خواص چشمگیر بارهنگ را بشناسید

به گزارش شهر وبلاگ، بارهنگ که در کتاب های طب سنتی قدیم از آن به نام لسان الحمل یاد شده است، گیاهی است علفی، چندساله، بدون ساقه، به ارتفاع 10 تا 70 سانتی متر با برگ های پهن و گسترده و دمبرگ های بلند که دارای خواص چشمگیری است. بارهنگ، اثر قابض و نرم کنندگی دارد و به عنوان تب بر، تصفیه کننده خون، آرام کننده و رافع تحریکات مجاری تنفسی و ادراری مطرح است. در ادامه با فواید و موارد احتیاطی این گیاه آشنا میشویم.

خواص چشمگیر بارهنگ را بشناسید

خواص بارهنگ برای سلامتی، انواع و موارد احتیاطی که باید بدانید

گیاه بارهنگ نوعی گیاه پایا (گیاهانی که بیش از دو سال عمر می نمایند) است که تقریبا در تمام نقاط دنیا توسعه یافته است.

دهه هاست که متخصصین گیاهان دارویی، بارهنگ را برای مواردی مثل درمان سرفه ، درمان زخم ، درمان التهاب پوست و درماتیت تجویز می نمایند.

برگ له شده بارهنگ را به طور موضعی برای درمان جای نیش حشرات، اگزما، زخم ها و بریدگی های کوچک استفاده می نمایند.

از برگ ها و دانه بارهنگ عصاره ای استخراج می گردد که حاوی ترکیبات مفیدی است. برای آشنایی بیشتر با خواص بارهنگ با ما همراه شوید.

انواع و خواص بارهنگ
نزدیک به 250 گونه مختلف بارهنگ وجود دارد. علاوه بر بارهنگ و بارهنگ نیزه ای که فراوان ترین گونه های این گیاه در دنیا هستند، نوعی بارهنگ به نام بارهنگ تخم مرغی وجود دارد که به طور عمده در هندوستان می روید. از دانه های بارهنگ تخم مرغی ماده ای به نام پسیلیوم مشتق می گردد که نوعی فیبر محلول است. پسیلیوم ترکیب عمده متاموسیل است. از متاموسیل برای درمان یبوست استفاده می گردد.

براساس مطالعات انجام شده درباره خواص بارهنگ روی جانوران، عصاره بارهنگ نیزه ای می تواند به خاطر داشتن خاصیت ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضدقارچی، آنتی اکسیدانی و ضد زخم در بهبود زخم مؤثر باشد. بارهنگ خاصیت تسکین دهندگی دارد و به تقویت سیستم ایمنی یاری می کند.

نحوه اثر بارهنگ چگونه است
مهم ترین ترکیبات موجود در برگ های بارهنگ نیزه ای، ترکیبات زیست فعالی مانند کاتالپول، اکوبین و ورباسکوزید هستند. این ترکیبات خواص دارویی متفاوتی دارند. از بین این خواص بارهنگ می توان به خاصیت ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی، ضد تومور و تقویت کبد اشاره نمود.
بارهنگ نیزه ای
پژوهشگران در مطالعه ای 72 موش زخمی را با پمادی حاوی درصد خاصی از عصاره بارهنگ نیزه ای (PLE) تحت درمان قرار دادند. سپس تأثیر این پماد را با پمادی که حاوی وازلین بود مقایسه کردند.

پژوهشگران فهمیدند که غلظت های متفاوت عصاره بارهنگ نیزه ای می تواند تأثیر مثبتی بر بهبود زخم ها داشته باشد. به طور خاص غلظت 10 درصد عصاره بارهنگ نیزه ای می تواند در درمان زخم بسیار مؤثر باشد. البته در این زمینه باز هم به مطالعات بیشتری احتیاج است.

بارهنگ
پژوهشگران در آنالیز دو گونه پرمصرف از بارهنگ در بالکان (شبه جزیره ای در جنوب شرق اروپا که چند کشور اروپایی در آن قرار دارند)، یعنی بارهنگ و بارهنگ نیز ه ای، کاربرد سنتی آنها در بهبود زخم ها را تأیید کردند.

مطالعات پیشین، تأثیرات دارویی بارهنگ مانند خاصیت آنتی اکسیدانی، خاصیت ضد سرطانی و تقویت سیستم ایمنی را تأیید نموده اند.

محققان در یکی از مطالعات، این نظریه را به وسیله عصاره گیری از بخش های مختلف گیاه و استفاده از آنها دربرابر انواع سلول های سرطانی مورد آزمایش قرار دادند.

در سرانجام، مشاهده شد که در میان بخش های مختلف بارهنگ، دانه های آن بالاترین تأثیر را در متوقف کردن رشد سلول های سرطانی دارند.

خاصیت ریشه بارهنگ در متوقف کردن رشد سلول های سرطانی و مهار فعالیت سیتوکین ها (سیتوکین ها ترکیباتی هستند که از بعضی سلول های دستگاه ایمنی ترشح می شوند و بر سایر سلول ها تأثیر می گذارند) تقریبا در حد برگ ها و دُمبرگ ها بود.

در مطالعه ای که به وسیله مجله اروپایی پرستاری تومورشناسی انجام شد، تأثیر استفاده از عصاره بارهنگ (PME) در درمان موکوزیت (موکوزیت یکی از عوارض جانبی رایج در بیمارانی است که با روش های شیمی درمانی و پرتو درمانی تحت درمان قرار می گیرند) مورد آنالیز نهاده شد.

طی این تحقیق مشخص شد که مدت درمان با عصاره بارهنگ در مقایسه با محلول بی کربنات سدیم طولانی تر است، اما نتیجه درمان تفاوت چشمگیری ندارد.

بعضی از فراوری نماینده ها مدعی هستند که بارهنگ و بارهنگ نیزه ای به پاکسازی و سم زدایی بدن و تقویت سلامت دستگاه تنفسی یاری می نمایند.

با این حال هنوز هیچ پژوهشی در تأیید این ادعا انجام نشده است و سازمان غذا و داروی آمریکا نیز هنوز این گفته را تأیید نمی کند.

پسیلیوم
پسیلیوم از دانه های بارهنگ تخم مرغی مشتق شده است و به عنوان مکمل غذایی استفاده می گردد. پسیلیوم معمولا به شکل سبوس، دانه های ریز، کپسول و پودر وجود دارد. شما می توانید پسیلیوم را در لیست ترکیبات افزودنی به بعضی غلات صبحانه و محصولات دیگر نیز مشاهده کنید.

سبوس پسیلیوم ترکیب فعال اصلی در متاموسیل است. متاموسیل نوعی مکمل فیبر است که برای برطرف یبوست مصرف می گردد.

مطالعات نشان داده اند که پسیلیوم سرشار از فیبر است و به افزایش توده مدفوع یاری می کند و آب موجود در مدفوع را افزایش می دهد.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که مکمل های فیبری مانند پسیلیوم می توانند از افزایش چشمگیر قند خون پس از مصرف وعده غذایی جلوگیری نمایند.

پسیلیوم یکی از منابع سرشار از فیبر است که مدت سوخت و ساز کربوهیدرات را افزایش می دهد و موجب می گردد قند خون با سرعت نسبتا کمتری افزایش یابد.

براساس مطالعات اخیر، افزایش فیبر مصرفی با موادی مانند پسیلیوم، می تواند به کاهش کلسترول و کاهش خطر بیماری های قلبی یاری کند.

پسیلیوم با اتصال به چربی ها و اسیدهای صفراوی می تواند به دفع این ترکیبات از بدن یاری بکند.

براساس مطالعه ای که روی مردان بالغ انجام شد، مشخص شد که مصرف روزانه 6 گرم پسیلیوم در مدت 6 هفته می تواند به بهبود توزیع چربی و پروفایل چربی (که از پارامترهای سندرم متابولیک یا سوخت و سازی است) یاری کند.

عوارض جانبی احتمالی و موارد احتیاطی
براساس اعلام شورای گیاه شناسی آمریکا هیچ عوارض جانبی شناخته شده ای از بارهنگ وجود ندارد. با این حال بعضی افراد در اثر مصرف آن مواردی از اسهال و افت فشار خون را گزارش نموده اند.

اگر سابقه حساسیت یا آلرژی دارید (حساسیت پوستی یا حساسیت غذایی (به مِلون یا موز پختنی)، ممکن است به بارهنگ نیز حساسیت داشته باشید.

از مصرف بارهنگ در دوران بارداری خودداری کنید
اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، باید با احتیاط بیشتری از مکمل های گیاهی بهره ببرید. از آنجا که درباره بی خطر بودن این مکمل گیاهی اطلاعات کافی در دست نیست، بهتر است در این دوره ها به طور کامل از مصرف آنها خودداری کنید.
از مصرف بارهنگ همراه با داروهای ضد انعقاد خون خودداری کنید
بهتر است از مصرف هم زمان بارهنگ با وارفارین خودداری کنید. زیرا بارهنگ حاوی ویتامین K است. افرادی که از وارفارین و سایر داروهای ضدانعقاد خون استفاده می نمایند، باید اندازه ثابتی از ویتامین K را مصرف نمایند تا احتمال تغییر در مقدار تأثیر گذاری داروهایشان کاهش پیدا کند.
علائمی که نشان می دهند باید مصرف بارهنگ را متوقف کنید
درصورت تجمع گاز و گرفتگی های معده در اثر مصرف پسیلیوم مصرف آن را متوقف کنید. اگر علائم از بین نرفت یا بدتر شد، حتما در اولین فرصت با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.

افرادی که سابقه اختلال در عملکرد روده مانند انسداد روده یا اسپاسم دارند، نباید از مکمل های پسیلیوم استفاده نمایند. اگر می خواهید از مکمل های حاوی فیبر بهره ببرید، بهتر است مصرف آن را با مقادیر کمتر آغاز کنید و اندازه مصرفی تان را رفته رفته افزایش دهید.

فراوری نماینده هایی مانند متاموسیل معمولا دستور العمل هایی را روی محصولات شان می نویسند تا به کاهش عوارض جانبی آن در مصرف نمایندگان یاری نمایند.

هر زمان که درمورد مصرف این مکمل ها مطمئن نبودید، با پزشک تان دربارهٔ مصرف آن مشورت کنید.

اندازه مصرف
باتوجه به موارد مصرف گسترده بارهنگ، مشخص کردن دوز ثابتی برای مصرف آن سخت است. مقدار مصرف بارهنگ بیشتر به شکل مصرف آن بستگی دارد.

به عنوان مثال می توان بارهنگ را با چای دم کرد یا کپسول خوراکی یا شربت آن را مصرف کرد یا حتی آن را غرغره کرد.

قبل از مصرف بارهنگ بهتر است با پزشک مشورت بکنید. هیچ منبعی برای مشخص اندازه مصرف کپسول و شربت بارهنگ وجود ندارد.

بنابراین اگر تصمیم دارید که از این اَشکال بارهنگ بهره ببرید، حتما ابتدا با پزشک مشورت کنید.

احتیاج روزانه به فیبر
براساس اعلام موسسه پزشکی، زنان 50 ساله و کمتر باید روزانه 25 گرم فیبر مصرف نمایند. مردان 50 ساله و کمتر باید روزانه 38 گرم فیبر مصرف نمایند.

زنان 51 سال به بالا باید روزانه 21 گرم فیبر و مردان 51 سال به بالا باید روزانه 30 گرم فیبر مصرف نمایند.

ازجمله خوراکی های سرشار از فیبر می توان به میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، مغزها، حبوبات و دانه ها اشاره نمود.

بهتر است در هر وعده غذایی تان نیمی از بشقاب را با سبزیجات پر کنید. بعلاوه به جای غلات سفید و تصفیه شده از غلات کامل بهره ببرید.

هر روز در میان وعده هایتان به جای غذاهای کم ارزش، از میوه ها، مغزها و دانه ها بهره ببرید. اگر با مصرف غذاهای مناسب نتوانستید فیبر توصیه شده را دریافت کنید، مصرف پسیلیوم در اشکال مختلف می تواند به تأمین فیبر مورداحتیاجتان یاری کند.

مقدار مصرف پسیلیوم به شکل پسیلیوم مصرفی و دلیل مصرف تان بستگی دارد. به عنوان مثال اگر برای درمان یبوست کپسول پسیلیوم مصرف می کنید، باید روزی چند عدد از آن را بهره ببرید. ولی اگر می خواهید پودر پسیلیوم را مصرف کنید، باید یک ملاقه از آن را با آب ترکیب کنید و چند بار در روز مورد استفاده قرار دهید.

همواره توصیه می گردد که مصرف پسیلیوم را با مقادیر کمتر آغاز کنید و به آرامی اندازه مصرف تان را افزایش دهید تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری کنید.

اگر درباره مقدار مصرف تان مطمئن نیستید، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

درصورت مصرف پسیلیوم، بسیار مهم است که آب کافی بنوشید. عدم مصرف آب کافی همراه با پسیلیوم می تواند تأثیر آن را معکوس کند و باعث تشدید یبوست گردد. بعلاوه اطلاعات نوشته شده روی برچسب مکمل تان را به دقت مطالعه کنید. بعضی شرکت ها توصیه می نمایند که مکمل فیبرشان را حداقل دو ساعت قبل از سایر داروها مصرف کنید.

خرید چه محصولاتی بهتر است؟
براساس اعلام دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان، اضافه شدن ماده دیگری به مکمل بارهنگ، و ترکیب آن با گل انگشتانه (سرده ای از بارهنگیان) باعث بروز عوارضی خطرناک در دو کشور سوئیس و آمریکا شد. بنابراین بسیار مهم است که مصرف نمایندگان، محصولات گیاهی را از شرکت هایی خریداری نمایند که محصولات شان را از نظر کیفیت و مواد تشکیل دهنده با دقت مورد آزمون قرار می دهند.

بهتر است تا حد ممکن از مکمل هایی بهره ببرید که دارای گواهی ارگانیک باشند. زیرا این امر نشان می دهد که گیاهان مورد استفاده در آنها به شیوه ارگانیک رشد نموده اند و برای افزایش کیفیت آنها از آفت کش ها، حشره کش ها و سایر مواد شیمیایی استفاده نشده است.

ممکن است روی بعضی محصولات حاوی سبوس پسیلیوم نوشته شده باشد که مصرف سبوس پسیلیوم خطر بیماری سرخرگ کرونری را کاهش می دهد.

این ادعا به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا در تأیید چنین ادعاهایی بسیار بااحتیاط عمل می کند. این اطلاعات از آزمایش های فراوانی به دست می آیند.

یادتان باشد که در بیشتر آزمایش هایی که فواید افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی را گزارش می نمایند، شرکت نمایندگان اندازه چربی و کلسترول دریافتی شان را نیز کاهش داده بودند.

چرا بهتر است به جای استفاده از پسیلیوم، فیبر مورداحتیاجتان را از رژیم غذایی دریافت کنید؟
معمولا برای تأمین فیبر مورد احتیاج بدن، مصرف منابع غذایی سرشار از فیبر توصیه می شوند. زیرا این غذاها علاوه بر فیبر، سرشار از سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین هستند. بعلاوه استفاده نادرست از مکمل پسیلیوم عوارض جانبی بالقوه ای مانند یبوست، خفگی را برای فرد به همراه دارد.

بااین حال، اگر برای تأمین فیبر روزانه خود به مصرف پسیلیوم احتیاج دارید، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید تا از مقدار احتیاجتان به مصرف آن مطمئن بشوید.

سخن سرانجامی

بااینکه بارهنگ گونه های مختلفی دارد، اما بیشتر عصاره های رایج آن از بارهنگ، بارهنگ نیزه ای و بارهنگ تخم مرغی به دست می آیند.

بعضی از مشتقات بارهنگ به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا به تأیید نرسیده اند. بنابراین بهتر است این محصولات را از فراوری نمایندگان معتبر تهیه کنید.

بهتر است که همواره قبل از آغاز مصرف مکمل های غذایی با پزشک مشورت کنید. مصرف مکمل ها را با مقادیر کم آغاز کنید و کم کم مقدار مصرف آنها را افزایش دهید. بعلاوه تمام مکمل های حاوی پسیلیوم را با اندازه کافی آب مصرف بکنید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1725

به "خواص چشمگیر بارهنگ را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص چشمگیر بارهنگ را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید