آموزش؛ از ارکان اصلی ورود به دنیای فرش

به گزارش شهر وبلاگ، خبرنگاران/زنجان یک طراح فرش گفت: در کنار علاقه و سرمایه، آموزش از ارکان اصلی ورود به دنیای فرش است که آموزش های جهاددانشگاهی در این حوزه بسیار مفید است.

آموزش؛ از ارکان اصلی ورود به دنیای فرش

ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی جوانان و هم استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت های عظیم نیروی جوان، مستعد و تحصیل نموده کشور در راستای تحقق توسعه پایدار فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، ورزشی، کارآفرینی و اشتغال، یکی از اهداف تفاهم نامه منعقده بین وزارت ورزش و جوانان و جهاددانشگاهی است.

در این راستا، مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی زنجان (منش)، موضوعاتی از قبیل مشارکت در برگزاری نشست های تخصصی، همایش ها، سمینارها، کارگاه ها، دوره های آموزشی، فرهنگی، کارآفرینی و اشتغال، بعلاوه استفاده از توانمندی های علمی، تخصصی و تجربیات جهاددانشگاهی را در راستای اهداف و برنامه های توسعه ای حوزه جوانان بر عهده دارد.

برگزاری کارگاه ها و رویدادهای آموزشی کارآفرینی و مهارت های کسب و کار ویژه جوانان علاقه مند به کارآفرینی در حوزه های مختلف از قبیل رویداد تازه شو یکی از این برنامه های تدوین شده است.

در حاشیه این کارگاه یک طراح فرش با بیان اینکه 35 سال است که در حوزه فراوری و طراحی فرش فعالیت می نماید، اعلام کرد: همین علاقه سبب شد که در کنار کار طراحی به سمت فراوری فرش هم حرکت کنم.

ناصر حسین خانی که از موسسان خانه طراحی فرش هم به تعداد می رود، اظهار کرد: اولین چیزی که باعث ورودم به این حرفه شد علاقه خاصی بود که به هنر طراحی به ویژه طراحی فرش داشتم که با توجه به همین موضوع خانواده ام از مشوقان اصلی برای ورود به دنیای طراحی فرش بودند.

وی با اشاره به اینکه نحوه آموزش هایش برای شروع کار به صورت استاد - شاگردی بوده اما به مرور نحوه آموزش ها را هم به صورت علمی دنبال نموده است، گفت: در زمان های مانند گذشته کلاس های دانشگاهی و یا کارگاه های آموزشی در حوزه طراحی فرش دایر نبود اما با توجه به پتانسیل های موجود در حوزه فرش به مرور کارها به سمت علمی شدن پیش رفته است.

این طراح فرش با یادآوری اینکه طراحی نقشه در اوایل کار از روی سایر نقشه های موجود در بازار انجام می شد، توضیح داد: پس از مدتی که طراحی از روی نقشه های موجود را کنار گذاشته و شخصاً وارد عرصه طراحی با طرح های نو و خلاقانه شدم.

حسین خانی با شرح این مطلب که برای موفقیت در حوزه طراحی فرش، خلاقیت حرف اول را می زند، تاکید نمود: اولین شرط ورود افراد به دنیای فرش هم علاقه است، زیرا همین علاقه سبب ایجاد انگیزه می گردد.

این کارآفرین با بیان اینکه در حوزه طراحی فرش بیش از 30 شاگرد را تربیت نموده ام، یادآور شد: در حوزه فراوری فرش هم سالانه 200 تا 300 نفر با ما کار می نمایند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به بعضی از مسائل فراوری فرش به صورت کارگاهی به صرفه نیست، شرح داد: بیشتر فراوریات به صورت خانگی است که در این راستا هم کل استان را تحت پوشش داریم.

حسین خانی با بیان اینکه در منطقه ها روستایی گرایش به حوزه فرش کمتر از منطقه ها روستایی است، ادامه داد: با توجه به وجود بعضی از مسائل و هم علاقه به پشت میزنشینی در حال حاضر جوانان رغبتی برای ورود به حوزه فرش بافی ندارند.

این کارآفرین با بیان اینکه یکی از چالش های پیش روی حوزه فرش زنجان این است که فراوری نماینده پشم و ابریشم در استان نداریم و بیشتر افراد فروشنده هستند، یادآور شد: برای فراوری فرش در استان ابریشم مورد احتیاج از شهرستان کاشان و پشم هم اغلب از یزد تهیه می گردد.

وی با تاکید بر اینکه برای ورود به دنیای فرش در کنار علاقه شناخت از کار و کسب تخصص هم ضروری است، توضیح داد: بعضی از افراد تنها برای سرمایه گذاری و بدون شناخت وارد این حوزه می شوند که همین موضوع ممکن است سبب از بین رفتن سرمایه آنان گردد.

حسین خانی با تاکید بر این که کلاس های آموزشی که در جهاددانشگاهی برگزار می گردد، می تواند یکی از استارت های خوب برای ورود به دنیای فرش باشد، توضیح داد: برای موفقیت در زمینه فرش در کنار استاد - شاگردی باید به صورت علمی هم وارد این حوزه شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که سبب شده طی سال های اخیر کمتر جوانان به سمت حوزه فرش بافی روی بیاورند و حمایت نشدن از فرش بافان است، توضیح داد: به دلیل تحریم ها و بروز مسائلی در زمینه جابه جایی پول مسائلی در حوزه فروش فرش هم مشاهده می گردد.

حسین خانی با بیان اینکه بیشترین زحمت فراوری فرش به عهده بافنده است اما سود اصلی نصیب تاجر می گردد، افزود: حاشیه های بازار از جمله وجود دلالی همیشه فراورینمایندگان را رنج می دهد.

این کارآفرین با اشاره به اجرای طرح بیمه قالیبافان و مسائل ساختاری و هم کمبودهای بودجه در حوزه اجرای این طرح، متذکر شد: مشخص نکردن درست افرادی که می توانستند از این طرح بهره ببرند سبب استفاده افرادی با شغل های مختلف از بیمه قالی بافی شد که همین موضوع موجب به وجود آمدن چالش ها و مسائل فراوانی در حوزه بیمه فعالان این رشته شده است.

این کارآفرین با تاکید بر این که قبلاً فرش به صورت صنایع دستی بود اما در حال حاضر به هنر صنعت تبدیل شده و زیرمجموعه صنعت معدن و تجارت است، ادامه داد: بعضی از سیاست های غلطی که در حوزه فرش وجود دارد سبب شده که صنعت فرش در ایران ضعیف گردد.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت های فراوری فرش این است که بافنده با خاطری آسوده، کم ترین هزینه و با کم ترین خطر می تواند در این حوزه مشغول باشد، یادآور شد: هر چه سایز فرش عظیم تر باشد، حاشیه سود خوبی نصیب بافنده خواهد شد.

حسین خانی با بیان اینکه ما بافنده های بالقوه زیاد و بازارهای خوبی هم داریم که احتیاج به حمایت دارند، توضیح داد: دولت در بحث بازاریابی، بازار شناسی و حمایت از بافندگان و هم برگزاری جشنواره های مختلف داخلی و خارجی می تواند به رونق صنعت صنعت فرش در کشور یاری کند.

این طراح فرش با بیان اینکه مشتریان اصلی فرش ایران کشورهای عربی، روسیه، کشورهای اروپایی و حتی آمریکا است، اعلام نمود: هر کشور نقشه خاص خود را دارد و بسته به سلیقه نسبت به خرید فرش از ایران اقدام می نماید.

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

زرین گراف

زرین گراف: عصر طلایی گرافیک
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1584

به "آموزش؛ از ارکان اصلی ورود به دنیای فرش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش؛ از ارکان اصلی ورود به دنیای فرش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید