خودروی های قیمت مناسب جایگزین پراید می شوند

به گزارش شهر وبلاگ، مسائل بسیاری در حوزه خودروسازی ایران وجود دارد که با گذشت 5 دهه از عمر این صنعت همچنان پابرجا است. این در حالی است که صنعت خودروسازی ایران پیش از صنعت خودروسازی در کره جنوبی فعال شده، ولی امروز صنعت ایران محدود به بازار داخلی و صنعت کره جنوبی پیشتاز در دنیا است. این روزها در ایران خبر هایی حاکی از جایگزین پراید در صنعت خودروسازی است.

خودروی های قیمت مناسب جایگزین پراید می شوند

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، این صنعت در کشور مونتاژ محور است؛ به این معنی که دانش فنی آن خارج از کشور است و به گفته یکی از مدیران عامل شرکت خودروسازی داخلی، طراحی پلتفرم بومی 1 میلیارد دلار هزینه دارد.

سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت از طراحی یک پلتفرم مشترک داخلی برای فراوری خودروهای مقرون به صرفه که 150 تا 200 میلیون تومان (معادل 5 تا 6 هزار دلار) قیمت خواهد داشت اطلاع داد.

پراید به عنوان پر فروش ترین و مالی ترین محصول فعلی صنعت خودروسازی ایران، سال ها در خط فراوری حضور داشت؛ با وجود این هنوز ماشین جایگزین پراید به بازار خودرو کشورمان راه نیافته و یا حتی به طور رسمی معرفی نشده است.

عبدالله توکلی لاهیجانی اعلام نموده است: این پلتفرم که محصولات آن در نیمه نخست سال 1402 به بازار می آید، با مشارکت 2 خودروساز بزرگ داخلی و برای فراوری دست کم 4 مدل خودروی مقرون به صرفه قیمت در حال طراحی است و می تواند از نظر قیمت جایگزینی برای پراید باشد.

اغلب کارشناسان معتقدند مهم ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در 3 سال گذشته کاهش فراوری در شرکت های خودروساز داخلی است. آمارها نشان می دهد تیراژ فراوریات خودروسازان داخلی فقط کفاف 65 درصد از تقاضای بازار را می دهد و بازار با کمبود 35 درصدی فراوری روبرو است.

پیش از این منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت نیز این موضوع را تأیید نموده و گفته بود: وقتی برای تقاضا عرضه کمی وجود دارد، به طور طبیعی قیمت بالا می رود و قیمت عرضه کارخانه با بازار، فاصله معناداری پیدا می نماید. محاسبات صورت گرفته نشان می دهد با عرضه 1 میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو، فرایند عرضه و تقاضا در بازار خودرو به هم نزدیک می گردد.

در عین حال بعضی برآوردها نشان می دهد حذف پراید به عنوان مقرون به صرفه ترین خودروی داخلی، از چرخه فراوری، باتوجه به آن که نرخ آن سازگاری زیادی با قدرت خرید بخش کم عایدی جامعه داشت، بازار خودرو را از چرخه تعادل خارج نموده است. در واقع بخش زیادی از تقاضای بازار مربوط به خودروهای مقرون به صرفه قیمت بود که با حذف پراید از چرخه فراوری امکان خرید خودرو برای بخش زیادی از جامعه از دست رفت و بازار با نوعی آشفتگی روبرو شد.

شرکت سایپا مدت زیادی است که روی پروژه فراوری خودرو جمع و جوری در کلاس A تمرکز نموده است؛ خودرویی که تا پیش از این احتمال داده می شد بر پایه محصولات کیا یا رنو باشد.

عبدالله توکلی لاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و اعلام نموده است: با راهنمایی وزارت صنعت و با همکاری سایپا و ایران خودرو طراحی پلتفرم مشترکی در حال اجرا است که می توان محصولاتی را بر مبنای آن فراوری کرد که مطابق با قدرت خرید بخش زیادی از جامعه باشد.

او با بیان اینکه محصولات این پلتفرم مشترک، تا نیمه نخست سال 1402 به بازار می آید، اضافه نمود: طبق محاسبات صورت گرفته قرار است دست کم 4 خودروی مختلف روی این پلتفرم مشترک در شرکت های خودروساز داخلی فراوری گردد که میانگین قیمت آن رقمی بین 150 تا 200 میلیون تومان یا معادل 5 تا 6 هزار دلار است.

جدیدترین آگهی های خودرو

توکلی لاهیجانی با بیان اینکه تا به امروز هیچ خودرویی نتوانسته در حوزه قیمت جایگزین پراید گردد، تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم در فراوری خودروهای داخلی، تیراژ فراوری است؛ به طوری که اگر تیراژ فراوری از یک محدوده پایین تر باشد، فراوری آن خودرو صرفه مالی ندارد. بر همین اساس قرار است روی پلتفرم مالی در حال طراحی، سالانه 300 هزار دستگاه خودرو فراوری گردد تا هم صرفه مالی داشته باشد و هم بتواند از نظر قیمت جایگزین پراید گردد.

او تأکید کرد: با طراحی این پلتفرم هر یک از 2 شرکت بزرگ خودروساز داخلی می توانند محصول خاص خود را متناسب با شرایط بازار با آپشن های مختلف و در عین حال متناسب با استانداردهای 85 گانه فراوری نمایند و احتیاج بازار را به خودروهای مقرون به صرفه قیمت و استاندارد و به روز که هم اکنون حلقه مفقوده بازار است، برطرف نمایند. به گفته او این پلتفرم به گونه ای طراحی خواهد شد که بتواند در راستا فراوری خودروهای برقی هم مورد استفاده قرار گیرد.

آن طور که سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت اطلاع داده، طراحی این پلتفرم در داخل در حال اجرا است، اما درصورت احتیاج از مشاوران خارجی نیز یاری گرفته می گردد. اطلاعات همشهری نشان می دهد در راستا طراحی تا فراوری این خودرو که احتمالاً یک سال و نیم به طول می انجامد، بعضی شرکت های بین المللی فعال در زمینه طراحی هم مشارکت خواهند کرد؛ بااین حال بخش اصلی طراحی این پلتفرم مالی در داخل انجام خواهد شد و طراحان خارجی احتمالاً در طول انجام کار ایرادات احتمالی پلتفرم را برطرف خواهند کرد.

عبدالله توکلی لاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش عرضه خودرو به بازار در 2 ماه گذشته اطلاع داد و بیان نمود: حجم عرضه خودرو ازطریق تجاری سازی محصولات دپو شده از اواخر سال 1400 تا به امروز افزایش یافته و این موضوع موجب شده تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان که در زمستان پارسال حتی به 250 هزار دستگاه هم رسیده بود، اکنون به 70 هزار دستگاه برسد.

او با بیان اینکه سرعت تکمیل خودروهای ناقص در خودروسازان افزایش یافته تأکید کرد: با افزایش تجاری سازی خودروها، تعداد خودروهای دپو شده در ایران خودرو و سایپا رو به کاهش است و انتظار می رود با تکمیل خودروهای ناقص، به زودی تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان به حداقل برسد.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز درباره چگونگی تکمیل خودروهای ناقص در شرکت های خودروسازی گفت: پیش از این موضوع تأمین قطعات به دلیل مسئله ریزتراشه ها در جهان با مشکلاتی روبرو بود، اما اکنون این مشکل حل شده است.

او افزود: سعی داریم تیراژ فراوری و تجاری سازی خودروها بیشتر گردد تا چیزی به عنوان خودروی ناقص نداشته باشیم. به گفته او طبق هدف گذاری صورت گرفته و برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا سال جاری 1.5 میلیون دستگاه خودرو فراوری می گردد.

منطقی بعلاوه درباره واگذاری سهام شرکت های خودروسازی اظهار کرد: تمام موانع برای واگذاری سهام خودروسازان شناسایی شده است و در حال برطرف آنها هستیم؛ بنابراین در دوره زمانی مورد نظر (6 ماهه) این اتفاق خواهد افتاد.

***

شما می توانید آخرین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید.

جدیدترین آگهی های خودرو
منبع: دیوار
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1945

به "خودروی های قیمت مناسب جایگزین پراید می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروی های قیمت مناسب جایگزین پراید می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید