توسعه مواد دارویی و غذاهای فراسودمند از موجودات دریایی

به گزارش شهر وبلاگ، به گزارش خبرنگاران، با اینکه بیش از 80 درصد موجودات زنده در اکوسیستم های دریایی زندگی می نمایند، تنها کمتر از 5 درصد از منابع دریایی به عنوان مواد غذایی انسان مورد استفاده قرار گرفته اند. ویژگی های غذایی ماهی، صدف، جلبک و میکروارگانیسم های دریایی به طور کلی شناخته شده است.

توسعه مواد دارویی و غذاهای فراسودمند از موجودات دریایی

با این حال، ویژگی های عملکردی آنها تعیین نشده است. این موضوع که موجودات دریایی حاوی ترکیبات زیست فعال از جمله مواد مغذی بالقوه هستند، پذیرفته شده است. به عنوان مثال، ماکروارگانیسم های دریایی طیف گسترده ای از متابولیت های ثانویه از جمله ترپن ها، استروئیدها، پلی کتیدها، پپتیدها، آلکالوئیدها، پورفیرین ها و پلی ساکاریدها را فراوری می نمایند.

این متابولیت های ثانویه به عنوان داروهایی با خواص آنتی اکسیدان، ضدتومور، ضدالتهاب، ضدحساسیت، ضدقارچ، ضد HIV و ضد فشار خون به کار گرفته می شوند. با این حال فراوری یک داروی جدید به مقادیر کافی از ترکیبات خالص احتیاج دارد که جمع آوری آنها در مقادیر بالا از یک محیط دریایی بسیار سخت است.

داروهای دریایی فراوری شده با روش های پیشرفته صنعتی به دلیل فعالیت های بیولوژییکی آنها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. فناوری انتقال اطلاعات و تحول زیستی با یاری بیورآکتورها و فراوری انبوه با روش کشت مداوم، سهم بسزایی در توسعه تجاری ترکیبات زیست فعال دریایی دارند.

اخیرا بیواکتورهای غشایی مجهز به اولترافیلتراسیون برای فراوری ترکیبات زیست فعال به عنوان یک روش بالقوه و موثر برای زیست پالایی موجودات دریایی و فراوری فرآورده های جانبی دریایی مطرح شده اند.

پژوهشگر دکتر سی کو آن کیم محقق برگزیده در گروه تخصصی زیست فناوری، محیط زیست و علوم پایه پزشکی در بخش پژوهش های کاربردی سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی تحقیقات خود را در زمینه توسعه مواد دارویی، غذاهای فراسودمند و بهداشتی از موجودات دریایی ارائه نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 61

به "توسعه مواد دارویی و غذاهای فراسودمند از موجودات دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه مواد دارویی و غذاهای فراسودمند از موجودات دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید