سیستم خنک کننده بدون احتیاج به برق فراوری شد

به گزارش شهر وبلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، در بعضی از گرم ترین کشورهای دنیا که بیشترین احتیاج به سیستم های خنک کننده وجود دارد، زیرساخت مورد احتیاج برای تامین برق چنین ابزارهایی وجود ندارد. به همین دلیل محققان یک سیستم نو ابداع نموده اند که می تواند در این خصوص یاری حال باشد و تاثیرات خنک کنندگی را بدون احتیاج به برق فراهم کند.

سیستم خنک کننده بدون احتیاج به برق فراوری شد

محققان MIT این سیستم را براساس تحقیقات پیشین خود ابداع نموده اند که ترکیبی از خنک نماینده تبخیری، خنک نماینده تابشی و عایق حرارتی است و تا 19 درجه فارنهایت (10.5 درجه سانتیگراد) از دمای محیط خنک تر می گردد و به شکل یک پانل ساخته شده از سه لایه مواد مختلف است.

این سیستم را می تواند رو یا کنار هر دستگاهی مانند جعبه های حاوی کالاهای فاسدشدنی مانند غذا یا دارو نصب کرد که نیازمند خنک سازی هستند. به گفته محققان ام آی تی این فناوری سبب می گردد مدت زمان ذخیره سازی ایمن غذا در شرایط بسیار مرطوب 40 درصد افزایش یابد یا به عبارتی دیگر 3 بار بیشتر از مدت زمان نگهداری در شرایط خشک گردد.

بعلاوه می توان از این سیستم برای خنک کردن آب در دستگاه های تهویه هوا استفاده کرد. این امر سبب می گردد دستگاه های مذکور برق کمتری مصرف نمایند و عملکردشان کاهش نیابد.

لایه کف سیستم ماده ای آینده مانند وجود دارد که نور خورشید را منعکس می نماید. این امر سبب می گردد اشعه مادون سرخ خورشید سیستم را گرم نکند. در وسط آن نیز یک هیدروژل متخلخل وجود دارد که بخش اعظم آن از آب تشکیل شده است. همزمان با داغ شدن آب، هیدروژل به بخاری تبدیل می گردد که به لایه بالایی می چسبد.

لایه بالایی نیز نوعی از آئروژل است که بخش اعظم آن حاوی جیب های هوا با حفره های پلی اتیلن است. در هر دو ژل آب تبخیر می گردد و اشعه های مادون سرخ می ت وانند از آئروژل گذر نمایند به این ترتیب خنک نمایندگی تبخیری و تابشی به وجود می آید.

علاوه برآن باید اشاره نمود آئروژل مذکور به عنوان یک لایه عایق عمل می نماید و اجازه نمی دهد گرما به آیتم زیرین برسد. البته لایه زیرین نیز منعکس نماینده نور خورشید است. متاسفانه در حال حاضر فراوری این سیستم گرانبها است و تحقیقات روی روش های کاهش قیمت فراوری آئروژل متمرکز است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 مهر 1401 بروزرسانی: 2 مهر 1401 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2013

به "سیستم خنک کننده بدون احتیاج به برق فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم خنک کننده بدون احتیاج به برق فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید