راه های پرورش خلاقیت در زندگی (7 تکنیک علمی و موثر)

به گزارش شهر وبلاگ، افراد با خلاقیت به دنیا نمی آیند! این نکته، یکی از مهم ترین مواردی است که قبل از اشاره به هر چیزی، باید از آن اطلاع داشته باشید. در صورتی که فردی بخواهد خلاقیت خود را پرورش دهد، باید با بکار بستن یک سری از گام های عملی در زندگی، خلاقیت خود را پرورش دهد. خوشبختانه راه های پرورش خلاقیت کم نیستند و تا به حال روش های متنوعی برای رشد خلاقیت ثابت شده است.

راه های پرورش خلاقیت در زندگی (7 تکنیک علمی و موثر)

در این مطلب تصمیم داریم ابتدا به تعریف خلاقیت بپردازیم و سپس چند روش و راه عملی برای پرورش خلاقیت را بررسی کنیم. تمامی این روش ها در دانشگاه های برتر دنیا مورد بحث و بررسی قرار گرفته و کارایی و اثربخشی آن به اثبات رسیده است.

تعریف خلاقیت

وقتی صحبت از خلاقیت به میان می آید، بعضی از افراد تصور می کنند که باید کاری خارق العاده انجام شود تا بتوان اسم آن را خلاقیت گذاشت. اما اصلاً چنین چیزی صحیح نیست. خلاقیت به معنای توانایی ایجاد ایده های جدید و رسیدن به شیوه ای جدید و نوین برای فکر کردن و اندیشیدن است.

بر اساس این تعریف، فرد خلاق به هیچ عنوان کسی نیست که فقط به دنبال انجام دادن یک کار از راستا جدید است. روش جدید نباید زمان و انرژی فرد را بی فایده هدر دهد. راه های پرورش خلاقیت به شما نشان خواهد داد که چگونه خلاقیت را به معنای واقعی کلمه در زندگی خود به کار ببندید.

عوامل موثر بر خلاقیت و ذکر چند نکته

خلاقیت معمولاً ربطی به سن افراد ندارد. گاهی ممکن است افرایش سن موجب افزایش خلاقیت شود. خلاقیت بر اساس دو فاکتور ذهنی ساخته می شود:

  1. پایگاه اطلاعاتی ایده ها
  2. ارتباط بین این ایده ها

افراد خلاق باید یک پایگاه اطلاعاتی قوی از ایده ها در مورد تمامی جنبه های زندگی داشته باشند. ممکن است بخشی از ایده ها، ناکارآمد به نظر برسد، اما هر چه پایگاه اطلاعاتی ایده ها بزرگ تر باشد، بیشتر می توان در جاهای مختلف زندگی از آن استفاده کرد.

اگر دقت کرده باشید، افراد خلاق معمولاً در مورد مسائل مختلف اطلاعات دارند. ممکن است فردی در مورد معماری، بازاریابی، تبلیغات و برندگان جایزه اسکار اطلاعات داشته باشد و در بخش های مختلف زندگی خود از اطلاعات این افراد استفاده کند.

افراد خلاق اطلاعات زیادی دارند

اگر از این افراد بپرسید که چگونه به روش های خلاقانه رسیده اند، ممکن است خودشان هم ندانند. شاید یک طراح مد، با دیدن یک معماری خاص بتواند به یک طرح الهام بخش برای لباس برسد. به طور خلاصه، اولین شرط برای رسیدن به خلاقیت این است که فرد، احساسات خود را نسبت به مسائل گوناگون آزاد بگذارد.

در صورتی که اهل مطالعه، دیدن، شنیدن یا سفر کردن به جاهای مختلف باشید، مطمئناً به مرور زمان به خلاقیت دست پیدا خواهید کرد. راه های پرورش خلاقیت متنوع است که در ادامه به آن می پردازیم.

راه های پرورش خلاقیت در زندگی

1. مطالب و مجله های جدید و متنوع بخوانید

گریچین رابین، یکی از نویسندگان معروف، خواندن مطالب و مجلات جدید را به عنوان یکی از بهترین راه های پرورش خلاقیت می داند. او بر این باور است که خواندن یک مجله جدید در طول یک ماه (در حوزه جدید)، می تواند تأثیر فوق العاده ای روی افزایش خلاقیت داشته باشد.

ممکن است این کار در ابتدا چندان جالب نباشد، اما فکر انسان را نسبت به مسائل گوناگون باز و روشن می نماید. حتی اگر علاقه ای به خواندن کل مقالات ندارید، عناوین و چند پاراگراف ابتدایی را حتماً مطالعه کنید.

2. به تماشای مردم بنشینید!

بگذارید در ابتدا اعلام کنیم که در این مورد سعی کنید که مسئله ای برایتان ایجاد نکند. خیلی مرموز و بدون خیره شدن به یک کافی شاپ یا رستوران بروید و به تماشای مردم بنشینید. البته انتخاب روز مناسب هم خیلی اهمیت دارد. به عواطف، احساسات، صحبت ها، لباس ها، رنگ ها و استایل افراد توجه کنید.

وقتی فردی را می بینید از خودتان بپرسید که این فرد، چگونه آدمی است. ببینید آیا می توانید افراد را در ذهن خود طبقه بندی کنید. به این موضوع فکر کنید که این افراد در مکانی که شما هستید، دنبال چه چیزی هستند و بعد از آن می خواهند چه کاری انجام دهند؟

3. با اسباب بازی ها بازی کنید

خانه بازی هایی که در گذشته انجام می دادیم را به یاد دارید؟ آن اسباب بازی هایی که به شکل آجر بودند و با چیدن آن ها روی هم یک خانه درست می کردیم! حالا مجدداً زمان آن فرارسیده است که سراغ اسباب بازی ها بروید و کمی بازی کنید. مطمئن باشید که خلاقیتتان را پرورش خواهد داد. بازی با ماشین های کوچک، عروسک ها و اسباب بازی های دیگر می تواند تمام مغز شما را فعال کند.

بازی کردن با اسباب بازی، حجم زیادی از استرس را از مغز خارج می کند و آرامش را برای شما به ارمغان می آورد. شاید حین بازی بتوانید مسئله ای که در یک پروژه کاری برایتان به وجود آمده است را حل کنید.

مطالعات علمی نشان می دهد که اگر شخصی که در حال کار روی یک مسئله است، بیش از یکی از حواس خود را درگیر کند، مسلماً توانایی فکر کردن، برقراری ارتباط و حل مسئله را در خود تقویت می نماید و این، یکی از راه های پرورش خلاقیت است.

4. نوشتن، نقاشی کردن و خط خطی کردن

یکی از بهترین راه های پرورش خلاقیت این است که یک کاغذ پیدا کنید، قلم را روی آن بگذارید و شروع به نقاشی کنید. مهم نیست که چه چیزی می کشید. فقط بکشید. حتی می توانید خط خطی کنید. این کار در تمرکز ذهنی و یا تسلط بر ذهن، به شما کمک می نماید.

فکر کردن همراه با نقاشی و خط خطی می تواند به بهترین ایده ها ختم شود. خود را مثل یک کودک جلوه دهید که یک قلم و کاغذ به دستش داده اند و از او می خواهند که نقاشی کند. استفاده از مداد رنگی هم در این مواقع می تواند مفید و موثر باشد. هر چند که ایده نوشتن، نقاشی و خط خطی کمی خنده دار به نظر می رسد، اما تمامی این موارد از سوی دانشمندان به اثبات رسیده است.

5. گاهی ریسک کنید

وقتی صحبت از راه های پرورش خلاقیت به میان می آید، ریسک پذیری اهمیت خود را نمایش می دهد. گاهی برای افزایش توانایی های سعی کنید، ریسک را بپذیرید. البته همیشه قرار نیست که ریسک به موفقیت ختم شود، اما باعث می شود که استعدادهای خلاقانه شما پرورش پیدا کند.

6. از طوفان فکری برای خلق ایده های جدید استفاده کنید

طوفان فکری یکی از تکنیک های معمول و متداول در محیط های آکادمیک و حرفه ای است. طوفان فکری نیز یکی از ابزارهای قدرتمندی است که به کمک آن می توانید توانمندی های خلاقانه خود را ارتقا دهید.

7. خودتان را به چالش بکشید و از این طریق خلاقیت خود را پرورش دهید

وقتی خلاقیت را در خود پرورش دادید، سعی کنید به صورت مداوم خودتان را در مورد مسائل مختلف زندگی به چالش بکشید و توانمندی های خود را رشد و پرورش دهید. در مورد مسائل گوناگون سعی کنید راهکار دیگری پیدا کنید. سعی کنید همیشه از یک راستا برای حل مسائل خود استفاده نکنید و به دنبال روش های جدید باشید.

نتیجه گیری

زندگی ماشینی در دنیای امروز باعث شده است که خلاقیت در افراد کاهش یابد. امروزه متخصصان و کارشناسان سعی می کنند که با ارائه نظرات و ایده های مختلف، به بهبود توانمندی های گوناگونی در افراد کمک کنند. همان طور که مشاهده کردید راه های پرورش خلاقیت کم نیست و شما می توانید روش های گوناگونی را برای بهبود تفکر خلاق خود استفاده کنید.

تا به امروز اتفاق افتاده است که از خلاقیت خود در حل مسائل استفاده کنید؟ چه روش هایی برای پرورش خلاقیت می شناسید؟ لطفا روش های خود را با ما و سایر کاربران، در پایین همین صفحه به اشتراک بگذارید.

در صورتی که به موضوع خلاقیت علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم دو مقاله تفکر خلاق و تجسم خلاق را نیز در انگیزه مطالعه کنید.

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: مجله انگیزه
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 688

به "راه های پرورش خلاقیت در زندگی (7 تکنیک علمی و موثر)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های پرورش خلاقیت در زندگی (7 تکنیک علمی و موثر)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید