تشریح دلایل لغو قرارداد نیروگاه هسته ای بوشهر

به گزارش شهر وبلاگ، خبرنگاران : مهم ترین سرتیترهای صفحه های اقتصادی مطبوعات12 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:لایحه دولتی کردن بازرگانی خارجی رد شد

تشریح دلایل لغو قرارداد نیروگاه هسته ای بوشهر

به گزارش خبرنگاران ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.در نیم قرن با اقتصاد ایران اخبار مهم اقتصادی ایران و دنیا را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

12 خرداد 1361؛ تشریح دلایل لغو قرارداد نیروگاه هسته ای بوشهر

روزنامه اطلاعات در صفحه پنج خود در گزارشی به لغو قرارداد نیروگاه اتمی بوشهر و آثار آن پرداخته است.

در بخشی از این گزارش آمده است، امپریالیسم غرب در هیات کمپانی ها، آژانس ها و شرکت های گوناگون اتمی، از سال 1336 تا 1356 به مدت بیست سال تمام با ترفندها و نیرنگ های گوناگون و با همکاری دست نشانده خود شاه خائن، توطئه ها چیدند تا ایران را اتمیزه کنند. البته نقشه اتمیزه کردن ایران نه برای پیشرفت و ترقی آن بلکه برای غارت بیش از پیش آن پی ریزی شده بود.

فریدون سحابی، معاون انرژی وزارت نیرو با اشاره به سیاست غلط و ناهماهنگ نظام سابق در مورد انرژی و تشریح آن به ضرورت نظم و هماهنگی سیاست دولت های بعد از انقلاب در مورد انرژی اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب احساس ضرورت شد که با ایجاد یک هماهنگی بر مبنای برنامه ای هماهنگ در میان ارگان های مسوول انرژی که درخور جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران باشد، عمل شود. از این رو پس از تلاش زیاد شورای اقتصاد تشکیل شورای انرژی را تصویب کرد.

سحابی در مورد نیروگاه های هسته ای بوشهر و لغو قرارداد آنها گفت: در مورد انرژی هسته ای، به ویژه درباره نیروگاه های هسته ای بوشهر، بعد از انقلاب مطالعات و بررسی های زیادی انجام گرفت.

برخلاف آنچه شنیده می شود که تعطیلی نیروگاه های هسته ای بوشهر یک تصمیم نپخته و یک طرفه بود، من معتقدم که این تصمیم یک تصمیم درست و کاملا منطقی بود. مساله در مجامع تخصصی کشور مطرح شد، اکثرا اساتید دانشگاه و متخصصان این امر، مساله را بررسی کردند، (از این نظر که اصولا داشتن نیروگاه های هسته ای در شرایط امروز ایران مناسب هست یا نه؟) نتیجه این بررسی ها منفی بود.

یعنی داشتن نیروگاه های هسته ای بوشهر که هزینه هنگفتی را برداشته است، به نفع و صلاح کشور تشخیص داده نشد.

زمانی که این تصمیم گرفته شد، شورای انرژی فعال نبود ولی ارگان های متخصص به عنوان بازوی فنی و گروه تخصصی مساله را بررسی کردند و شورای انقلاب و هیات دولت وقت نتیجه بررسی آنها را تصویب کردند.

سحابی ادامه داد: اگر لزوم و ضرورت بررسی مجددا احساس شود باید مساله به شورای انرژی ارجاع شود و بازوی فنی شورای انرژی پس از بررسی مساله نتیجه را به شورای انرژی اعلام کنند تا شورای انرژی در این مورد تصمیم بگیرد.

فریدون سحابی پیرامون نقش شهید عباسپور و موضع قاطع وی در لغو قرارداد نیروگاه های بوشهر را بررسی می نمود، شهید عباسپور از کسانی بود که در کمیته های گوناگون این کمیته، شرکت و حضور فعال داشت.

معاون انرژی وزارت نیرو در مورد اثرات لغو قرارداد نیروگاه های هسته ای بوشهر در دنیا گفت: کشورهای عظیم غرب و کارتل های عظیم بین المللی براساس قراردادها و برنامه هایی که برای ساختن 23 نیروگاه هسته ای در ایران تنظیم شده بود، برای خود کیسه های عظیمی دوخته بودند. لغو این برنامه ها و به هم خوردن قرارداد احداث نیروگاه های بوشهر، رویاهای شیرین آنها را به هم ریخت.از آن تاریخ، در صنعت سوخت هسته ای و بازار آن در سطح دنیا رکود چشمگیری پیدا شده است.

شورای نگهبان به منظور رسیدگی نهایی به لایحه دولتی کردن بازرگانی خارجی تشکیل جلسه داد و در خاتمه نظر این شورا که در جلسات متعدد لایحه مذکور را مورد بحث و بررسی قرار داده است، به این شرح اعلام شد: لایحه دولتی کردن بازرگانی خارجی از نظر قانون اساسی با اکثریت آرا مغایر شناخته نشد و از لحاظ موازین شرعی در مواردی که کل صادرات و واردات را راسا در اداره مستقیم و منحصر دولت قرار داده است و همچنین در مواد مربوط به هماهنگی و نظارت بر امر توزیع، انطباق آنها با موازین شرعی نظر به اینکه شامل غیرموارد ضرورت نیز می شود، به تایید اکثریت فقهای شورای نگهبان نرسید.

ضمناً انطباق ماده 28 با موازین شرعی بالخصوص از جهت اینکه نحوه خریداری و توزیع عمده شامل مورد عدم رضایت صاحب جنس می شود نیز به تایید نرسید.

12 خرداد 1371؛ کشف عظیم ترین میدان گازی دنیا در خلیج فارس

علی مشتاقیان، مدیر اکتشاف و تولید شرکت ملی نفت ایران گفت: ایران از نظر منابع نفتی جزو 5 کشور عمده دنیا است و عملیات اکتشاف در کشور ما خصوصا قبل از انقلاب در نقاط سهل الوصول اجرا شده و در بسیاری از نقاط که مشکل اکتشاف وجود دارد، هنوز برنامه اکتشاف انجام نشده است.

وی در این خصوص به عملیات اکتشاف در دریا اشاره کرد و افزود: برای اکتشاف منابع عظیم نفت و گاز که در اعماق دریاها وجود دارد، تا به امروز کار عمده ای صورت نگرفته است.

وی گفت: قبل از انقلاب، 14 دکل حفاری خارجی عملیات اکتشاف میادین نفتی را در ایران برعهده داشتند که همگی پس از انقلاب از ایران رفتند و رکود نسبی در عملیات اکتشاف به وجود آمد تا آنکه در سال گذشته مجددا فعالیت اکتشاف نفت توسعه یافت و تعداد دکل های فعال به پنج دستگاه رسید. در حال حاضر یک دکل فعال در خلیج فارس و دو دکل در خلیج فارس و دو دکل نیز در خشکی فعال است.

به گفته مدیر اکتشاف و تولید وزارت نفت، از سال 1358 تا سال 1370 در 24 میدان که احتمال داده می شد در آنجا میدان های نفت و گاز وجود دارد عملیات اکتشاف اجرا شده و از این 24 میدان، در هشت میدان نفت و هشت میدان گاز کشف شده و بقیه خشک بوده اند.

وی به میدان گاز پارس جنوب در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این میدان در دی ماه سال 70 کشف شد و یکی از عظیم ترین میدان های گازی دنیا است و 100 تریلیون فوت مکعب ذخیره گاز طبیعی و 2.5 تا 3 میلیارد بشکه ذخیره مایعات گازی دارد.

به گفته وی، ارزش ذخیره های موجود در میدان گازی پارس جنوب با احتساب نرخ روز، حدودا 200 میلیارد دلار است.

12 خرداد 1381؛ واردات موتورهای گازسوز خودروهای سنگین از آلمان

شرکت سهامی ایران خودرو در صدد خرید موتورهای گازسوز از شرکت مان MAN در آلمان است.

روزنامه زوددویچه نوشت: دولت ایران قرار است که برای بهبود کیفیت زندگی در شهرهای عظیم و نیز استفاده مثبت از ذخایر عظیم گازی این کشور از اتوبوس های گازسوز استفاده کند.

در این خبر آمده، MAN قرار است از این پس سالانه 500 دستگاه موتور گازسوز به ایران صادر کند. در بیانیه مطبوعاتی شرکت سهامی مان نیز آمده است: حجم فروش 500 موتور گازسوز این شرکت با 310 اسب بخار قدرت، برای سال جاری میلادی (2002) 15 میلیون یورو است. انعقاد این پیمان در طول ماه می تا سپتامبر سال جاری به تایید طرفین خواهد رسید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1395

به "تشریح دلایل لغو قرارداد نیروگاه هسته ای بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح دلایل لغو قرارداد نیروگاه هسته ای بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید