نرخ هر کیلو مرغ چند تومان است؟

به گزارش شهر وبلاگ، خبرنگاران : حجت گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده 13 هزار و 500 تا 14 هزار و 500 تومان و مرغ گرم 20 تا 20 هزار و 500 تومان است.

نرخ هر کیلو مرغ چند تومان است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، بزرگ حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، با اشاره به اینکه قیمت مرغ در بیشتر نقاط کشور کماکان کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است، اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 13 هزار و 500 تا 14 هزار و 500 تومان و مرغ گرم 20 تا 20 هزار و 500 تومان است.

وی اضافه نمود: علی رغم افزایش قیمت ذرت، کنجاله سویا و کرایه حمل از بنادر به استان ها طی 2 و ماه نیم گذشته، اما ستاد تنظیم بازار بازنگری در قیمت مرغ ننموده است.

حجت عرضه مرغ را بیش از تقاضا اعلام کرد و گفت: با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، فراورینمایندگان با ضرر و زیان کالای خود را عرضه می نمایند چرا که نهاده تا سن 40 روزگی در اختیار مرغدار قرار می گیرد که مرغداران به علت بازار پسندی کشتارگاه به خرید مرغ درشت و عدم کشش بازار ناچارند مرغ فراوریی خود را برای مدت زمان بیشتری در سالن نگهداری نمایند که با این وجود بخشی از نهاده مورد احتیاج را از بازار آزاد تامین می نمایند که تمامی این عوامل منجر به افزایش هزینه های فراوری می گردد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اخیرا شرکت پشتیبانی امور دام طرحی را اعلام نموده تا بتواند ضمن افزایش ذخایر خود، برای جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران نوعی یاری به فراورینماینده می نماید، اما به علت اینکه ستاد تنظیم بازار، قیمت 14 هزار و 400 تومانی را برای مرغ در نظر گرفته است و پشتیبانی مرغ را به صورت منجمد و شیرینگ پک شده خریداری می نماید، در این حالت زیان مرغداران بیش از عرضه مرع گرم است.

وی با بیان اینکه هزینه مرغ شیرینگ پک شده با مرغ گرم یک هزار تومان اختلاف دارد، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام برای هر کیلو مرغ منجمد خط 2 کشتارگاهی پیشنهاد 18 هزار و 700 تومان را داده است که به علت اختلاف ناچیز هزینه مرغ شیرینگ پک شده با مرغ گرم، مرغداران مجدد دچار زیان می شوند.

این مقام مسئول با اشاره به درخواست مرغداران از ستاد تنظیم بازار گفت: از شرکت پشتیبانی امور دام تقاضا داریم که اگر بدنبال یاری به فراورینماینده است، اقدام به خرید مرغ زنده با نرخ 14 هزار و 400 تومان کند چرا که هزینه های انجماد دست فراورینماینده نیست و مربوط به بخش دیگری است که مرغدار متضرر می گردد. درخواست دوم مرغداران آن است که ستاد تنظیم بازار، فراورینمایندگان را به حال خود رها نکند چرا که با وجود افزایش ابلاغ رسمی قیمت نهاده های دامی در نرخ تمام شده فراوری، اصلاحی در قیمت صورت نگرفته است.

وی اضافه نمود: با گذشت بیش از 2 ماه از افزایش قیمت ذرت و کنجاله سویا، اما ظاهرا این نرخ مورد تایید ستاد تنظیم بازار نیست که در قیمت تمام شده فراوری لحاظ ننموده و اگر هم این نرخ مورد تایید است، جای این سوال مطرح است که چرا بعد از گذشت 2 ماه نرخ جدید را ابلاغ ننموده است؟

این مقام مسئول با بیان اینکه بی توجهی به مرغداران در سال حمایت از فراوری به زیان فراوری داخل تمام می گردد، گفت: در مواقعی که قیمت مرغ در بازار افزایش می یابد، همه ارگان های دولتی طرف مقابل فراورینماینده می شوند و به نحوی مرغدار را مجبور می نمایند تا قیمت خود را در بازار کاهش دهند، اما زمانیکه قیمت مرغ پایین است، همه فراورینماینده را رها می نمایند و کشی حرف مرغدار را نمی شنود که این امور باعث نگرانی فراورینماینده می گردد.

حجت ادامه داد: از پشتیبانی امور دام به عنوان زیرمجموعه وزارتخانه متولی فراوری بازنگری در قیمت مرغ داشته باشد تا فراورینمایندگان از بلاتکلیفی که متحمل زیان هستند، خارج شوند.

وی با بیان اینکه بازار نهاده های دامی نسبت به گذشته متعادل شده است، اضافه نمود: در حال حاضر قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد 10 هزار تومان و ذرت 3 هزار و 500 تا 4 هزار تومان است.

وی درباره تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر واردات نهاده های دامی اظهار کرد: علی رغم واردات صد درصد نهاده های دامی با ارز 4200 تومانی، اما بنابر محاسبه دیوان عدالت و دولت 55 درصد نهاده در بازارگاه عرضه شده است که این امر نشان می دهد که ارز 4200 تومانی به صورت هدفمند به فراورینماینده نرسیده است.

حجت ادامه داد: گرچه حذف ارز 4200 تومانی در کوتاه مدت منجر به افزایش قیمت می گردد، اما در بلندمدت منجر به ثبات قیمت می گردد که برای فراورینماینده و مصرف نماینده مفید است.

وی با اشاره به اینکه واقعی شدن قیمت محصولات پروتئینی یاری شایانی به بخش کشاورزی می نماید، اعلام کرد: با واقعی شدن قیمت محصولات پروتئینی در بازار، مصرف اب در بخش کشاورزی به جای فراوری محصولات آب بر به کالا های اساسی مثل گندم، جو و ذرت سوق داده می گردد و در نهایت وابستگی به واردات نهاده های دامی کاهش می یابد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در خاتمه جوجه ریزی شب عید را منوط به تصمیمات ستاد تنظیم بازار دانست و گفت: اگر هر چه سریع تر قیمت مصوب مرغ اعلام نگردد، مرغداران دچار سردرگمی می شوند که بدین ترتیب هر چه سریع تر باید نرخ مصوب اصلاح گردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1031

به "نرخ هر کیلو مرغ چند تومان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ هر کیلو مرغ چند تومان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید