ترمز رشد قیمت خودرو چه زمانی کشیده می گردد؟
به گزارش شهر وبلاگ، این روزها قیمت ها در بازار خودرو در حال رکوردشکنی است، به طوری که در مدتی کوتاه افزایش 9 تا 43 میلیون تومانی نرخ خودروهای داخلی و رشد بیش از 40 میلیون تومانی شماری از خودروهای مونتاژی را شاهد بودیم؛ افزایش قیمت هایی که به نظر نمی رسد به این زودی خیال پایین آمدن داشته باشد.
به گزارش ایرنا، افزایش قیمت ها در حالی است که بازار خودرو همچون هفته های قبل در رکود کامل است و در عمل به جز افرادی که احتیاج به پول یا خودرو دارند، فروشنده یا خریدار واقعی در بازار نبوده و هیچ خرید و فروشی انجام نمی گردد.
در این میان، از نبود تعادل بین عرضه و تقاضای بازار، قیمت سازی بعضی افراد در فضای مجازی، نبود سقف قیمتی، همچنین نوسانات بازار های موازی نظیر طلا، سکه، ارز، بورس و مسکن به عنوان دلایل اصلی افزایش قیمت ها یاد می گردد.
قیمت سازی در فضای مجازی
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت معتقد است: در ماه های گذشته که قیمت ها در سایت های خودرویی نظیر باما و دیوار برداشته شده، بعضی افراد با تشکیل گروه هایی در فضای مجازی و کانال های واتساپی، تلگرامی و اینستاگرامی به قیمت سازی برای خودرو ها می پردازند.
وی به ایرنا گفت: شرایط به گونه ای است که گاهی اوقات چندین نفر به صورت هماهنگ با یکدیگر در یکی از گروه های یادشده به قیمت سازی برای خودرویی خاص می پردازند و همان نیز به سرعت در کانال ها و گروه ها دست به دست شده و به عنوان قیمت روز آن خودرو معین می گردد؛ این مساله به هیچ عنوان قابل کنترل نیست.
به گفته این مقام صنفی، وقتی سقف قیمتی برای خودرو ها نبوده و بازار به حال خود رها شده باشد، با کوچکترین نوسان ارزی شاهدیم افراد از فروش خودرو دست بر می دارند.
وی تاکید نمود: در هفت ماهه اخیر به طور متوسط قیمت خودرو های داخلی، خارجی و مونتاژی بیش از 80 درصد رشد نموده است.
موتمنی ادامه داد: عمده قیمت گذاری ها از سوی افرادی که خودرو ثبت نام نموده و تحویل گرفته اند، انجام می گردد و نمایشگاه داران که هیچ سهمیه خودرویی ندارند، نقشی در قیمت ها بازی نمی نمایند.
وی، به طور نمونه به خودروی پژو 207 اتوماتیک اشاره نمود که گرچه روز گذشته 375 میلیون تومان قیمت خورد، اما در خاتمه همین روز کسی با قیمت های بالای 400 میلیون تومان نیز حاضر به فروش نبود.
نوسان ارز عامل بی ثباتی قیمت خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت معتقد است که نمی توان فضای مجازی را کنترل کرد و در این شرایط، نوسانات ارزی است که معین نماینده بوده و اگر ثبات ارزی داشتیم هیچ گاه قیمت ها این طور هیجانی و غیر واقعی نمی شد.
وی ادامه داد: اگر عرضه و تقاضا متعادل بود نیز این اتفاق را شاهد نبودیم و نباید توپ را به زمین سایت های آگهی دهنده خودرو بیندازیم.
موتمنی گفت: اگر طرح ارائه شده از سوی سازمان حمایت که یک خودرو نباید 10 درصد بالاتر از قیمت کارخانه ای در بازار فروخته گردد اجرایی می شد، می توانست جلوی نوسانات شدید قیمتی را بگیرد و سرمایه گذاران و سودجویان را از این بازار خارج می کرد.
وی بیان داشت: نگاهی به آمار های مرکز شماره گذاری خودرو که در هفته های گذشته روزانه بین 10 تا 15 هزار دستگاه خودرو معامله می شد، نشان می دهد شاید روزانه فقط 500 دستگاه از این خودرو ها به صورت قانونی خرید و فروش می شد و بقیه به صورت غیر قانونی و در فضای مجازی بوده است.
این مقام صنفی اضافه نمود: افرادی که خودرو های ثبت نامی خود را تحویل می گیرند، با یک تحقیق ساده تلفنی قیمت گرفته و پس از آن خودروی خود را خود را با قیمتی به مراتب بالاتر به فروش می گذارند.
وی گفت: احتیاج سالیانه بازار خودرو کشور 1.2 تا 1.5 میلیون دستگاه است، اما خودروسازان پارسال تنها 800 هزار دستگاه فراوری نموده بودند. همین مساله منجر به فاصله گیری شدید قیمت کارخانه ای و بازار شده است.
موتمنی، ممنوعیت واردات را نیز یادآور شد و گفت: اگر واردات خودرو های دست دوم و کارنموده تا حدودی آزاد گذاشته می شد، خودرویی نظیر تویوتا لندکروز با مدل 2010 امروز سه تا چهار میلیارد تومان قیمت نداشت.
وی تأکید کرد: باید احتیاج بازار به اندازه کافی تامین گردد، در غیر این صورت افرادی که خودرو در اختیار دارند سوء استفاده نموده و هر آنچه که بخواهند قیمت گذاری می نمایند.
برطرف مسائل فراوری، یگانه راه چاره واقعی
امیر حسن کاکایی مدرس دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو در این زمینه با اشاره به عبور قیمت پراید از مرز 100 میلیون تومان، می گوید: اگه قیمت 20 میلیون تومانی پراید در سال 96 را بر دلار متوسط سه هزار و 500 تومانی آن موقع تقسیم نموده و در قیمت امروز دلار ضرب کنیم، قیمت منطقی پراید به دست خواهد آمد.
وی یادآور شد: در ماه های گذشته بازار بورس به شدت فعال بوده و پول های سرگردان زیادی را به سمت خود جلب نموده است، پیش بینی می شد اگر ریزش بورس آغاز گردد قیمت سایر کالا ها از جمله خودرو افزایشی گردد.
این استاد دانشگاه معتقد است: اگر شاخص بورس در روز های آینده به تعادل برسد، سرمایه گذاران تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهند کرد و اگر قیمت دلار نیز در حول و حوش 24 هزار تومان تثبیت گردد، قیمت خودرو باز هم پتانسیل بالاتر رفتن خواهد داشت، اما برعکس اگر دلار به صورت ناگهانی افت کند خودرو با یک وقفه آغاز به ارزان شدن می نماید.
وی در این زمینه، به سال 98 اشاره نمود که در آن در مقطع پراید تا قیمت 90 میلیون تومان نیز بالا رفت، اما پس از آن با یک سرعت کند پایین آمد.
کاکایی ادامه داد: برداشتن قیمت ها از سایت های خودرویی و سایر سایت ها از سوی مراجع تصمیم گیر اشتباه بود، مسوولان بینی می کردند که با حذف قیمت ها مشکل حل گردد، اما امروز شاهدیم این شرایط بدتر شده است، زیرا نمی توان جلوی شایعه پراکنی را گرفت و مردم با انواع و اقسام روش ها اطلاعات را اخذ می نمایند.
این کارشناس صنعت خودرو بیان داشت: معین سقف قیمتی برای خودرو نیز مردود است، زیرا نمی توان مردم را نسبت به دارایی شان محدود کرد.
وی معتقد است: اقدامات کنترلی، نتیجه ای جز رفتن افراد به سمت بازار سیاه یا بازار خاکستری و شایعات نخواهد داشت، باید مطابق فرموده رهبر معظم انقلاب تمام کوشش خود را روی افزایش واقعی فراوری و تحقق جهش فراوری بگذاریم.
کاکایی گفت: وقتی شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو کار خود را انجام می دهد، سازمان محیط زیست بر استاندارد پرهزینه یورو 5 تاکید دارد و همچنین با وجود مسائل ارزی و تامین نشدن قطعات خاص و ناقص ماندن بسیاری از خودروها، تکلیف فراوری خودرو معین بوده و قیمت ها آغاز به بالا رفتن خواهد نمود.
وی تاکید نمود: امروز باید به مسائل فراوری خودرو توجه نموده و آن ها را برطرف کنیم، مسئله ای که وقتی در اردیبهشت ماه 97 صحبت از آن به میان آمد، شاید در عرض دو سه ماه حل می شد، اما امروز دست کم 9 ماه طول خواهد کشید تا بازار به تعادل برسد.
استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: طی سه سال گذشته، سالیانه به دست کم یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو احتیاج داشتیم، در حالی که به طور متوسط هر سال 800 هزار دستگاه خودرو فراوری کردیم، بنابراین اندازه بیش از 2 میلیون دستگاه برای تامین احتیاج بازار عقب هستیم.
وی بیان داشت: باتوجه به کند شدن چرخش نقدینگی، به زودی بسیاری از قطعه سازان به خصوص قطعه سازان کوچک و متوسط با مشکل روبرو می شوند و این مسائل به خودروسازان تسری می یابد، همچنین بازار لوازم یدکی نیز به هم ریخته و مجددا مسائل کیفی پیش می آید.
کاکایی بار دیگر تاکید نمود: راه چاره اصلی توجه به جهش فراوری و برداشتن هرگونه مانعی از سر راه آن است.
به گفته وی، مسائل پیچیده ای بر سر راه فراوری وجود دارد که با حرف و گفتار درمانی حل نمی گردد، بلکه احتیاجمند افرادی اندیشمند و افراد اجرایی قوی و پای کار است.
منبع: فرارو