روزشمار: 3 خرداد؛ روز جهانی لاک پشت

به گزارش شهر وبلاگ، روز 23 می از سال 2000 تا کنون به عنوان روز دنیای لاک پشت ها در سراسر دنیا جشن گرفته می شود.

روزشمار: 3 خرداد؛ روز جهانی لاک پشت

روز دنیای لاک پشت در سراسر دنیا به روش های مختلفی برگزار می شود که شامل فعالیت های آموزشی عمومی درباره لاک پشت ها، تماشای لاک پشت ها در باغ وحش ها و پوشیدن لباسی مانند لاک پشت ها است. هدف این فعالیت ها آموزش افراد برای آشنایی با لاک پشت ها و نجات لاک پشت های گرفته یا زخمی شده در بزرگراه ها و انجام فعالیت های تحقیقاتی بیشتر در زمینه لاک پشت ها است.

حدود 250 گونه مختلف از لاک پشت ها و سنگ پشت ها در سراسر دنیا وجود دارند. آن ها در زیستگاه های مختلف، از اقیانوس گرفته تا صحراها، زندگی می کنند. اما در مکان هایی با آب و هوای سرد قادر به زندگی نیستند.

هدف از این برنامه، افزایش دانش عموم جامعه نسبت درباره لاک پشت ها و کمک به حفظ گونه آن هاست.

سازمان های حامی محیط زیست هر سال در کشورهای مختلف برنامه هایی را به مناسبت روز دنیای لاک پشت برگزار می کنند. پشتیبان مالی این جشن ها سازمان آمریکایی نجات لاک پشت هاست.

لاک پشت ها نیز مانند بسکمک از گونه های جانوریِ با ارزش برای محیط زیست و حیات وحش که در معرض خطر نابودی هستند با خطرات گوناگونی روبرو اند که اگر اقدامات ضروری برای مراقبت از آنها صورت نگیرد به زودی نسل شان منقرض خواهد شد.

این خزندگان بی آزار، دوست داشتنی و مفید برای محیط زیست با تهدیدهای جدی از جمله تغییرات جوی، تجارت غیرقانونی، صیدهای تجاری، از دست دادن زیستگاه های طبیعی و آلودگی های زیست محیطی روبرو هستند.

کارشناسان حفاظت از حیات وحش به دوست داران زمین و محیط زیست، چند راهکار زیر را برای حفاظت از لاک پشت ها توصیه می کنند:

  • هرگز از فروشگاه های حیوانات اهلی لاک پشت خریداری نکنید چون با این کار فروشندگان را به شکار و محروم کردنِ این حیوانات از زیستگاه های طبیعی شان ترغیب می کنید.
  • هرگز یک لاک پشت را از محیط طبیعی زندگی اش جدا نکنید مگر اینکه بیماری و زخمی باشد و به کمک و مراقبت شما احتیاج داشته باشد و پس از اطمینان از سلامتی، آن را زودتر به زیستگاه اش بازگردانید.
  • اگر لاک پشتی را دیدید که در حال گذشتن از عرض خیابان است هرگز آن را به مبدا حرکتش بازنگردانید چون دوباره همین راستا را طی خواهد کرد. بلکه لازم است او را برداشته و به سمت دیگر جاده منتقل کنید.
  • هر نوع خرید و فروش غیرقانونی و رفتارهای وحشیانه با این حیوانات را به مقامات محلی محیط زیستی خود اطلاع دهید.

لاک پشت های ساکن ایران

لاک پشت های ساکن ایران شامل سه گونه لاک پشت های آبزی (آب شور)، لاک پشت های نیمه آبزی (آب شیرین) و لاک پشت های خاکی می شوند. لاک پشت های آبزی در جنوب ایران در خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند.

لاک پشت های نیمه آبزی ایران شامل دو گونه نیمه آبزی در شمال ایران و گونه لاک نرم در جنوب غرب ایران می شود. ایران دارای دو نوع از لاک پشت های خاکی نیز هست. این لاک پشت ها تقریبا در همه جای ایران یافت می شوند.

تا به امروز هشت گونه از این آبزی ها در دریاها و اقیانوس ها شناخته شده که از این میان گونه های لاک پشت های سبز، سرخ، چرمی، عقابی و زیتونی در خلیج فارس و دریای عمان از طریق سازمان فائو تایید شده است.

در سواحل جنوبی ایران بیش از 50 زیستگاه اصلی برای لاک پشت های دریایی وجود دارد که محل چرا، جفت گیری و تخم ریزی آن ها است، بر اساس نتایج به دست آمده لاک پشت سبز و لاک پشت پوزه عقابی بیشترین تعداد لانه سازی یا به بیان دیگر بیشترین منطقه ها لانه سازی و تخم گذاری در ایران را به خود اختصاص داده است.

با توجه به اهمیت موضوع سازمان حفاظت محیط زیست مطالعه ای را در مورد شرایط لاک پشت های ایران انجام داده است.

نتایج حاصل از بررسی پراکنش لاک پشت های دریایی نشان داده است که این موجودات در تمامی نقاط خلیج فارس و دریای عمان گسترده اند و 52 منطقه زیستگاه مناسبی برای آن هاست، از این منطقه ها حدود 11 زیستگاه در دریای عمان، 26 زیستگاه در خلیج فارس و 15 زیستگاه نیز در جزایر اطراف واقع شده است.

در همین روز:

1. سالروز آزادسازی خرمشهر 1361

2. تولد ژولیوس اوْپرت خاورشناس معروف آلمانی (1825 میلادی)

3. هلند استقلال خود را از تسلط اسپانیا اظهار داشت. (1568 میلادی)

منبع: کجارو
انتشار: 6 بهمن 1400 بروزرسانی: 6 بهمن 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1809

به "روزشمار: 3 خرداد؛ روز جهانی لاک پشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 3 خرداد؛ روز جهانی لاک پشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید