دانستنی های پزشکی

به گزارش شهر وبلاگ، دانشمندان طی تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیده اند افراد سالخورده ای که چند کیلوگرم بیشتر از همسالان خود اضافه وزن دارند عمر طولانی تری خواهندداشت. در گزارش این دانشمندان استرالیایی آمده است: تحقیقات، مشاهدات و یافته ها اینچنین نشان داد که شاخص توده بدنی اگر در افراد سالخورده بیشتر باشد، طول عمر آنها هم

دانستنی های پزشکی

دانستنی های پزشکی

شاخص توده بدن BMI در طول عمر زنان سالمند مفید است

دانشمندان طی تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیده اند افراد سالخورده ای که چند کیلوگرم بیشتر از همسالان خود اضافه وزن دارند عمر طولانی تری خواهندداشت. در گزارش این دانشمندان استرالیایی آمده است: تحقیقات، مشاهدات و یافته ها اینچنین نشان داد که شاخص توده بدنی اگر در افراد سالخورده بیشتر باشد، طول عمر آنها هم به همان مقدار افزایش می یابد. این دانشمندان در تحقیقات خود 4563 زن سالخورده را در سال 1996 و کنترل آنها در طی یک دهه به این نتیجه رسیدند که طی ده سال، تعدادی از این افراد که شاخص توده بدنی آنها از حد مجاز پایین تر رفته و لاغرتر شدند زودتر از همسالان خود جان باختند. در این گزارش بعلاوه آمده است که مقدار مرگ سالخوردگان لاغرتر نسبت به دیگر همسالانشان 13 درصد بیشتر است. این دانشمندان تأکید می نمایند: چاقی وداشتن وزن اضافه دو مقوله جدا هستند؛ به طوری که سالخوردگان چاق به علت داشتن توده بدنی بیشتر در معرض کمترین بیماری ها به ویژه بیماری های قلبی و عروقی قرار می گیرند.

ژن ها عامل سفید شدن موها در زنان هستند

بر اساس نتایج یک پژوهش تازه در دانمارک، ژن ها عامل اصلی سفید شدن موی سر در زنان هستند. پایگاه اینترنتی دویچه وله (صدای آلمان9 نوشت: بالا رفتن چربی یا خاکستری شدن موها جزء اتفاقاتی هستند که پا به سن گذاشتن با خود به همراه می آورد. این تارنما اضافه کرد: بر اساس نتایج پژوهش تازه دانشمندان کمپانی یونن لور یکی از کمپانی های بزرگ فراوری نماینده مواد دارویی و غذایی، ژن ها بدن یک زن عامل اصلی سفید شدن موها به تعداد می فرایند و عوامل محیطی مثل استرس و رژیم های غذایی نقشی در سفید شدن موها ایفا نمی نمایند. به همین دلیل، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ریختن موهای جلوی سر، در دو قسمت بالای پیشانی هم متأثر از عوامل ژنتیکی است، اما در مقابل نازک شدن موها تماماً وابسته به شرایط محیط و زندگی فرد است. با این همه پژوهشگران این نکته را هم اضافه می نمایند که اگر چه شرایط زندگی مقصر اصلی در از بین رفتن رنگ موی سر نیست، اما با این حال نمی توان استثنا را نادیده گرفت.

خانم هایی که پوست تیره دارند ویتامین D بیشتری مصرف نمایند

کسانی که پوست تیره دارند به ویتامین D بیشتری خصوصاً در زمستان احتیاج دارند. ویتامین D به طور طبیعی در بدن تحت تاثیر نور آفتاب فراوری می گردد. اما این ویتامین در بعضی از مواد غذایی به ویژه ماهی های چرب، تخم مرغ و شیر وجود دارد. یک فرد بالغ که دچار کمبود ویتامین D است بیشتر در معرض بیماری هایی نظیر پوکی استخوان، سرطان پستان، بیماری های مربوط به دستگاه ایمنی، آنفولانزا و ناراحتی های قلبی و عروقی قرار گرفته است. به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا پس از آنالیز ویتامین D موجود در خون 72 فرد با پوست های مات و روشن متوجه شدند افرادی که پوست تیره دارند ویتامین D موجود در خونشان به ویژه در زمستان کمتر بود و کسانی که بیشتر در معرض نور آفتاب بوده اند ویتامین D موجود در خونشان بیشتر از افرادی است که کمتر در معرض نور آفتاب هستند. متخصصان تغذیه توصیه می نمایند برای بالا رفتن مقدار این ویتامین در خون علاوه بر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب از مواد غذایی که حاوی این ویتامین است بیشتر استفاده گردد.

مصرف چای سبز خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش می دهد

بر اساس یک مطالعه معین شد زنانی که در مراحل اولیه سرطان سینه یا قبل از یائسگی قرار داشته و حداقل روزانه پنج فنجان چای سبز مصرف می کردند کمتر در معرض خطر عود بیماری قرار داشتند. طبق مطالعات اجرا شده به وسیله دانشمندان، شیوع سرطان پستان در منطقه های که چای بیشتر در مقادیر زیاد مصرف می گردد نسبت به منطقه ها دیگر کمتر است. در تحقیقات اجرا شده بر 472 زن در مراحل مختلف سرطان سینه، معین شد افرادی که چای سبز بیشتری مصرف می کردند، کمترین انتشار سلول های سرطانی را تجربه نموده اند. بعلاوه مطالعات دیگری بر موش های مبتلا به تومورهای سینه نشان داد که میزان تومور در موش هایی که چای بیشتری به آنها داده شده بود کاهش یافته و انتشار تومورهای تازه هم نسبت به موش هایی که آب مصرف نموده بودند کندتر شده بود. لازم به ذکر است این تحقیق به وسیله ماریا مسعودی اجرا شده و نتایج آن در اولین کنگره ملی محیط زیست، شغل و سرطان در ایران به چاپ رسیده است.

25درصد زنان حداقل یک دوره افسردگی را تجربه می نمایند

کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، گفت: افسردگی شامل مجموعه ای از علایم نظیر فقدان انرژی و علاقه به کار و فعالیت های زندگی، غمگینی و ناراحتی،کم شدن اشتها و وزن، ایجاد مشکل عدم تمرکز، خود انتقاد گیری شدید، احساس ناامیدی فزاینده، شکایات جسمانی کناره گیری و انزوای مردم، زودرنجی، اشکالات شایع در تصمیم گیری و افکار خودکشی است.

وی اظهار کرد: 25 درصد زنان و 12 درصد مردان در طول عمر خود حداقل یک دوره افسردگی را تجربه می نمایند که شانس برگشت این افراد به حالت عادی پس ازدوره اولیه بالا است. حسن نیک رنگ با اشاره به این که از 200 نوع اختلال روانی موجود، افسردگی و اضطراب سرآمد آنهاست گفت: در افراد افسرده علائمی مانند احساس ناخوشایندی، دلشوره و چند احساس جسمی نظیر احساس خالی شدن سردل، تنگی قفسه سینه، تپش قلب، تعریق، حالت تهوع، سردرد و میل جبری و ناگهانی برای دفع ادرار، بی قراری، میل به حرکت، سرگیجه، احساس سردی یا داغ شدن و تیره شدن بینایی مشاهده می گردد. وی با اشاره به این که تعارضات و فقدان آنها در روابط بین فردی از عوامل شایع افسردگی زندگی روزمره است اظهار کرد: عوامل رفتاری نظیر افزایش استرس، کاهش تجارب مثبت و لذت بخش هم زمینه موثر ابتلا به افسردگی است وعواملی مانند شیوه های فکری و تحریف شده و غیر انطباقی از جمله عوامل شناختی تاثیرگذار در بروز افسردگی است. کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد با اشاره به این که مشارکت فعال زمینه ساز سرعت در بهبودی افراد افسرده است توضیح داد: افسردگی در واقع هشدار نسبت به فرایند از دست رفتن سلامت روانی جامعه و اختلال در بهداشت روان افراد بوده که در صورت اعمال نشدن روش های پیشگیری و اقدامات درمانی و بی توجهی در قبال آن، باید در انتظار پیامدهای زیانبار و ناهنجاری های اجتماعی بیشتر بود. حسن نیگ رنگ با اشاره به این که افسردگی از جمله بیماریهایی است که در قرن 21 شایع شد بیان نمود: افراد جامعه در تمام مراحل زندگی از کودکی تا کهنسالی در معرض ابتلا به افسردگی هستند. وی اضافه کرد: اگر بتوانیم نگرش خود را نسبت به رویدادها تغییر داده و نقش معنویت و ارتباط و اعتماد به خداوند و تقدیر را تقویت کنیم، خواهیم توانست راه چاره های منطقی جهت معضلات پیدا کنیم که این مهم موجب ایجاد تحرک، نشاط و پویایی در زندگی و تحکیم روحیه سازنده و خلاق و ضد افسردگی خواهد شد.

منبع:مجله دنیای زنان ش 57

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1685

به "دانستنی های پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید