از خودروی داخلی
براساس این گزارش، سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سال 99 در مجموع بیش از 865 میلیون یوآن ارزبری داشته اند. عددی که نشان از رشد حدود 50 درصدی دارد. یعنی مقدار استفاده از یوآن چین برای واردات قطعات خودرو، 50 درصد بیشتر شده است. به عبارتی صنعت خودروسازی ایران بیش از گذشته چینی است.
نکته قابل توجه این است که ایران خودرو رتبه اول استفاده از یوآن چین برای واردات قطعات خودرو را داشته است. مقدار استفاده ایران خودرو از یوآن چین در سال 99 نسبت به سال 98 حدود 8 برابر بیشتر شده است.
مقدار استفاده سایپا از یوآن چین در سال 99 هم نسبت به سال 98 حدود 51 درصد بیشتر شده است.
به عبارتی دو خودروسازی که قرار است خودروی ایرانی و ملی فراوری نمایند بیشترین مقدار ارز را صرف واردات قطعات چینی نموده اند. به عبارتی به نظر می رسد فقط مونتاژکاران ارزبری بالایی ندارند، بلکه دو خودروساز مهم داخلی هم جزو صنایع ارزبر هستند.
اما حالا یکی از مهم ترین مخالفت های شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه ازادسازی واردات خودرو این است که این مصوبه به خروج ارز دامن می زند. البته مجلس این نگرانی را برطرف نموده و گفته واردات باید بدون انتقال ارز انجام گردد و واردات فقط در قبال صادرات باشد. اما باز هم شورای نگهبان می گوید در نحوه انتقال ارز ابهاماتی وجود دارد که مجلس باید آن را شفاف کند.
اما شیوا می گوید همان ارزی که نباید صرف واردات خودرو گردد، صرف واردات قطعات خودرو می گردد. ارزبری که حساب و کتابی ندارد و اتفاقا باید شفاف گردد. شیوا گفته یکی از مخالفت های مجمع و شورای نگهبان با مصوبه واردات خودرو این است که این مصوبه با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد. او گفته اتفاقا اینگونه نیست، اقتصاد مقاومتی بر فراوری با کیفیت و سطح بالا در بازار رقابتی تاکید دارد در حالی که واردات خودرو می تواند بازار فعلی خودرو را از این شرایط خارج نموده و به نوعی وارد رقابت کند که نتایج مثبتی را به همراه دارد ولی اگر رقابتی در کار نباشد به طور حتم کارایی و کیفیت هم افزایش نخواهد یافت.
منبع: تجارت نیوز