جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 20 اسفندماه 99

به گزارش شهر وبلاگ، بورس طاقت رنگ سبز نداشت و بلافاصله بعد از کاهش قدرت خریداران در روز گذشته، امروز شاهد ریزش شاخص کل در ساعات ابتدایی معاملات هستیم. طوری که بعد از گذشت 30 دقیقه شاخص کل بورس تهران حدود شش هزار واحد کاهش پیدا کرده و به یک میلیون و 204 هزار واحد رسیده است. بیشتر غریب به اتفاق نماد ها امروز قرمزرنگ هستند و فملی، فولاد، شستا و شپنا بیشترین تاثیر منفی و کچاد و کگل بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشته اند. تا اینجای کار شاخص کل 50 صدم و شاخص هم وزن 9 صدم درصد کاهش پیدا کرده اند. در نماد های کوچک به علت حجم معاملات پایین، قیمت پایانی سهام عمدتا تغییر زیادی نداشته و آن ها شرایط بهتری نسبت به نماد های بزرگ با حجم معاملات بالاتر دارند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 20 اسفندماه 99

ریزش قیمت سهام در بیش از 90 درصد نماد ها

به گزارش خبرنگاران در ابتدای بازار امروز چهارشنبه 20 اسفندماه، از مجموع 295 نماد بورسی معامله شده، تنها 28 نماد یعنی کمتر از 10 درصد بازار فرایند صعودی دارد و در طرف مقابل بیش از 90 درصد نماد ها ارزش سهام خود را از دست داده اند. همچنین در بازار فرابورس هم از مجموع 184 نماد معامله شده در ساعات اولیه 156 نماد فرایند نزولی در پیش گرفته اند و تنها 28 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند. امروز یکی از قرمزترین روز های بازار سرمایه به حساب می آید و احتمالا بازگشت شاخص کل به مرز کانال دو میلیونی یا کمتر از آن وجود دارد.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه 20 اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

دیروز دست کم نمادهای شاخص ساز شرایط مساعدی داشتند اما امروز همان ها هم به مدار نزولی افتاده و نقشه ای سراسر قرمزرنگ برای بازار بورس به وجود آورده اند. نقشه ای که گروه صندوق های سرمایه گذاری ETF در صدر ارزش معاملات آن واقع شده است و شاهد تشکیل صف فروش و کاهش قیمت چهار درصدی برای دو صندوق دولتی دارا یکم و پالایش هستیم. دیگر صندوق های سهامی هم کاهش قیمت قابل توجهی پیدا کرده اند. گروه مواد و محصولات دارویی به لطف معاملات بالا در نمادهای برکت و والبر سبزرنگ شده اما این دو تنها نمادهای صعودی دارویی هستند که حدود دو درصد افزایش قیمت پیدا کرده اند و برای بقیه نمادهای این گروه صف فروش تشکیل شده است. فرآروده های نفتی از تخت سلطنت بازار پایین آمده و بعد از رالی صعودی در روزهای گذشته، حالا با فشار فروشنده ها، تشکیل صف فروش سنگین و کاهش دو درصدی قیمت سهام روبرو شده اند. در گروه فلزات اساسی اغلب نمادها قرمزرنگ هستند اما لیدرها یعنی فولاد، فملی و کاوه هنوز دچار صف فروش نشده و معاملات آنها با کاهش قیمت یک درصدی نسبت به روز گذشته در جریان است. وبملت و وبصادر در گروه بانکی شرایط مشابهی دارند اما دیگر نمادهای این گروه با صف فروش دست و پنجه نرم می کنند. استخراج کانه های فلزی از معدود گروه های سبز بازار امروز است که در آن تکنار، کگل، کچاد، تاصیکو، ومعادن، کگهر و کنور فرایند صعودی در پیش گرفته اند. خودرو و ساخت قطعات به جز دو نماد خمحور و خکرمان تماما قرمزرنگ است و اغلب نمادهای خودرویی دچار صف فروش شده اند. هلدینگ ها، ماشین آلات، محصولات شیمیایی، انبوه سازی، بیمه ها، سرمایه گذاری، سیمان، محصولات کاغذی، زراعت و خدمات مهندسی از گروه های سراسر قرمزرنگ بازار امروز هستند.

صف های فروش در بورس؛ همچنان پابرجا

در ادامه فرایند نزولی بازار که از ابتدای معاملات امروز آغاز شده، با وجود اینکه فشار فروش روی نماد های شاخص ساز کمتر شده و شاهد جمع آوری صف فروش شرکت های بزرگ هستیم، اما همچنان 442 نماد یعنی 68 درصد بازار درگیر صف فروش هستند و ارزش صف ها به رقمی حدود چهار هزار و 800 میلیارد تومان می رسد. در آن طوری بازار تنها 30 نماد یعنی چهار درصد بازار دارای صف خرید به ارزش مجموع 270 میلیارد تومان هستند.

کزغال؛ سنگین ترین صف خرید بازار

نماد شرکت زغالسنگ پروده طبس امروز در صدر فهرست نه چندان طولانی صف های خرید قرار گرفته است. ارزش صف خرید کزغال که از نیمه معاملات تشکیل شد، تا ساعات سرانجامی به حدود 30 میلیارد تومان رسید. در این ساعات ساراب، نماد شرکت سیمان داراب با صف خرید 18 میلیاردی در رتبه دوم و غپاک با صف خرید 16.9 میلیاردی در رتبه سوم واقع شده است.

دی؛ سنگین ترین صف فروش بازار

سهامداران بانک دی امروز هم پیروز به فروش سهام خود نشدند. تا ساعات سرانجامی معاملات امروز حدود شش هزار و 500 سهامدار این بانک حدود 55 میلیون سهام خود را به ارزش 108 میلیارد تومان در حداقل قیمت به فروش گذاشتند و تا سرانجام معاملات خریداری برای آن پیدا نشد. همین مورد باعث شد دی در صدر فهرست طولانی سنگین ترین صف های فروش قرار بگیرد. پتایر با صف فروش 66 میلیاردی در رتبه دوم و پالایش با صف فروش 63 میلیاردی در رتبه سوم واقع شده است. خزر، سنیر، کلر، کویر، فرزین و بپاس از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

شاخص بورس سه هزار واحد افت کرد

شاخص کل بورس تهران در سرانجام معاملات امروز چهارشنبه 20 اسفندماه با کاهش سه هزار و 365 واحدی به رقم یک میلیون و 206 هزار و 781 واحد رسید. در ابتدای معاملات شاخص کل شش هزار واحد کاهش داشت که در ادامه با کمتر شدن فشار فروش روی نماد های شاخص ساز، شرایط شاخص کل بهتر شد، اما شرایط بازار، نه! طوری که شاخص کل 28 صدم درصد و شاخص هم وزن 12 صدم درصد کاهش پیدا کردند. امروز نماد های فملی، شستا، فولاد، شبندر و شپنا بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل گذاشتند و کچاد و پارس در پی جبران آن بودند، اما پیروز نشدند.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز چهارشنبه 20 اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

بیش از نصف معاملات امروز به اوراق تامین مالی و صندوق های سرمایه گذاری اختصاص داشت. صندوق هایی که عمدتا امروز ارزش خود را از دست دادند و برای انواع دولتی آنها یعنی دارا یکم و پالایش صف فروش سنگین تشکیل شد. در بین سهام بورسی، فرآورده های نفتی امروز معاملات قابل توجهی داشتند، هرچند برای هر چهار پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تبریز و تهران صف فروش تشکیل شد و قیمت سهام آنها دو درصد کاهش پیدا کرد. برکت پیروز شد فرایند صعودی خود را تا سرانجام معاملات حفظ کند اما والبر در این راستا مغلوب گردید و جای خود را به دعبید داد تا در کنار برکت تنها نمادهای سبز گروه دارویی باشند. دیگر نمادهای این گروه عموما صف فروش داشتند. محصولات شیمیایی جزو اولین گروه هایی بودند که فرایند نزولی را کنار گذاشتند و شاهد جمع آوری صف فروش شلرد، آریا، فارس، جم، نوری، شپدیس، پارس، تاپیکو و ... بودیم. هرچند شیران، پترول، شلعاب و شگویا نتوانستند از پس فروشنده های سهام بربیایند. بانک ها امروز به دو گروه تقسیم شدند. چهار بانک بزرگ یعنی وتجارت، وبملت، وپاسار و وبصادر بعد جمع آواری صف فروش به قیمت روز گذشته برگشتند اما دیگر نمادهای بانکی اغلب در صف فروش باقی ماندند. فلزات اساسی گروهی سراسر قرمزرنگ بود، هرچند بازارگردان ها میدکو و فولاد مانع از کاهش قیمت سهام شدند. استخراج کانه های فلزی به عنوان سبزترین گروه بازار امروز لقب می گیرد. اپال، ومعادن، کچاد، کگل، تاصیکو، کروی و تکنار و ... امروز همگی صعودی بودند. غذایی ها، هتل و رستوران، استخراج کانه فلزی و کانی های غیرفلزی امروز چند نماد سبزرنگ داشتند و در طرف مقابل هلدینگ ها، سیمانی ها، خودرویی ها، سرمایه گذاری ها، ماشین آلات، انبوه سازی، محصولات کاغذی، کاشی و سرامیک، خدمات فنی مهندسی، لاستیک و پلاستیک و ... از گروه های سراسر قرمزرنگ بودند.

این گزارش به روز رسانی می شود...

منبع: فرارو
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1174

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 20 اسفندماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 20 اسفندماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید