صدمات زیاد نشستن

به گزارش شهر وبلاگ، تهران (پانا) - بیش از حد نشستن امروزه یکی از معضلاتی است که گریبان گیر بشر شده و سبب بیماری های مختلف شده است. در این مقاله به آنالیز مضرات زیاد نشستن می پردازیم.

صدمات زیاد نشستن

یک آنالیز مطالعاتی توسط دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (UCLA) آمریکا، نشان می دهد که نشستن (sitting Complications) طولانی مدت، تاثیرات منفی روی مغز انسان، مخصوصا بخش حافظه آن دارد. محققان این دانشگاه روی ارتباط بین میزان فعالیت فیزیکی و لوب میانی(MTL) مطالعه کردند (بخشی که در شکل گیری حافظه جدید مشارکت دارد). دانشمندان UCLA از 35 فرد (بین 45 تا 75 سال) را در خصوص میانگین ساعاتی که در هفته ورزش می نمایند یا می نشینند، مورد پرسش قرار دادند و سپس ضخامت MTL آنها را با یاری تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) اندازه گیری نمودند.

نتایج این پژوهش که در مجله کتابخانه عمومی علوم (PLOS) منتشر شده، نشان می دهد نشستن به مدت طولانی، صرف نظر از میزان فعالیت فیزیکی انجام گرفته توسط فرد، به طور نزدیکی با اندازه MTL در ارتباط است. نتیجه یک تحقیق روی 200 هزار نفر و به مدت سه سال نشان داد که خطر مرگ در افرادی که بیش از یازده ساعت در روز می نشینند با کسانی که کمتر از چهار ساعت در روز می نشینند چهل درصد بیشتر است. به محض این که شما می­ نشینید، نود درصد از آنزیم های تجزیه نماینده چربی غیر فعال گردد. کلسترول خوب و عملکرد انسولین کاهش یافته و فشار خون افزایش میابد، عضلات پا به حالت استراحت در آمده و فشار روی مهره های گردن متمرکز می گردد.

نشستن به معنای تشکیل لخته در مغز و همینطور افزایش احتمال چاقی مفرط، دیابت و بیماری های قلبی عروقی است، قلب شما با خطر جدی روبرو شده به طوری که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی بیشتر از کسانی است که شغل هایی با فعالیت فیزیکی بالا دارند. همچنین ابتلا به سرطان های روده و سینه با نشستن بیش از اندازه مرتبط است.

تمایل بدن به تحرک و فعالیت

شاید همین الان که این مقاله را مطالعه می کنید نشسته باشید، این که فقط چند دقیقه برای خواندن این مقاله نشسته باشید اشکالی ندارد اما هر چه که بیشتر در این حالت باقی بمانید بدنتان پریشان تر می گردد. بدن شما منتظر است تا شما بلند شوید و او را حرکت دهید. ممکن است مسخره به نظر بیاید که بدن ما نشستن را دوست ندارد. مطمئنا نشستن به مدت کوتاه می تواند برای بازیابی انرژی، ریلکسیشن و کاهش اضطراب به ما یاری کند اما به هر حال شیوه زندگی گاها ما را مجبور می نماید که بیشتر بنشینیم تا حرکت کنیم، اما بدن ما برای چنین زندگی ای ساخته نشده است.

درون ما 360 مفصل و حدود 70 ماهیچه اسکلتی وجود دارد که حرکت ساده و روان را امکان پذیر می نماید. ساختار فیزیکی بی همتای بدن، به ما اجازه می دهد که بر خلاف جهت کشش گرانشی سر پا بایستیم، خون هم برای گردش صحیح به حرکت احتیاج دارد. سلول های عصبی از حرکت بدن سود می برند و پوست ما هم خاصیت کشسانی دارد، یعنی با توجه به حرکتمان فرم می گیرد. حالا که هر میلی متر از بدن ما آمده حرکت است و شما حرکتی نمی­ کنید چه اتفاقی می­فتد؟

بیماری های قلبی مهمترین عارضه پشت میز نشینی

یکی از متداولترین انواع نشستن، نشستن با پشت خمیده و شونه های افتاده است. این موقعیت فشار نابرابری را روی ستون فقرات می گذارد. در گذر زمان این کار باعث ساییده و پاره شدن دیسک های ستون فقرات می گردد و به ماهیچه هایی که برای تعدیل این موقعیت کش می­ آیند فشار وارد می نمایند. زمانی که نشستید این شکل خمیده فضای خالی سینه را هم کم می نماید، یعنی وقتی نفس می کشید ریه فضای کمتری برای منبسط شدن دارد، این یک معضل است چون موقتا میزان اکسیژنی که وارد خون و ریه ها می گردد را کم می نماید.

از مضرات دیگر پشت میز نشینی افزایش ریسک بیماری های قلبی است، طوری که پشت میزنشین ­ها 64% بیشتر از افراد دیگر در معرض بیماری های قلبی هستند، پشت میز نشینی بیش از حد، شش تا هفت سال از عمر مفید و سالم زندگی افراد کم می نماید. حتی بعضی از متخصصین ثابت نموده اند که سرطان در افرادی که بیش از 6 تا 7 ساعت روزانه پشت میز می ­نشینند شایع­تر است.

در روزگار کنونی شاید خیلی از ما روزی 6 تا 15 ساعت روی مبل، جایگاه اداره و جایگاه خودرو می­ نشینیم و این میزان آن قدر زیاد است که هیچ ورزش مختصری نمی تواند در مقابل آن بایستد، اما با این حال مبارزه با بیماری نشستن خیلی هم محال به نظر نمی رسد، برای آغاز این نبرد ابتدا باید به دقت فعالیت های جسمی خود را بشناسیم.

برای کسی که روزانه حداقل 6 ساعت یکجا می نشیند (سیگار یا داروی خاصی مصرف نمی نمایند، و تغذیه نسبتا متعادلی دارند):

هر یک ساعت یک ربع از جایتان بلند شوید یا دراز بکشید.

روزی نیم ساعت فعالیت جسمی داشته باشید.

اگر شما بتوانید این دو کار را با هم ترکیب کنید چه بسا بهتر است، همچنین می توانید این 30 دقیقه را تکه های 10 دقیقه ای تقسیم کنید که از کارهایتان عقب نیفتید.

تغییر شکل ستون فقرات

محاسبات علمی نشان می دهد که در بسیاری از کشورها هر نفر روزی 14 ساعت را در حالت نشسته خواهد گذراند. بر اساس تحقیقات و به گفته بعضی از کارشناسان این حوزه، نشستن یک حالت کاملاً غیرطبیعی برای بدن بوده و ساختار بدن انسان طوری تکامل یافته که با نشستن طولانی مدت سازگار نیست. ستون فقرات انسان در حالت طبیعی S شکل قرار بوده و برای این موضوع نیز یک دلیل خاص وجود دارد و آن هم این که در مقابل تغییر شکل مقاومت داشته باشد. اما در حالت نشسته شکل ستون فقرات به حرف C شباهت بیشتری پیدا می نماید. وقتی که شخصی قوز می نماید، عضلات شکم ضعیف تر شده و بدون تمرینات بدنی منظم نمی توانند شکل طبیعی بدن را حفظ نمایند.

وقتی که در حالت نشسته قرار دارید این تغییر شکل و فشار به لگن خاصره و مهره های گردن منتقل می گردد و بدین ترتیب فشار بر روی دیسک های گردن نیز افزایش می یابد. بدین ترتیب فشارهای متغیر بر ستون فقرات می تواند به گیر افتادن مهره های گردن منجر گردد که در ادامه کاهش جریان خون به مغز را در پی خواهد داشت. بدین ترتیب شخص دچار سردرد و تاری دید خواهد شد. ستون فقرات در واقع چهارچوبی برای نگهداری تمامی ارگان های داخلی بدن است. به همین دلیل بسیار مهم است که آن را صاف نگه داشته تا فشار دائمی زیادی روی آن قرار نداشته باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1264

به "صدمات زیاد نشستن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدمات زیاد نشستن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید