راه اندازی موزه ای برای شناخت پیشینه 7هزار ساله تهران

به گزارش شهر وبلاگ، مرتضی ادیب زاده، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در نشست مجازی تهران در آینه موزه ها، اظهار کرد: تهران به واسطه پایتخت بودن، همواره کانون توجه بوده است و بسیاری از مراکز دانشگاهی، پژوهشی، علمی، سیاسی و سایر نهادهای اجتماعی برای نخستین بار در تهران شکل گرفته و بسیاری از اتفاقات و رخدادهای فرهنگی هنری در این شهر اتفاق افتاده است.

راه اندازی موزه ای برای شناخت پیشینه 7هزار ساله تهران

وی گفت: احتیاج است که یک مرکز تخصصی به عنوان تهران شناسی و موزه عظیم تهران داشته باشیم تا داده های فرهنگی و اجتماعی و پیشینه 7هزار ساله، فرهنگ چشمه علی، آثار تپه های قیطریه، داده های دروس، کوهپایه های شمالی تهران و آثار فاخر دوره معاصر در حوزه موسیقی، تجسمی و سایر رشته های هنری را به نمایش بگذاریم.

ادیب زاده اضافه نمود: بسیاری از اشیاء و آثار مختلف فرهنگی و هنری، نسخ خطی مربوط به تهران در موزه های مختلف آن پراکنده است و می توان آثار خوشنویسی، نگارگری و سبک های مختلف هنری و داده های مربوط به تهران را با یک سیر تاریخی؛ پیش از تاریخ، تاریخی، دوران اسلامی و معاصر به صورت متمرکز در موزه ای به نمایش گذاشت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران بیان نمود: بارها در خصوص ایجاد موزه تهران و بحث تهران شناسی اعلام احتیاج شده و اعلام آمادگی می کنیم که با شهرداری و سایر نهادها که متولی امور اداره شهر هستند، همکاری مشترکی را برای راه اندازی این موزه داشته باشیم.

وی با ارایه توضیحاتی درباره پیشینه تهران بر اساس یافته ها و داده های باستان شناختی اظهارداشت: پیشینه تهران براساس این یافته ها عمدتا به کاوش های سیف الله کامبخش فرد نسبت داده می شد که کاوش هایی را حدود سال های 50-1347 در تپه های قیطریه انجام داد و توانست آثاری را از هزاره اول قبل از میلاد، حدود 3هزار سال قبل را شناسایی کند و این مبنایی برای اصطلاح تهران 3هزار ساله شد.

ادیب زاده گفت: چند سال گذشته نیز در حین اجرای پروژه های عمرانی شهری و خط انتقال لوله فاضلاب در خیابان مولوی، شواهدی از داده های باستان شناسی در حین خاک برداری ها شناسایی شد که با پیگیری دانشجویان علاقه مند در این حوزه، پروژه عمرانی متوقف و کاوش های باستان شناسی انجام شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اضافه نمود: در این کاوش ها بقایایی ارزشمند از یک لایه تاریخی، فرهنگی و باستان شناختی متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد و تقریبا هم افق با فرهنگ چشمه علی و به نوعی همان داده های فرهنگ چشمه علی در شهر ری در مرکز بافت تاریخی تهران شناسایی شد، از این پس تهران را با آن یافته تدفینی و بانوی 7هزار ساله، تهران 7هزار ساله قلمداد می کنیم.

وی با اشاره به فعالیت 156 موزه در تهران اظهارداشت: این موزه ها دولتی و خصوصی و زیرمجموعه بعضی از نهادها و تعدادی هم خانه موزه مشاهیر و شخصیت های مختلف فرهنگی، علمی و سیاسی هستند و موزه های مردم شناسی بسیار متنوعی از فرهنگ های مختلف نیز در تهران وجود دارد.

ادیب زاده گفت: کوشش ما در حوزه موزه و بافت فرهنگی تهران این است که سطح کیفی موزه ها را با توجه به همه کمبودها و کاستی ها که در حوزه اعتبارات در سالیان گذشته بوده ارتقا دهیم، در خصوص موزه های پنج گانه ای که زیرمجموعه اداره کل میراث استان تهران است، به ویژه در دوره شیوع کرونا توانستیم سطح فعالیت آن ها را با نمایش های آنلاین، نمایشگاه ها، نشست های تخصصی و معرفی های تخصصی اشیا ارتقا دهیم.

مالکیت 62 موزه و خانه موزه برعهده شهرداری تهران است

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به فعالیت 638 موزه در کشور گفت: تهران حدود 200 موزه دارد که از این تعداد حدود 50 موزه متعلق به بخش خصوصی و مجموعه دار است، یک سوم موزه های کشور در تهران وجود دارد و می توان تهران را شهر موزه ها نامید.

مهرشاد کاظمی گفت: براساس پیشینه فرهنگی تاریخی تهران، شهرداری طی دهه های گذشته رسالتی برای خود تعریف نموده و صرفا در حوزه خدماتی فعالیت نمی کند بلکه خود را به عنوان یک نهاد اجتماعی و فرهنگی معرفی نموده و سرمایه گذاری قابل توجهی را در بخش فرهنگ، هنر، تاریخ و اجتماع مردم تهران انجام داده که بخشی از اینها به صورت سرمایه گذاری در راه اندازی موزه های مختلف است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر مالکیت حدود 62 موزه و یا خانه موزه برعهده شهرداری تهران است، منازل اشخاص معروف و شخصیت های ماندگار فرهنگی و سیاسی توسط شهرداری خریداری شده و به صورت خانه موزه فعالیت می نمایند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به پیشینه تهران اظهارداشت: این شهر دارای سه دوره تاریخی؛ روستایی، شهری و پایتختی است، اقوام مختلفی در طول تاریخ چه قبل از پایتختی و به خصوص بعد از پایتختی به تهران مهاجرت کردند و این اقوام از خود یادگارهای بسیاری به صورت ملموس و غیرملموس به جای گذاشتند و این آثار باعث شده که تهران از لحاظ تنوع موزه ای بسیار شکوفا باشد.

کاظمی بیان نمود: موزه هایی در حوزه های مختلف از جمله پزشکی، محیط زیست، حیات وحش، زمین شناسی، فرهنگی، هنری و تاریخی در تهران فعالیت می نمایند و هر کدام از اینها در جهان، رده های بالایی دارد که نشان دهنده پیشینه و تاریخ فرهنگ مردم این سرزمین است، به عنوان مثال آثاری که در موزه هنرهای معاصر وجود دارد بی نظیر است و این موزه از لحاظ ارزش و تعداد آثار در جهان برتر است.

وی درباره ضرورت راه اندازی موزه تهران گفت: با توجه به پیشینه فرهنگی تاریخی و آثار چند هزار ساله در تهران تا دوره معاصر ضرورت دارد این شهر موزه خاص خود را داشته باشد، این طرح چند سالی است که دنبال می گردد و از دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران مصوبه ای برای تاسیس موزه این شهر وجود دارد و در این دوره مدیریت شهری هم در دستور کار قرار داشته است.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران اضافه نمود: احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در دویست و نود و پنجمین جلسه این شورا پیشنهاد دادند که ساختمان روزنامه اطلاعات به عنوان موزه تهران تصویب و راه اندازی گردد، این مکان توجیه هم دارد و به عنوان راسته موزه ای و در محدوده میدان امام خمینی(ره)، توپخانه، موزه های علی اکبر صنعتی، سکه بانک سپه، ارتباطات یا پست واقع شده است و ساختمان روزنامه اطلاعات علاوه بر قدمت برای موزه مناسب است.

کاظمی بیان نمود: امیدواریم در مدت باقی مانده از عمر این دوره مدیریت شهری موزه تهران راه اندازی گردد و بتوانیم بخشی از میراث و هویت تهران را به نمایش بگذاریم، این موزه از لحاظ آموزشی هم می تواند برای نوجونان و جوانان مفید باشد تا بیشتر با فرهنگ، هنر، تاریخ این شهر آشنا شوند.

نشست تهران در آینه موزه ها عصر سه شنبه به مناسبت روز جهانی موزه ها و میراث فرهنگی با حضور مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، مهرشاد کاظمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران و حمید وکیل باشی مدیر موزه آبگینه و سفالینه های ایران برگزار و از صفحه خانه اندیشمندان علوم انسانی در فضای مجازی پخش شد.

ایرنا نوشت، کمیته بین المللی موزه ها ایکوم (ICOM)، روز هجدهم ماه می را روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نامگذاری نموده است. هدف از نامگذاری روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نشان دادن اهمیت موزه ها در تبادلات فرهنگی، غنی سازی فرهنگ ها، درک متقابل ملت ها از هم و برپایی صلح و دوستی میان مردم جهان است. سال جاری این روز مصادف با 28 اردیبهشت است.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1360

به "راه اندازی موزه ای برای شناخت پیشینه 7هزار ساله تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی موزه ای برای شناخت پیشینه 7هزار ساله تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید