تاخیر در تحویل ملک به خریدار

به گزارش شهر وبلاگ، یکی از دعاوی رایجی که در دادگاه ها مورد پیگیری قرار می گیرد، دعاوی مربوط به تاخیر در انجام تعهدات است. تاخیر در تحویل ساختمان از سوی فروشنده پیگرد قانونی دارد.

تاخیر در تحویل ملک به خریدار

فروش و یا پیش فروش ملک با قوانین معینی همراه است که در نظر دریافت این قوانین به نفع خریدار و فروشنده است. بر طبق قانون تا زمانی که فروشنده ملک را به خریدار تحویل نداده است، قرارداد کامل محسوب نمی گردد. در واقع تحویل ملک در موعد مقرر به خریدار از بارزترین وظایف فروشنده به حساب می آید. در خبرنگاران به آنالیز عدم تحویل ملک در موعد مقرر به خریدار پرداخته شده است.

عدم تحویل ملک در موعد مقرر

یکی از دعاوی رایجی که در دادگاه ها مورد پیگیری قرار می گیرد، دعاوی مربوط به تاخیر در تحویل ملک است. تاخیر در تحویل ساختمان از سوی فروشنده پیگرد قانونی دارد. بنابراین در صورتی که فروشنده در انجام تعهدات خود تاخیر داشته باشد، خریدار می تواند اعتراض و نارضایتی خود را به صورت قانونی پیگیری کند تا بتواند خسارت ناشی از این تاخیر را از وی دریافت کند.

مطالبه خسارت تاخیر در انتقال سند

تاخیر در تنظیم سند قطعی انتقال و یا تحویل ساختمان از جمله تاخیرات رایج در اجرای تعهدات به شمار می رود. چنانچه در زمان عقد قرارداد، خریدار و فروشنده به این تاخیرها توجه داشته باشند و برای آن در قرارداد خسارتی را معین نمایند، در صورت بروز هر گونه مسئله ای در این زمینه می توانند از راه قانون وارد عمل شوند.

در صورتی که با توجه به تاریخ ذکر شده در قرارداد، در تحویل ساختمان تاخیر رخ دهد، خریدار می تواند پس از مراجعه به دادگاه دادخواستی را تنظیم کند. این دادخواست که مبنی بر الزام فروشنده بر تحویل ساختمان و پایبندی به تعهدات است، علیه او تنظیم خواهد شد. ضمن اینکه مشتری می تواند از فروشنده درخواست دریافت خسارت دیرکرد نیز داشته باشد.

خسارت دیرکرد چگونه محاسبه می گردد؟

خسارت دیرکرد با توافق طرف های قرارداد معین و در قرارداد ذکر می گردد. مبلغ خسارت می تواند به صورت روزانه و یا ماهانه محاسبه گردد.

در مواقعی که بعضی از شروط قرارداد به صورت شفاهی و در حضور حداقل دو شاهد بیان گردد، می توان این موارد را به صورت قانونی پیگیری کرد. به عنوان مثال ممکن است هنگام انعقاد قرارداد مساله موعد پرداخت مبلغ معامله به صورت شفاهی بین فروشنده و خریدار معین گردد اما در قرارداد ذکر نگردد. بنابراین در صورتی که دو شاهد معتبر در زمان انعقاد قرارداد وجود داشته باشند، می توان تاخیر در انجام تعهداتی که به صورت شفاهی در خصوص آن ها تصمیم گیری شده است را به طور کاملا قانونی در دادگاه ها پیگیری کرد. زیرا این شروط شفاهی معتبر و قابل استناد در دادگاه هستند.

خسارت دیرکرد در صورت عدم ذکر در قرارداد

در صورتی که در زمان عقد قرارداد به صورت کتبی و یا شفاهی مبلغی به عنوان خسارت دیرکرد معین نشده باشد، مشتری می تواند در ابتدا درخواست الزام به ایفای تعهد کند. سپس باید دادخواستی مبنی بر دریافت خسارت تاخیر در انجام تعهدات را به دادگاه ارائه دهد. در ادامه برای معین خسارت مربوطه، کار به کارشناسان دادگستری ارجاع داده خواهد شد. البته باید به این امر توجه داشت که مشتری فقط در صورتی که خود به کلیه تعهدات مربوط به خودش در قرارداد پایبند بوده باشد، می تواند برای دریافت خسارت دیرکرد در تحویل ساختمان به دادگاه مراجعه کند و خواهان احیای حقوق خود گردد.

نکاتی در خصوص عدم تحویل ملک در موعد مقرر

1. اگر فروشنده ملک مزبور را در زمان مقرر تسلیم نکند، فروشنده می تواند برای دفاع از حقوق خود به دادگاه مراجعه کند.

2. زمان دقیق تحویل ملک و مبلغ خسارت دیرکرد با توافق خریدار و فروشنده تعیین خواهد شد.

3. در صورتی که مبلغ جریمه در قرارداد ذکر نشده باشد، خریدار باز هم قادر خواهد بود تا این موضوع را به صورت قانونی پیگیری کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط صدور چک در خرید ملک نحوه صدور چک در معاملات مسکن را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 55

به "تاخیر در تحویل ملک به خریدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاخیر در تحویل ملک به خریدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید