نکاتی در مورد آداب و رسوم در ژاپن

به گزارش شهر وبلاگ، آداب و رسوم در ژاپن

یکی از دلایلی که کشور ژاپن به آن معروف است، این می باشد که این کشور قوانین معاشرتی نانوشته بسیاری دارد. خوب است این قوانین را بدانید، مخصوصا اگر می خواهید سفری به ژاپن داشته باشید. آداب و رسوم در ژاپن شاید برای گردشگران کمی سخت به نظر برسد و نتوانند همه آن ها را اجرا کنند، اما با اینکه مردم ژاپن خیلی به مسافران سخت نمی گیرند، دانستن آن ها می تواند شما را به درک بهتری از این کشور برساند و باعث ارتباط بهتری با مردم ژاپن شود. در ادامه خبرنگاران برایتان بخشی از آداب و رسوم در ژاپن را برایتان فراهم کرده است. با ما همراه باشید:

نکاتی در مورد آداب و رسوم در ژاپن

نگه داشتن چاپستیک ها (چوب غذا خوری یا چوبک)

اگر می خواهید به شرق آسیا سفر کنید، اولین مورد این است که یاد بگیرید این چوبک ها را چگونه استفاده کنید. زمانی که استفاده از آن ها را فرا گرفتید به نکات دیگری نیز باید توجه کنید.

  • شما تنها می توانید آن ها را روی دو جا در میز بگذارید: یا صاف روی کاسه خود یا روی جایی که برای آن ها روی میز فراهم شده است.
  • هیچ وقت چوبک ها را به طور ایستاده تو کاسه نگذارید و هرگز غذا را از یک چوبک به چوبک دیگری ندهید. هر دوی این موارد در مراسم ختم به کار می فرایند و در مواقع معمولی نشان بی احترامی است.

چیزی از غذایتان باقی نگذارید.

ژاپنی ها از اصراف کردن اصلا خوششان نمی آیند و همچنین کنار زدن برخی از قسمت های غذا (به جز استخوان) در این کشور درست نیست. آن ها معتقدند که این کار نه تنها نشانه بی احترامی به میزبان است، بلکه این حرکت بی احترامی است به کشاورزی که این غذا را تهیه کرده و حیوانی که به خاطر این که شما را سیر کند، قربانی شده است.

همچنین مودبانه است که از هر چیزی که روی میز است، حتی شده بسیار کم بخوریم.

زمانی که راه می روید، چیزی نخورید.

به طور کلی از نظر آداب و رسوم در ژاپن راه رفتن و خوردن خلاف عرف جامعه می باشند. البته برخی از غذاها مخصوصا در رویداد یا فستیوال های خاص، خوردنشان ایرادی ندارد. شما افراد زیادی را می بینید که غذایشان را در کیف های مخصوصی گذاشته اند تا بعدا بخورند و یا نوشیدنی شان را زمانی که در جایی ایستاده یا نشسته اند تمام می کنند.

به یاد داشته باشید که علاوه بر خلاف عرف بودن، خوردن و نوشیدن در وسیله های حمل و نقل عمومی ممنوع می باشند.

بگویید: ایتاداکیماسو (Itadakimasu)

زمانی که سر میز غذا هستید، اگر حتی یک نفر نیز هنوز سر میز حاضر نشده شروع به خوردن نکنید. از آداب و رسوم در ژاپن این است که همه باید دور میز باشند و زمانی که می گویند ایتاداکیماسو (که نوعی دعا و شکر گفتن است)، همه شروع به غذا خوردن می کنند.

در انتهای غذایتان نیز، مطمئن شوید که از آشپز با گفتن گوچیسو ساما دشیتا، که به معنی غذای بسیار خوبی بود تشکر کنید. میزبان شما مطمئنا از این رفتار شما بسیار خوشنود خواهد شد و شما را فردی مودب خواهد دانست.

در وسایل حمل و نقل عمومی از جایگاه تان بگذرید.

این بدان معنی نیست که شما حق نشستن ندارید اما زمانی که در کشور ژاپن هستید، زمانی که از حمل و نقل عمومی استفاده می کنید و نشسته اید باید آن را به افرادی که نیازمندتر هستند بدهید. همچنین در مکان های عمومی و وسایل حمل و نقل مثل اتوبوس و مترو، مکان هایی وجود دارند که برای افراد سالخورده، ناتوان، معلولین و خانم هایی که بچه بغلشان است وجود دارد که به هیچ وجه نباید از آن ها استفاده کنید.

برخی مواقع خانم های باردار در ژاپن، به خاطر اینکه معین شوند که باردار هستند یک سری نشانه های صورتی در دست دارند که زمانی که شخصی با این نشانه را می بینید، بهتر است جایگاه تان را به او بدهید.

انعام دادن را فراموش کنید.

انعام دادن در ژاپن، کار مرسومی نیست. رستوران ها و یا خدمات دیگر معمولا هزینه ای را روی قبض شما بابت این مورد می گذارند که به همین علت شما نیازی به انعام دادن ندارید.

اگر احساس می کنید که می خواهید به شخصی مانند راهنمای تور، شخصی در هتل و … پولی بابت زحماتش بدهید، بهتر است ابتدا آن را داخل پاکت نامه بگذارید و سپس آن را به او بدهید.

درست بنشینید.

در بسیاری از خانه های ژاپن و حتی در برخی از رستوران های سنتی که می روید، مشاهده می کنید که میز کوتاهی وجود دارد که در اطراف آن از جایگاه های ناهار خوری خبری نیست و باید روی زمین بنشینید. در این حالت و مخصوصا در قرارهای رسمی همه باید به شکل دو زانو بنشینید.

کارت ویزیت خود را همراه داشته باشید.

اگر یک کارت ویزیت دارید، بهتر است که در ملاقات های مختلفی که با افراد دارید، آن را به آن ها بدهید. از آداب و رسوم در ژاپن این است که زمانی که می خواهید چیزی به کسی بدهید با دو دست این کار را باید بکنید و دادن کارت ویزیت نیز همین رفتار را نیاز دارد. اگر از کسی کارتی دریافت کردید و نمی توانستید نام او را بخوانید، اشکالی ندارد که از او طرز تلفظ نامش را بپرسید. اما به خاطر داشته باشید که جلوی او آن را روی کارت یادداشت نکنید.

کفش هایتان را در بیاورید.

همیشه زمانی که می خواهید وارد خانه شخصی شوید، کفش هایتان را در بیاورید. مردم ژاپن همیشه برای مهمان ها صندل های روفرشی دارند، پس نگران نباشید. همچنین برخی از بناهای تاریخی و رستوران ها نیز ممکن است این رسم را داشته باشند. پس همیشه در سفر به ژاپن قبل از ورود به مکان های خاص، این رسم را در نظر بگیرید.

از سینی پول استفاده کنید.

بسیاری از مغازه و فروشگاه ها، یک سینی کوچک در جایی که باید پول پرداخت کنید دارند. این سینی برای این است که پول را مستقیما به صندوقدار ندهید و روی آن قرار دهید. اگر در جایی چنین چیزی باشد و شما پول را به فروشنده بدهید، این کار غیر مودبانه به نظر می رسد.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1847

به "نکاتی در مورد آداب و رسوم در ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی در مورد آداب و رسوم در ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید