برنامه آموزشی رایانه ای برای بچه ها دارای مشکل خواندن و نوشتن

به گزارش شهر وبلاگ، دانشمندان دانشگاه توبینگن آلمان یک برنامه آموزشی ایجاد نموده اند که به افراد دارای مشکل خواندن و املا یاری می نماید تا از کودکی با یاری یک بازی بر این مشکل غلبه نمایند.

برنامه آموزشی رایانه ای برای بچه ها دارای مشکل خواندن و نوشتن

در آلمان بین پنج تا 10 درصد افراد از مسائل خواندن و نوشتن،املا رنج می برند. برای حدود 40 هزار کودک در سال این مسائل به مسائل یادگیری در مدرسه منجر می گردد و اعتماد به نفس آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. این مسائل غالباً تا جایی پیش می رود که کودک اشتیاق به یادگیری را کاملاً از دست می دهد.

زبان شناسان، دانشمندان علوم رایانه و روانشناسان دانشگاه توبینگن و موسسه یادگیری درمانی توبینگن آلمان اخیرا بازی آموزشی دیجیتالی به نام Prosodiya که در تبلت ها و تلفن های هوشمند قابل اجراست برای یاری به بچه هایی که در حال مبارزه با چنین مسائلی هستند، ایجاد نموده اند.

هیکو هولز(Heiko Holz) یکی از توسعه دهندگان برنامه مذکور و دانشجوی دکترای دانشگاه توبینگن گفت: بسیاری از بچه ها مبتلا به خوانش پریشی، دُش خوانی یا دیسلِکسیا(Dyslexia) در تشخیص ریتم گفتار و جایی که استرس در هجا یک کلمه است، مشکل دارند.

محققان اظهار کردند که این مسائل مانعی جدی برای یادگیری نوشتن هستند و دلیل این امر آن است که استرس هجاهای یک کلمه نقش اصلی را در یادگیری قوانین مهم املای کلمات بازی می نماید و برنامه مذکور می تواند در این زمینه به بچه ها یاری کند.

در کشور خیالی Prosodiya، مناظری افسانه ای و رنگارنگ وجود دارند که در آنجا بچه ها تمرین می نمایند که کلمات را گام به گام به هجاهای مختلف تقسیم نموده و هجاهای استرس دار(stressed syllables) را تشخیص دهند. آنها یاد می گیرند که تفاوت هجاها را با مصوت های بلند و کوتاه تشخیص دهند و در نهایت قوانین املا را یاد گرفته و بر روی آنها اعمال نمایند. در این برنامه توپ عظیم سبزرنگی وجود دارد که بر روی هجاهای کلمات استرس دار می پرد و توپ کوچک زرد بر روی کلمات بدون استرس می پرد. یک توپ قرمز نیز دهانش باز است و مصوت های بلند را نشان می دهد و در طرفی دیگر نیز یک توپ آبی با دهان بسته، مصوت های کوتاه را معین می نماید.

بچه ها در خانه و بدون یاری عظیمسالان می توانند بازی Prosodiya را انجام دهند.

هیکو هولز گفت: این امر به ویژه برای بچه هایی که به کشور آلمان مهاجرت می نمایند و والدین آنها به اندازه کافی زبان آلمانی را برای یاری به آنها نمی دانند، موثر است. برنامه این است که بچه ها سه تا پنج بار در هفته و هر بار 15 دقیقه در یک بازه زمانی 10 هفته ای این بازی را انجام دهند. دروس این بازی با انجام هر مرحله به تدریج قفل شان باز شده و کاربران نمی توانند قبل از اتمام یک مرحله به مرحله دیگر بروند.

پیشتر یک مطالعه اجرا شده بود که اثربخشی برنامه را نشان داده بود. در مطالعه مذکور 130 دانش آموز کلاس دوم تا چهارم که بسیاری از آنها مشکل خواندن و املا داشتند، مورد آنالیز قرار گرفته بودند و نشان داده شد که این برنامه مهارت های املایی و آگاهی آنها از نحوه استرس هجاها را به میزان قابل توجهی افزایش داده بود.

این بازی آموزشی را می توان به عنوان یک برنامه دانلود کرد و دانلود این برنامه اکنون تا انتها سال تحصیلی جاری به صورت رایگان در دسترس است. پس از آن موسسه یادگیری درمانی توبینگن(TIL) این برنامه را به صورت اسپین آف در بازار ارائه خواهد نمود. این پروژه به عنوان بخشی از پروژه ای که توسط وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان تأمین اقتصادی شده، توسعه یافته است. علاوه بر آن بخشی از بودجه آن نیز توسط انجمن رسانه و فیلم بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg) و وزارت امور اقتصاد و انرژی فدرال تأمین شد.،ایسنا

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1016

به "برنامه آموزشی رایانه ای برای بچه ها دارای مشکل خواندن و نوشتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه آموزشی رایانه ای برای بچه ها دارای مشکل خواندن و نوشتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید