فراز و فرود مبارزه با کرونا در ترکیه؛ ویروس دلتا بازگشت به شرایط عادی را مختل می نماید؟

به گزارش شهر وبلاگ، پروفسور امید ساواشچی از اعضای هیات علمی ستاد مبارزه با کرونا در ترکیه، از این موضوع خبر داده که دست کم در 16 استان از 81 استان ترکیه، موارد جهش یافته دلتا مشاهده شده و 134 نفر از مبتلایان به این ویروس شناسایی شده اند.

فراز و فرود مبارزه با کرونا در ترکیه؛ ویروس دلتا بازگشت به شرایط عادی را مختل می نماید؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در روزها و هفته های اخیر، فرایند واکسیناسیون در ترکیه شتاب گرفته و میلیون ها شهفرایند این کشور، در برابر ویروس کرونا واکسینه شده اند. با این حال، در چند روز اخیر، فراز و فرودهایی در آمار مبتلایان مشاهده شده که موجب نگرانی مجدد متخصصین بهداشت شده است.

مقامات سیاسی و مالی ترکیه امیدوارند تا با توجه به فصل طلایی توریسم، این کشور در 3 ماه آینده، پذیرای دست کم 12 میلیون دنیاگرد خارجی باشد. اما شواهد نشان می دهد که رسیدن به این هدف مطلوب مالی، پیوند مستقیمی با کنترل فرایند شیوع ویروس کرونا و مبارزه با آن دارد.

آمارها چه می گویند؟

در چند روزی که پرسنل وزارت بهداشت و درمان ترکیه رکورد بیش از یک میلیون دوز واکسن ر شبانه روز را شکستند، آمار مبتلایان نو، به کمتر از 5 هزار نفر در 24 ساعت رسیده بود، اما حالا بسیاری از کلانشهرهای ترکیه یک بار دیگر شاهد افزایش مبتلایان و گذر از رقم 5 هزار نفر است.

آمارهای نوی که فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه در اختیار رسانه ها قرار داده از این قرار است:

تعداد تست در 24 ساعت 223 هزار مورد.

تعداد مبتلایان نو در 24 ساعت 5 هزار و 630 نفر.

تعداد فوت در 24 ساعت اخیر 56 نفر.

تعداد کل تست از شروع تا امروز 59 میلیون و 668 هزار مورد.

تعداد کل مبتلایان از شروع تا امروز 5 میلیون و 399 هزار نفر.

تعداد کل شفایافتگان 5 میلیون و 262 هزار نفر.

بیماران شرایط سخت 737 نفر.

تعداد کل فوت شدگان 49 هزار و 473 نفر.

بنا به اطلاعاتی که وزیر بهداشت ترکیه منتشر نموده، این کشور، از حیث شتاب فرایند واکسیناسیون کرونا شرایط مطلوبی دارد و آخرین اطلاعات مربوط به واکسینه شدگان از این قرار است:

کل تعداد واکسن های تزریق شده 46 میلیون و 590 هزار و 23 نفر.

افرادی که دوز اول را دریافت نموده اند: 31 میلیون و 799 هزار و 678 نفر.

افرادی که هر دو دوز را دریافت نموده اند: 14 میلیون و 790 هزار و 345 نفر.

جمعیت ترکیه بدون در نظر دریافت نزدیک به 5 میلیون آواره، پناهجو و تبعه خارجی، 83 میلیون نفر است. با توجه به آمار واکسینه شدگان و هم با توجه به آمار تعداد واکسن در شبانه روز، می توان گفت تا 2 هفته دیگر، نیمی از کل جمعیت ترکیه، هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت می نمایند و از این حیث، وزارت بهداشت این کشور، کارنامه قابل دفاعی دارد.

آمارها نشان می دهد که ترجیح مقامات بهداشتی ترکیه بر این بوده که در کلانشهرها و منطقه ها دنیاگردی، فرایند واکسیناسیون سریع تر باشد. بر این اساس آمار دوزهای تزریق شده در چند استان از این قرار است:

استانبول 8 میلیون و 550 هزار دوز.

آنکارا 3 میلیون و 865 هزار دوز.

ازمیر 3 میلیون و 120 هزار دوز.

بورسا 1 میلیون و 808 هزار دوز.

آنتالیا 1 میلیون و 573 هزار دوز.

ترکیه تا به امروز از واکسن های چینی، روسی، آلمانی و انگلیسی استفاده نموده و بر اساس اطلاعاتی که در رسانه های این کشور منتشر شده، خرید 50 میلیون دوز واکسن چینی، مهم ترین قرارداد خرید واکسن این کشور بوده و واکسن ملی موسوم به ترکوواکس هم به فاز آزمایش انسانی رسیده است. البته چهارشنبه هم وزیر بهداشت ترکیه از قرارداد خرید 120 میلیون دوز واکسن بایون تک خبرداده بود.

ترکیه در 10 روز اخیر، در کنار کشورهایی همانند آمریکا، چین، کانادا، انگلیس، هندوستان، برزیل، آلمان، فرانسه و ایتالیا، در لیگ دسته نخست واکسینه های دنیا قرار گرفته است.

اعزام گروه های سیار به منظور واکسیناسیون معلولین و سالمندان ناتوان در منزل، حمایت هنرمندان و نخبگان از واکسیناسیون و انتشار پیغام های امیدبخش آنان در توییت وزیر بهداشت و تشکیل تیم های قانع کردن سالمندان برای واکسن، چند مورد از اقدامات ابتکاری ترکیه برای سرعت دادن به واکسیناسیون در این کشور است.

ترس ترکیه از دلتا

ورژن دلتای ویروس کرونا که برای اولین بار در هندوستان پدید آمد، در سه هفته اخیر، در 80 کشور دنیا مشاهده شده است. سازمان دنیای بهداشت که گونه های جهش یافته مهم ویروس کرونا را براساس حروف الفبای یونانی نامگذاری نموده، ورژن یافت شده در هندوستان را دلتا نام نهاده است.

این ویروس در انگلیس و آلمان شیوع زیادی داشته و مواردی از آن در روسیه هم مشاهده شده است. به همین دلیل، انتشار نوع جهش یافته دلتای ویروس کرونا در این کشورها، بعضی از دانشمندان و متخصصین ترکیه را هم نگران نموده است.

پروفسور امید ساواشچی از اعضای هیات علمی ستاد مبارزه با کرونا در ترکیه، از این موضوع خبر داده که دست کم در 16 استان از 81 استان ترکیه، موارد جهش یافته دلتا مشاهده شده و 134 نفر از مبتلایان به این ویروس شناسایی شده اند.

پروفسور امید ساواشچی معتقد است که برای سبقت دریافت از دلتا، وزارت بهداشت ترکیه در 4 هفته پیش رو، باید بدون استثنا، هر روز بیش از 1 میلیون واکسن تزریق کند و مدیران بهداشت استانها، اجازه ندهند که ضرباهنگ شتابان واکسیناسیون، به عدد زیر 1 میلیون نفر کاهش پیدا کند.

گردشگران، ویروس می آورند؟

در چند روز گذشته، مقامات وزارت امور خارجه ترکیه توانستند پس از مذاکره با کشورهایی نظیر آلمان، انگلیس و روسیه، رضایت خاطر آنان را برای اعزام دنیاگرد ها تامین نمایند. در این میان، مهم ترین کشور مشتری گردشگری ترکیه، شهفرایندان روسیه هستند که در همان روزهای نخست شروع مجدد پروازها، به طور میانگین، روزانه 14 هزار تن از آنان، به شهر آنتالیای ترکیه سفر کردند.

بازگشت دنیاگرد ها، خوشحالی دولت و بخش خصوصی را در پی آورد اما در این میان، کم نیستند رسانه ها و کارشناسانی که از این موضوع اظهار نگرانی نموده و معتقدند که در فضای روانی کنونی که ناشی از رکود بازار، کمبود منابع ارزی و مسائل کوچک و عظیم بنگاه های مالی دولتی و خصوصی است، نگرش همراه با چشم پوشی و تساهل به سفر اتباع خارجی، می تواند خطرناک باشد.

در سرانجام باید گفت، تامین واکسن و مدیریت فرایند واکسیناسیون در شهرها و روستاها، اقدام حیاتی و مهمی است. اما با این حال، هنوز هم نقش جوامع بشری و مردم کشورهای مختلف، مهم تر از هر فاکتور دیگری است و در صورتی که به یکباره، کل پرتوکول های بهداشتی و مراعات فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک نادیده گرفته گردد، حتی واکسیناسیون گسترده هم نمی تواند به تنهایی موثر باشد.

آموزشگاه ما

آموزشگاه ما | آموزش باید برای همه در دسترس باشد

ورزش من و تو

ورزش من و تو | مجله خبری و ورزشی، اخبار ورزشی
منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1486

به "فراز و فرود مبارزه با کرونا در ترکیه؛ ویروس دلتا بازگشت به شرایط عادی را مختل می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراز و فرود مبارزه با کرونا در ترکیه؛ ویروس دلتا بازگشت به شرایط عادی را مختل می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید