تعدد چاپخانه های کوچک تعادل بازار را به هم ریخته است

به گزارش شهر وبلاگ، حسین محمدی، مدیر چاپ تک در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، با اشاره به تعدد چاپخانه ها طی سال های اخیر، گفت: طی سال های قبل چاپخانه ها بسیار انگشت شمار بودند اما کار باکیفیت و مناسبی به مخاطبان و مشتریان خود ارائه می دادند اما در سال های اخیر شاهدیم که ازدیاد چاپخانه ها شرایط کسب و کار و بازار را به هم ریخته است.

تعدد چاپخانه های کوچک تعادل بازار را به هم ریخته است

وی اضافه کرد: بعضی کارگران واحدهای چاپی پس از مدتی، فعالیت در چاپخانه ها تصمیم می گیرند کسب و کار خودشان را ایجاد نمایند و با ماشین قسطی و محل اجاره ای کار خود را شروع می نمایند و به دلیل اینکه تازه کار هستند برای جذب مشتری، سفارش را با قیمت پایین تری از سایر مجموعه ها قبول می نمایند.

محمدی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع قیمت ها آنقدر پایین است که کار در انتها حتی به ضرر واحد چاپی می گردد، ادامه داد: این موضوع، موجب بر هم خوردن تعادل بازار خواهد شد، کارها با کیفیت نازل چاپ می گردد و از همه مهمتر عرضه و تقاضا در بازار سفارشات بهم می خورد.

وی تاکید نمود: چاپخانه های کوچک و تازه کار اغلب کیفیت را فدای کمیت می نمایند، کارگر دست چهارم و نابلد سر کار می آورند، از مرکب مقرون به صرفه قیمت استفاده می نمایند و مشتری چون فقط قیمت پایین تری می بیند سفارش خود را به او می دهد و پس از مدتی وقتی کار نازل به دستش رسید متوجه دلیل قیمت پایین می گردد.

محمدی قیمت شکنی را آفت بزرگ این چاپخانه ها که اغلب بدون مجوز هم هستند، دانست و گفت: معتقدم که اتحادیه باید به این موضوع ورود پیدا کند و با شناسایی واحدهای بدون مجوز و قیمت شکن، بر روند کار و فعالیت های آن ها به صورت جدی نظارت کند تا شاهد رشد قارچ گونه آن ها در گوشه و کنار شهر نباشیم.

وی با اشاره به معین نرخ نامه دستمزد نیز، مطرح نمود: مساله اینجا است که اتحادیه هرسال یک نرخ نامه معین می نماید اما هیچ واحدی خود را ملزم به اجرای آن نمی داند و نسبت به آن پایبند نیست و واحدهای چاپی برای جذب سفارش بیشتر قیمت پایین تر می دهند که اتحادیه به عنوان تشکل صنفی باید به این مساله ورود کند.

مدیر چاپ تک تاکید نمود: البته تجربه سال ها فعالیت در این حوزه نشان می دهد که عمر این واحدهای بدون مجوز و قیمت شکن طولانی نیست، زیرا به دلیل قیمت کمی که ارائه می دهند، به مرور زمان بدهی های آن ها تلنبار می گردد و بعد از اینکه ماشین خود را از دست می دهند، مجبور به نقل مکان و خروج از این صنف می شوند.

محمدی بعلاوه به معضل چاپخانه های دولتی نیز اشاره نمود و گفت: چاپخانه های دولتی با این هدف تاسیس شدند که احتیاج مجموعه خود را مرتفع نمایند اما به مرور با بازاریابی و ثبت سفارش سایر واحدهای خصوصی به بازار ما نیز ضربه زدند؛ این درحالی است که بسیاری از این مجموعه های چاپ دولتی از مزایا و امکانات خوبی برخوردار هستند، مزایایی که چاپخانه های خصوصی از آن بهره مند نیستند.

وی گقت: چنین مسائلی موجب می گردد که به مرور زمان چاپخانه های میانه و کوچک ضعیف و از گردونه خارج شوند. در این حوزه نیز اتحادیه می تواند به عنوان یک مرجع صنفی ورود و در رایزنی با مجموعه های دولتی و مدیران آن ها پیامد چنین تصمیم گیری هایی را تشریح کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1402 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2106

به "تعدد چاپخانه های کوچک تعادل بازار را به هم ریخته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعدد چاپخانه های کوچک تعادل بازار را به هم ریخته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید